Antal gånger denna sida har besökts sedan 1999-03-01:
Så här kan du nå mig:
Namn: | Leif Andersson |
Adress: | Henriksbergsvägen 104 136 67 HANINGE |
Tel.nr. hem: | 08/777 45 33 |
E-postadress: | ekonomisida@telia.com |
Denna sida omfattar följande delar:Nytt
D E B A T T
Contributions to the ECF-network
Letter to the ECF-group My World Cause and effect CarrierInledning
Ekonomins grunder
Ny ekonomi
Sagor
Euro-kraschen Europa saknar förutsättningar för att fungera som valutaområde. Hur kan du rädda dina pengar från att bli värdelösa när Euron kollapsar? Varför har euron ännu inte kraschat?
EKONOMINS GRUNDER Ordlista för penningekonomi Början till utkast (separat fil) Ekonomins grundfråga Om penningslag Om trehället Penningomsättning och penningmängd
NY EKONOMI Från välfärd till förmögenhet Ny ekonomi
2000-02-11 Leif Andersson Henriksbergsvägen 104 136 67 HANINGE Tel 08/777 45 33 e-post leif.andersson@haninge.mail.telia.com Hemsidor http://go.to/lean1 http://come.to/lean Euro-kraschen ============= Nu skall vi luras in i EMU. Tanken på en myntunion i Europa är långt ifrån ny.De länder som använder franc gjorde ett försök med en franc-union och svenska,danska och norska kronan är rester av ett försök till nordisk myntunion. Vi vet alltså ganska väl vad som kommer att hända. Värdet på en valuta sätts av medborgarna som tar emot den som betalningsmedel. Om de tror på den och lägger undan för framtida behov får den värde.Vill de inte ta emot den och spara den blir den värdelös. Varken regeringar eller centralbanker kan ge en valuta något värde.Det enda de kan göra är att agera så att de stärker förtroendet för valutan och därigenom ökar sannolikheten att någon skall acceptera den som betalningsmedel. Penningvärde är i princip instabilt.Ju fler som har förtroende för en valuta ju fler samlar på den.Därmed ökar förtroendet för den och ännu fler samlar på den. Det gäller att få tillräckligt många inom hela valutaområdet att tro på valutan. Därigenom får man situationen att kantra mot växande förtroende.Har man väl nått dit kan regeringar och banker försöka balansera efterfrågan på valutan genom att vidta förtroendesänkande åtgärder,t ex att ta ut skatt. Ett gammalt beprövat knep för att skapa det inledande förtroendet har varit att knyta penningutgivningen till inlösen i myntmetall,t ex guld.Sådana inlösenåtaganden baseras inte på metallens metallvärde utan används enbart för att skapa förtroende. Men vad händer om man försöker skapa en valutaunion mellan olika länder som har möjlighet att föra olika ekonomisk politik? Om ett land är så stort att valutan kan bäras helt av det landets medborgare kan det fungera.Om Sverige skulle gå över till att använda USA-dollar skulle USA kunna svara för att förtroendet för dollarn upprätthölls oavsett vad vi i Sverige ansåg.Men om det är fråga om jämnstora länder uppstår problemet att de som förstör valutan kan tjäna på det. Tanken bakom Euron är att Tyskland skall stå som garant för Eurons värde.Tyskland har visat att man hade en ekonomi som var tillräckligt stark för att införliva Östtyskland i valutaområdet.Euron skall nu ärva D-marken styrka. Var det tänkt! Men i skolan fick vi lära oss att räkna.Vi kan addera befolkningarna i Frankrike, Italien,Spanien och övriga EMU-länder exklusive Tyskland.Vi kan kalla dessa för t ex FIS.Vi ser då att FIS har en helt annan omfattning än vad Östtyskland hade.Och vi ser att det handlar inte om att Euron skall bli en marginell utvidgning av D-marken. Om nu medborgarna i FIS snabbt använder sina Euro till att köpa från Tyskland eller växla till andra valutor får ECB problemet att efterfrågan på Euro blir låg.Kursen sjunker.Alla medborgare i FIS som växlat till varor,andra valutor eller andra icke- Euro-anknutna värden kan när de vill växla till sig alltmer Euro. Om Tyskland i det läget försöker försvara Euron måste man försöka hålla stabila priser i Tyskland.Det gör att man också måste hålla låga löner och låga vinster i Tyskland.ECB kan hjälpa till genom att höja räntan för Euro vilket drabbar det land som föröker använda Euro,d v s Tyskland,medan medborgarna i FIS,som i praktiken använder andra valutor,inte berörs.Länder inom FIS kan alltså låta priser,löner och vinster stiga.Tyska företags aktier faller medan aktierna i FIS stiger.De realiserbara och belåningsbara tillgångarna stiger i FIS och sjunker i Tyskland. Medborgarna i FIS kan få fram pengar som till god kurs kan växlas till Euro och användas för att köpa från Tyskland.Tyskland får allt svårare att bära upp Euron. Växelkursen faller och Tyskland reas bort.Tyska företag kan köpas av dem som haft sina pengar i andra valutor.Det politiska stödet från tyskt näringsliv försvinner. Slutet blir att Euro-projektet havererar.I bästa fall inser tyskarna i tid att hela iden är dödfödd och återgår till någon form av nationell valuta som gör att man kan reglera efterfrågan på tyska produkter med hjälp av växelkursen. Men alla som satsat på att ha pengar i form av Euro kommer naturligtvis att förlora. Euron faller f n med c:a 15 % per år mot dollarn.När förtroendet viker brukar fallet gå allt fortare.Allt fler flyr allt snabbare till andra alternativ för att rädda vad som räddas kan. Aktier är en form av pengar d v s en sorts valuta där den enhet som stöder valutan är så liten som ett företag.Vi ser nu en våldsam flykt från nationella valutor till aktier.Vi tror tydligen inte längre på stora enheter utan söker oss till mycket lokala valutor.Varför skulle en koloss som EU vara något att lita på? ECB får samma problem som ett aktiebolag med lågt värderade aktier.Man kan inte ta in något genom nyemissioner.ECB kan inte ge ut mer Euro.Tvärt om kommer medborgarna i FIS till ECB med de Euro de fått och kräver att få dem inlösta i andra valutor. För att få fram dessa valutor måste ECB ta lån i andra valutor och,i takt med att förtroendet för ECB sjunker måste man betala allt högre räntor.Och ECB kan inte till låga räntor låna ut de Euro som medborgarna i FIS kommer med eftersom man måste stötta Euro-kursen med höga räntor.Och man kan inte vägra att lösa in Euro från medborgarna i FIS. Som medborgare i FIS med tillgångar i t ex USA-dollar kan man alltså ta dessa pengar och belåna allt som inte är likvida medel till låg ränta.De pengar detta ger placerar man hos ECB till hög ränta och efter en lagom tid kräver man att ECB skall växla tillbaka allt,inklusive räntan till dollar.Vi har färska erfarenheter av metoden från den tid när Sverige försökte hålla fast växelkurs. Och banker i USA,Japan eller Hongkong har ingen skyldighet att rapportera till Europeiska skattemyndigheter. Jag vet inte vad du har för inställning till Fjärde Riket.Om du är beredd att offra allt du äger på att stödja Tysklands kamp för att ta ekonomisk kontroll över Europa skall du satsa dina pengar på Euro. I annat fall gäller det att så snabbt som möjligt köpa för eller växla bort Euro. Euro har man bara om man vill tjäna räntepengar,om man vill värma sig på vulkanen som blir allt hetare inför utbrottet. Att offra sig och sina barns arv på att stödja Tysklands hopplösa kamp för att skapa Fjärde Riket är naturligtvis solidariskt och ädelmodigt.Det är samma sorts ädelmod som Tredje Riket krävde av sina tillskyndare.Den gången fick de inget tack för sin insats. _____________________________________ ------------------------------ Åter till sidans topp Åter till Huvudsida (http://w1.877.telia.com/~u87703726)
1999-01-25 Leif Andersson Henriksbergsvägen 104 136 67 HANINGE Tel 08/777 45 33 e-post leif.andersson@haninge.mail.telia.com Hemsidor http://w1.877.telia.com/~u87703726 http://hem2.passagen.se/lean2724 Ekonomins grundfråga ==================== Hushålla med knappa resurser ------------------------------ Varje vetenskapsgren försöker besvara sin speciella grundfråga. Fysik försöker svara på "Hur fungerar världen?". Teologi försöker svara på "Varför fungerar världen som den gör?". Medicin försöker svara på "Hur botar man sjukdommar?". Men vad försöker ekonomi svara på? Söker man i läroböcker i ekonomi finner man att de hävdar att ekonomi försöker besvara frågan "Hur skall man fördela knappa resurser?".Men godtar man detta påstående blir det med stigande häpnad man läser vidare. En lära som handlar om fördelning av knappa resurser måste naturligtvis baseras på någon inställning till frågan hur man bör hantera en verklig bristsituation. Hur skall man göra om inte maten räcker till alla.Skall alla äta gott av den mat som finns för att därefter svälta ihjäl?Skall alla leva snålt och därefter svälta ihjäl?Skall man,medan det ännu finns något kvar,välja ut en liten grupp som får chansen att överleva? I en lärobok som handlar om konsten att fördela knappa resurser förväntar man sig en omfattande diskussion av dessa frågor.Men vanligtvis berörs de inte alls.Och om de aktualiseras i verkligheten blir de som berörs lämnade helt i sticket av ekonomerna. Under den stora hungersnöden i Finland och Norrland 1697 gjordes inga försök att utforma en ekonomi för den aktuella situationen.Var och en fick klara sig så gott det gick.Det finns t o m uppgifter om kannibalism.Individer med stark överlevnads- instinkt överlevde,inte tack vare utan trots alla regler. Under pest- och nödåret 1710 ägnade man sig åt att skriva ut den Pommerska armen. I stället för att hjälpa befolkningen att hushålla med tillgängliga resurser försökte man tumma på de begränsningar av böndernas åtaganden som indelningsväsendet inneburit. På senare tid har frågan om hushållning med knappa resurser inte varit aktuell av det enkla skälet att allt vi kunnat tänka oss har funnits i överflöd.Möjligen hade vi under världskrigen en tillfällig brist på vissa typer av varor.Men det är intressant att notera att vi inte angrep detta med hjälp av penningekonomin.Vi införde ransoneringar. I ett land som betalar bönder för att lägga mark i träda är fördelning av knappa resurser inte någon aktuell fråga. Mycket blir naturligtvis egendomligt i en vetenskap som påstår sig arbeta med en fråga som alla vet är inaktuell. Ta för sig av andras produktion -------------------------------- Om man slänger läroboken och försöker se vilken fråga ekonomin handlar om finner man att det är "Hur kan man ta för sig av andras produktion?". De allra flesta människor har ett överskott av produktionsvilja och produktionsförmåga. Att få använda detta överskott till en produktion som gagnar medmänniskor är en önskedröm.Praktiskt taget alla hoppas vi att vi skall finna någon som vill ta för sig av vår överproduktion. Men ekonomer tycks av någon anledning ha fått för sig att det är finare att avhjälpa svält än att ta för sig av andras produktion.För att framstå i förskönad dager försöker man skapa taxiom och regelsystem som utgår från en felaktig verklighetsuppfattning. Man skapar myten om den materiella bristen och bygger upp ekonomin med denna som underlag.Så försöker man yxa till denna "teori" för att kunna använda den i praktiken. Inte konstigt att det blir konstigt. Om vi bortser från vissa tillfälliga och lokala bristsituationer så har vårt problem inte varit att avhjälpa brist utan att hitta meningsfull användning av vår överkapacitet. Att det är så är uppenbart.Vad är det för fel på att erkänna detta? Att vi idag,trots en betydande folkökning,har mer mat än vi behöver är inte ekonomins förtjänst såvida man inte i begreppet "förtjänst" inkluderar "inte helt omöjliggjort alla framsteg". Föreställningen att det gäller att hantera en bristsituation har legat bakom regler för att begränsa konsumtion.Men dessa regler har även omfattat de verktyg som behövs för produktion och resultatet har blivit att man försvårat nyutveckling och "begränsat" konsumtionen till praktiskt taget samma som man fått utan begränsningar. Äganderätt och speciellt äganderätt till egna produktionsresultat är en hörnpealare i våra samhällen.Redan som barn upptäcker vi fördelarna med att respektera detta.Om ett barn i sandlådan äger hinken kan man be att få låna den i stället för att hela tiden slåss om rätten att få använda den.Och man provar och lär sig att det inte känns bra att förstöra andras sandkakor eller att få sina egna förstörda. Men för att vi skall kunna utnyttja andras överproduktion måste det finnas metoder att överlåta ägande- och nyttjanderätt. Myten om den materiella bristen har medfört föreställningen att vi bara under tvång är beredda att lämna ifrån oss något.Våra religioner har ägnat stor möda åt att skapa system som tvingat människor att avstå till prästerskapet.Bahgavadgita förkunnar att man inte har någon rätt till egna produktionsresultat,Jahves makt demonstrerades med ljud och rök och Muhamed hotar med Sidjin och lockar med Illijun.Man ser människor som lata och ogina varelser som endast med lock och pock kan fås att avstå till prästerskapet.Varför inte inse att vi mer än gärna lämnar ifrån oss vår överproduktion i utbyte mot lite uppskattning?Varför inte skapa en ekonomi som håller reda på hur vi avstår från produktionsresultat men utgår från att vi gör så frivilligt?Och som kan ge uttryck för uppskattning på sådant sätt vi får tips om vad vi bör producera. För att hålla reda på byten av produktionsresultat behöver vi ett penningsystem där vi markerar byten genom att samtidigt byta pengar.Den som varken har pengar eller något annat att byta med kan betala med en skuldsedel som kan användas som pengar. På det sättet kan alla få vad de behöver och alla kan se om deras produktion är efterfrågad och eventuellt justera inriktningen på sin verksamhet. Skatter ------- Vårt skattesystem går tillbaka till ledungsskyldighet och våldgästning. I botten på systemet ligger myten om den materiella bristen. Föreställningen är att vi endast genom tvång kan fås att lämna något ifrån oss. Men hur skall man finna ett sätt att få oss att godta ett sådant tvång?Försvar mot yttre fiender och begränsning av inhemska gruppers rätt att ta för sig genom våld fungerade som motivation för skattesystem. Men för att bevara underlaget för skattesystemet måste man bevara krig och kriminalitet.Den kanske viktigaste orsaken till att krig idag ter sig som alltmer förlegat är att vård,skola och omsorg håller på att ta över försvarets uppgift att motivera skattesystemet. Men ännu när man ersatte indelningsväsendet med inkomstskatt var det självklart att frågan om skatt var det samma som frågan om finansiering av försvaret. Inkomstskatt baserad på självdeklaration erbjöd många fördelar.Framför allt blev det lätt att skära emellan.Tog man in tusen kronor till försvaret märktes det inte så mycket om man stoppade undan ett par kronor till annat. Och självdeklarationen antydde att man förstod att skatteuttag skulle vara ett uttag av överskott som den skattskyldige var beredd att avstå. Men myten om den materiella bristen firade nya triumfer.Man vågade inte ta steget fullt ut och göra skatten frivillig.Falskdeklaration blev ett brott som bestraffades. I stället för att bli en garanti mot orimliga skatteuttag blev självdeklarationen en förevändning för att bygga upp en kontrollapparat bortom allt förnuft.Det är idag tveksamt om barnen vågar leka med varandra.Föräldrarna kan ju bli misstänkta för att vara svarta dagmammor. Men varför accepterar vi detta? Det är begripligt att man en gång i tiden trodde på att jorden var platt och att solen rörde sig över himlen för så ser det ju ut.Men hur kan vi tro på myten om den materiella bristen?Hur kan vi tro att det ligger något värde i att dra runt en massa pengar som inte markerar någonting via ett gigantiskt skattesystem?Varför skulle det vara bättre att låta människor gå sysslolösa än att låta dem utveckla sina ideer? Varför behöver vi ett kontrollsystem som håller reda på de pengar som skulle hålla reda på våra byten av nyttigheter? Ekonomi handlar om utbud och efterfrågan och vad jag har att erbjuda och vad jag efterfrågar därom vet jag mer än alla Nobelpristagare tillsammans.Och ingen vet bättre än jag hur jag känner när jag blir lurad eller får ett bevis på uppskattning. Inom fysik finns ett sorts facit i naturen men inom ekonomi ligger facit hos dig och mig. Någon,jag tror att det var Mark Twain,har sagt "Man kan lura alla en del av tiden eller en del hela tiden men man kan inte lura alla hela tiden".Nu har kanske en del av tiden gått.Det börjar bli dags att plocka fram bondförståndet och syna våra ekonomiska beslutsfattare. _____________________________________ ------------------------------ Åter till sidans topp Åter till http://w1.877.telia.com/~u87703726
1998-06-07 Leif Andersson Henriksbergsvägen 104 136 67 HANINGE Tel 08/777 45 33 e-post leif.andersson@haninge.mail.telia.com Om penningslag ============== I amerikansk litteratur skiljer man mellan värdepengar (value money) och påbudspengar (fiat money). Värdepengar är pengar som i sig har ett värde,t ex metallstycken som man kan smälta ned och använda till annat. Påbudspengar är pengar som en penningutställare skriver ut utan något inlösenåtagande.Påbudspengar är alltså en form av skuldsedlar som penningutställaren skriver ut. Penningekonomier har under årtusenden växt fram baserade på värde- pengar.Och i det allmänna medvetandet uppfattas även påbudspengar som om de vore värdepengar. Dagens ekonomi har helt övergått från värdepengar till påbudspengar. Inte ens våra mynt har något nämnvärt egenvärde.De är gjorda av så billig metall som möjligt med hänsyn till önskemål om låg tillverknings- kostnad och lång hållbarhet. När vi i vardagsslag handlar med varandra spelar det ingen roll om vi använder värdepengar eller påbudspengar.Vi behöver inte bekymra oss om eventuella skillnader mellan penningslagen.Det är faktiskt mycket sällan vi ens använder begreppen "värdepengar" och "påbuds- pengar".Men för den ekonomiska politiken i stort finns det vissa viktiga skillnader. Värdepengar har egenskapen att tillgången är begränsad.Gustav Vasa lagrade silver för att ha myntmetall om han skulle behöva ge ut mera pengar.Och vi kan naturligtvis smälta ner kyrkklockor om vi vill ha fram myntmetall men sådana reserver är,trots allt,ändliga. Karl XII visade att även värdet av värdepengar är instabilt.Trots att man gav ut stora kopparstycken som verkligen innehöll koppar till det på- stämplade värdet fanns det,under missväxtår,ingen mat att köpa för pengarna.Man kunde lika gärna ge ut påbudspengar i form av mynt- tecken. För påbudspengar är tillgången obegränsad.Penningutställaren kan skriva ut hur stora belopp som helst.Penningutställaren kan alltså aldrig ha brist på pengar.Däremot har penningutställaren ett ansvar för penningvärdet som gör att han inte får konkurera med andra om knappa resurser på sådant sätt att det driver upp priset. De påbudspengar som penningutställaren skrivit ut cirkulerar i landet (och kanske även utomlands) och används för betalning av varor och tjänster.Hur mycket pengar som är i omlopp spelar egentligen ingen roll. Finns det mer än vi behöver för våra transaktioner tar vi dem ur omlopp genom att lägga dem på våra kistbottnar för kommande behov.Finns det för lite omsätter vi pengarna snabbare och skapar privata pengar i form av skuldsedlar. Hur mycket pengar penningutställaren har gett ut är alltså ganska ointres- sant.Det viktiga är att han agerar ansvarsfullt när han ger ut nya pengar. Till skillnad från andra aktörer på marknaden har penningutställaren obegränsad tillgång till pengar.Han kan därför alltid bjuda över när det handlar om att köpa en viss nyttighet.Men därigenom driver han upp priset vilket är samma sak som att värdet på pengarna sjunker. Detta gäller oberoende av vilken form av betalningsmedel penning- utställaren väljer att använda.Det spelar ingen roll om han betalar med statsskuldväxlar,obligationer eller med sedlar.Bjuder han över stiger priset oavsett betalningssätt.Att betala med räntebärande papper är inte mindre inflationsdrivande,bara ren dumhet eller rent lurendrejeri. _____________________________________ ------------------------------ Åter till sidans topp Åter till http://w1.877.telia.com/~u87703726
1999-02-03 Leif Andersson Henriksbergsvägen 104 136 67 HANINGE Tel 08/777 45 33 e-post leif.andersson@haninge.mail.telia.com Hemsidor http://w1.877.telia.com/~u87703726 http://hem2.passagen.se/lean2724 Om trehället ============ Vad menas med "Penningvärde"?Frågan förefaller meningslös.Alla vet väl vad penningvärde är.Åtminstone i en ekonomi utan skatter.Men vad händer med penningvärdet om man försöker ta ut skatt? För att komma ifrån alla ovidkommande komplikationer börjar vi med ett tvåhälle d v s ett samhälle med endast två individer A och B.Vi förenklar ytterligare genom att anta att de bara har behov av två nyttigheter t ex potatispåsar och vantar.A gör varje månad två potatispåsar och B gör varje månad två vantar.En gång i månaden träffas de på marknaden där de byter en potatispåse mot en vante. För att hålla reda på dessa byten har de gjort var sitt mynt som de kallar en krona.När A lämnar över en potatispåse får han en krona av B.Och när B lämnar över en vante får han en krona av A. Fig 1 Svart pil = en nyttighet Blå pil = en krona i betalning Så långt är det enkelt.En krona motsvarar en nyttighet.Penningvärdet är en nyttighet per krona.Varje månad byter två kronor ägare d v s omsättningen är två kronor per månad.Penningmängden är två kronor och den genomsnittliga omsättningshastigheten för pengarna är alltså en gång per månad eftersom varje krona byter ägare en gång per månad. Man inser lätt att de skulle kunna klara sig med en enda krona.Om B har kronan och tar med den till marknaden kan A byta till sig den mot en potatispåse och därefter köpa en vante av B som tar hem kronan och förvarar den till nästa månad.Även nu motsvarar en krona en nyttighet.Penningvärdet är även nu en nyttighet per krona.Även nu sker två ägarbyten av kronan d v s omsättningen är fortfarande två kronor per månad.Men penningmängden är bara en krona och den genomsnittliga omsättningshastigheten för pengarna är två gånger per månad eftersom kronan byter ägare två gånger per månad. Men om vi inför ytterligare en individ C och antar att han skall försörjas utan att producera något blir situationen betydligt mer komplicerad.Hur skall A,B och C i detta trehälle hålla reda på sina byten av nyttigheter? Låt oss börja med Skattemetoden ............. Man bestämmer sig för att öka pennigmängden till 5 kronor.A tar 2 kronor,B tar 2 kronor och C tar 1 krona.Och man inför en inkomstskatt på 50 % för A och B som innebär att de betalar hälften av sina inkomster till C.Samtidigt höjer de priset på en potatispåse och på en vante till 2 kronor.A producerar varje månad 3 potatispåsar och B 3 vantar.A tar med 2 påsar till marknaden och B tar med två vantar. Så går de till marknaden. Ställning A B C: 2 2 1 B köper en påse potatis av A för 2 kronor.A lämnar 1 krona i skatt till C. Ställning A B C: 3 0 2 Omsättning: 3 A köper en vante av B för två kronor.B lämnar 1 krona i skatt till C Ställning A B C: 1 1 3 Omsättning: 3 C köper en potatispåse av A för 2 kronor.A lämnar 1 krona i skatt till C. Ställning A B C: 2 1 2 Omsättning: 3 C köper en vante av B för 2 kronor.B lämnar 1 krona i skatt till C. Ställning A B C: 2 2 1 Omsättning: 3 Så går de hem med samma penningställning som när de kom dit.De kan alltså genomföra nästa månads transaktioner på precis samma sätt. Tanken med skattemetoden är att A och B skall ge C vad han behöver utan att C gör några åtaganden. Men vad är penningvärdet i detta system? A kan säga: För att kunna köpa en vante måste jag få in 4 kronor.Då betalar jag 2 i skatt och 2 för vanten.En vante kostar alltså 4 kronor.Penningvärdet är 1/4 nyttighet per krona. eller Vid dagens handel bytte vi 4 nyttigheter och samtidigt bytte 12 kronor ägare. Penningvärdet är alltså 4/12 = 1/3 nyttighet per krona. eller När jag köper en vante av B står det 2 kronor på prislappen.Penningvärdet är alltså 1/2 nyttighet per krona. eller När jag säljer en potatispåse får jag in 2 kronor men jag får bara behålla 1 krona.Jag får alltså 1 krona för en potatispåse.Penningvärdet är alltså 1 nyttighet per krona. Skattemetoden innebär alltså,redan i trehället,att begreppet penningvärde blir mångtydigt. Fig 2 Svart pil = en nyttighet Blå pil = en krona i betalning Röd pil = en krona i skatt Låt oss så se på Myntningsmetoden ................ För att hålla reda på bytena bestämmer A,B och C att C skall ha rätt att ge ut påbudsmynt.Varje månad ger alltså C ut de mynt han behöver för att få vad han behöver från A och B. Varje mynt blir då en skuldsedel som C ger ut med budskapet: "Du får ingenting av mig den här gången men spara myntet om du skulle behöva min hjälp i framtiden." Eftersom de inte behöver pengar till att betala skatter kan de nu behålla priset 1 krona på både vanten och potatispåsen. A kommer till marknaden med 2 potatispåsar.B kommer till marknaden med 2 vantar. C kommer till marknaden med 2 nygjorda kronor. Ställning A B C: 0 0 2 C köper en potatispåse av A och betalar med 1 krona. Ställning A B C: 1 0 1 Omsättning: 1 C köper en vante av B och betalar med 1 krona. Ställning A B C: 1 1 0 Omsättning: 1 A köper en vante av B och betalar med 1 krona. Ställning A B C: 0 2 0 Omsättning: 1 B köper en potatispåse av A och betalar med 1 krona. Ställning A B C: 1 1 0 Omsättning: 1 A och B går hem med var sin krona som de lägger på kistbotten.Så länge de har förtroende för C och räknar med att han skall kunna hjälpa dem med något i framtiden så länge tycker de säkert att det är bra att ha en slant på kistbotten. Med myntningsmetoden blir pennigvärdet entydigt.Hur A än räknar kommer han till att penningvärdet är 1 nyttighet per krona. Fig 2 Svart pil = en nyttighet Blå pil = en krona i betalning Gul pil = en nygjord krona Grön pil = en sparad krona Myntningsmetoden är uppenbart enklare än skattemetoden.Problemet är att den är så enkel att alla kan förstå den.Många fina möjligheter att leva på lurendrejeri försvinner.Det är kanske inte så konstigt att vår överhet far i taket varje gång frågan kommer på tal. Men alla pengarna på våra kistbottnar?? Ja,vad är det för fel på det? Vad är det för fel på att den som hamnar i en besvärlig situation har en reserv att falla tillbaka på? Det är mycket sällsynt att rika människor konsumerar mer än andra eller producerar mindre än andra så något inflationstryck ger inte pengarna på våra kistbottnar. Men tydligen finns det psykologiska problem med myntningsmetoden. Antag att A,B och C handlar med varandra enligt myntningsmetoden Vid varje köptillfälle tillför C nya pengar som hamnar i A:s och B:s kassakistor. Efter oändlig tid kommer A och B att ha oändligt mycket pengar i sina kistor.Av någon obegriplig anledning tar det emot att acceptera ett sådant system.Vi har tydligen någon intellektuell låsning som vi inte kan göra oss kvitt.Det hjälper inte med att man påpekar att inga mänskliga system är eviga.Långt innan A:s och B:s kassakistor fyllts kommer systemet av andra skäl att förändras.Men det räcker inte med att påpeka detta i största allmänhet.Jag skall därför försöka skissa en utveckling som,utan skatter,leder till ett slutet penningflöde. Räntemetoden ............ Antag att B kommer på att han kan göra potatistryck och att A uppskattar dessa. Om de handlat enligt skattemetoden hade inte A haft några pengar över för att efterfråga potatistryck men nu har han pengar i kassakistan så att han kan säga till B: "Jag vill gärna köpa ett potatistryck varje månad för en krona." Men för att göra potatistryck behöver B fler potatisar.Låt oss anta att han behöver tio extra potatispåsar.Han går då till C och säger: "Kan du skriva ut tio nya kronor och låna ut dem till mig så att jag kan köpa extra potatis av A?".På det svarar C: "OK men jag tar en krona i månaden i ränta." Efter att B köpt sina tio påsar av A kommer de till marknaden med: A: 2 potatispåsar och 1 krona från kassakistan B: 2 vantar 1 potatistryck C: 1 nygjord krona Ställning A B C: 1 0 1 C köper en potatispåse av A och betalar med 1 krona. Ställning A B C: 2 0 0 Omsättning: 1 A köper en vante och ett potatistryck av B och betalar med 2 kronor. Ställning A B C: 0 2 0 Omsättning: 2 B betalar ränta till C med 1 krona. Ställning A B C: 0 1 1 Omsättning: 1 C köper en vante av B och betalar med 1 krona Ställning A B C: 0 2 0 Omsättning: 1 B köper en potatispåse av A och betalar med 1 krona. Ställning A B C: 1 1 0 Omsättning: 1 Så går de hem och A lägger tillbaka kronan i kassakistan och hänger upp potatistrycket på väggen.Och B går hem med en ny krona som han lägger på kistbotten. Nu fungerar marknaden med endast en ny krona per gång.Ökningstakten för penningmängden har halverats. Så kommer A på att han kan doppa vantar i färg och göra tavlor som B uppskattar. Han går också till C och får ett lån som gör att han kan köpa de vantar han behöver som penslar.Därefter går de till marknaden med A: 2 potatispåsar,1 vanttavla och 2 kronor från kassakistan B: 2 vantar,1 potatistryck C: Ställning A B C: 2 0 0 A betalar ränta till C med 1 krona. Ställning A B C: 1 0 1 Omsättning: 1 C köper en potatispåse av A och betalar med 1 krona. Ställning A B C: 2 0 0 Omsättning: 1 A köper en vante och ett potatistryck av B och betalar med 2 kronor. Ställning A B C: 0 2 0 Omsättning: 2 B betalar ränta till C med 1 krona. Ställning A B C: 0 1 1 Omsättning: 1 C köper en vante av B och betalar med 1 krona Ställning A B C: 0 2 0 Omsättning: 1 B köper en potatispåse och en vanttavla av A och betalar med 2 kronor. Ställning A B C: 2 0 0 Omsättning: 2 Så går de hem.A lägger tillbaka de två kronorna i kassakistan och A och B hänger upp sina tavlor på väggarna. Fig Svart pil = en nyttighet Blå pil = en krona i betalning Lila pil = en krona i ränta Grå pil = nyttighet i form av disposition av tio kronor under en månad Grön pil = en krona till eller från kassakistan Nu fungerar ju samhället utan att penningmängden ökar.Men är inte räntan en sorts skatt?Är inte räntemetoden bara en variant av skattemetoden? Nej! Det finns flera viktiga skillnader mellan räntemetoden och skattemetoden. En viktig skillnad är att A och B har pengar i sina kassakistor.Pengar som gör att de kan efterfråga nyheter som potatistryck och vanttavlor. En annan viktig skillnad är att C får ränta för att han faktiskt bidragit till att förbättra samhället.A och B kan uppfatta C som en fullvärdig samhällsmedlem. Ytterligare en viktig skillnad är hur besluten fattas.B och C kan fatta beslut om att satsa på potatistryck utan att fråga A.Därefter får A godkänna beslutet genom att köpa trycken eller underkänna beslutet genom att inte köpa. Och räntemetoden ger entydigt penningvärde.Räntebetalningarna är ju kopplade till lånen,inte till transaktionerna.Om vi ser rätten att disponera tio kronor i en månad som en nyttighet blir penningvärdet hur vi än räknar en nyttighet per krona. Och räntemetoden kräver ingen kontrollapparat för att övervaka skattebetalning. ______________________________ ------------------- Åter till sidans topp Åter till http://w1.877.telia.com/~u87703726
1998-11-29 Leif Andersson Henriksbergsvägen 104 136 67 HANINGE Tel 08/777 45 33 Penningomsättning och penningmängd ================================== Varje år producerar och konsumerar vi en viss mängd nyttigheter som vi byter med varandra och betalar med pengar.Varje gång en nyttighet byter ägare på marknaden omsätts en motsvarande summa pengar.Det totala flödet av nyttigheter motsvaras alltså av den totala pennigomsättningen. Om vi under ett år byter R nyttigheter (uttryckta i någon sorts "nyttigenheter") kan vi beteckna nyttighetsflödet som r nyttigheter/år. För att betala för dessa nyttigheter omsätter vi o kr/år.Penningvärdet blir då r/o nyttigheter/kr. Om en krona används två gånger per år ger den upphov till omsättnigen 2 kr/år.Om 3 kronor används 4 gånger per år ger de upphov till omsättningen 12 kr/år.För att få den totala omsättningen skall vi alltså ta den totala penningmängden gånger den genomsnittliga omsättningshastigheten för kronorna.Om vi har penningmängden M som i genomsnitt omsätts h gånger/år blir alltså o = M h. Penningvärdet v blir alltså r v = ----- M h Om r och h är konstanta gäller alltså att v sjunker när M ökar.Om man ökar M genom att trycka mera sedlar (eller på annat sätt) sjunker då penningvärdet.Sedelutgivning blir inflationsdrivande. Men en ökning av M behöver inte medföra minskning av v.Den kan i stället medföra minskning av h eller ökning av r.Vi kan balansera en ökad sedelutgivning med ökat sparande och ökad produktion. I ett läge där ingen svälter och produktionskapaciteten är lågt utnyttjad kan en ökning av M mycket väl medföra att h minskar och r ökar så mycket att v ökar. Det är alltså långtifrån självklart att ökad penningmängd ger inflation.Endast under vissa, mycket speciella,förhållanden kan ökning av penningmängden genom sedelutgivning ge inflation. Och en förmögenhetsskatt som driver upp h när vi flyttar våra beskattade tillgångar till obeskattade kan,under andra förhållanden,vara minst lika inflationsdrivande.För att inte tala om moms och inkomstskatt som läggs direkt på priserna. I den situation vi har idag kan det mycket väl vara så att ökad penningmängd skulle kunna ge ökat penningvärde. ____________________________________ ------------------------- Åter till sidans topp Åter till http://w1.877.telia.com/~u87703726
1998-10-12 Leif Andersson Henriksbergsvägen 104 136 67 HANINGE Tel 08/777 45 33 Från välfärd till förmögenhet ==================== Under 1900-talet har vi försökt realisera välfärdssamhället. När vi lärde oss hur man kunde utjämna skörderesultat mellan goda och dåliga år, hur man kunde förbättra hygien, hur man kunde apparatisera tunga arbetsuppgifter och hur man kunde förlänga dagen med belysning började vi få ork att drömma om ett bättre samhälle. Vi började drömma om ett samhälle där ingen behövde fara illa. Vi drömde om ett välfärdssamhälle som kunde ge alla medborgare mat, kläder och bostäder. Genom att använda ny teknik och genom att bygga upp ett produk- tionskapital försökte vi göra det möjligt för ett litet antal människor att producera tillräckligt för att täcka hela befolkningens behov. Det skulle bli lätt att få fram ett produktionsöverskott som kunde användas för att tillgodose "de svagas behov".Och överskottet av produktionsvilja och produktionsförmåga kunde användas för att utveckla nya produkt- tionsmetoder samt nytt och bättre produktionskapital. Och om man ändå fick kapacitet över kunde man använda den till att producera på export. Denna omställning krävde överblick, planering, centrala styrmedel och väl fungerande informationskanaler som kunde registrera vad med- borgarna efterfrågade. Vi har nu kommit så långt att vi inte längre ser välfärdssamhället som en eftersträvansvärd dröm.Vi vet att det är realiserbart och vi börjar alltmer fråga oss vad vi skall drömma om nu. Att ingen skall behöva svälta och frysa ser vi inte längre som en hägrande dröm.Det är en självklarhet som knappast är värd att vi ägnar den en tanke.Politiska paroller om solidaritet med "de svaga" känns alltmer förlegade.Vårt problem är inte hur vi skall hjälpa "de svaga" utan vad vi skall göra med all kapacitet som blir över när vi har gjort det. Ett samhälle som, med knappa resurser, försöker förverkliga en viss ide behöver koncentrera sig på uppgiften.Det behöver styrmedel som kan avskärma från distraherande ideer.Det behöver en regering som likt en lektant kan hindra alla som är på väg mot spännande aktiviteter vid sidan av den aktuella uppgiften. För att kunna agera lektant har regeringen använt penningekonomin. Genom att se på vad medborgarna köper har man kunnat följa vad med- borgrna vill ha.De pengar vi betalt för de nyttigheter vi köpt har fungerat som röstsedlar där vi röstat fram olika produkter. Genom att anvisa pengar till olika uppgifter har regeringen utpekat dessa som angelägna och de som genomfört dem har fått kvitto på sin insats i form av pengar. Men för att inte de som fått in pengar skulle få möjlighet att använda dessa på distraherande uppgifter har vi försökt dra in pengarna via ett konfiskatoriskt skattesystem.Om detta har fungerat eller inte kan naturligtvis diskuteras men om vi ser på 1900-talet med välvilliga ögon kan vi ju säga att det var så det var tänkt. Men vi kommer nu in i en situation där vår regering fungerar som en lektant som förmår sysselsätta allt färre barn.Vi har lärt oss lekarna och klarar snabbt av dem. Vad gör vi sedan?Lektanten kan inte några fler lekar. I detta läge måste vi alltmer börja sysselsätta oss själva.Vi måste skapa våra egna arbetsuppgifter. Idag svälter ingen för att inte maten räcker.Vi kan få fram långt mer mat än vi kan äta upp.Men välfärdsekonomin är konstruerad för att avvärja svält och om alla får äta sig mätta tror vi inte att den kan fungera.Vi skapar alltså svält och misär, gärna på lite håll, för att ekonomins grundantaganden skall gälla. Vi behöver inte längre ett ekonomiskt system som kan användas för att koncentrera resurser till centralt beslutade uppgifter.Vi behöver ett ekonomiskt system som vi kan använda för att byta nyttigheter med varandra. Vi behöver få behålla pengar så att vi kan bygga upp förmögenheter som vi kan an- vända för att realisera våra ideer. Vi skall inte längre nöja oss med ett välfärdssamhälle där ingen svälter och fryser.Vi skall bygga upp ett förmögenhetssamhälle där alla kan förverkliga sina ideer. Låter det orealistiskt? Kanske det. Men det gjorde välfärdssamhället också när det började dyka upp som en vag dröm.Och om man pratar med människor finner man att det här landet vimlar av ideer som är värda ett bättre öde än att kväsas av en lektant. Och om min brylling får behålla tillräckligt med pengar för att kunna realisera sin dröm att bygga ett luftskepp så är det inte bara av intresse för honom.Det ger även mig en möjlighet att få uppleva en färd med luftskepp. ______________________________________________ ------------------------ Åter till sidans topp Åter till http://w1.877.telia.com/~u87703726
1996-03-04 1 (11) Leif Andersson Henriksbergsvägen 104 136 67 HANINGE 08/777 45 33 FÖRSLAG TILL ETT NYTT EKONOMISKT SYSTEM Lånerätt ======== Varje medborgare får rätt att,utan någon annan säkerhet än sitt medborgarskap,låna upp till 1 miljon kronor. Hur mycket är 1 miljon? Svaret är att det beror helt på vårt val av penningvärde.Hur mycket denna lånerätt är värd beror alltså på vårt sätt att handskas med pengar. I vår nuvarande ekonomi gäller att alla som lever ur hand i mun kan strunta i penningvärdet.Stiger priser så stiger också löner i samma takt.Den som varje månad får ut sin lön och konsumerar upp den kan alltså hålla samma konsumtionsnivå oberoende av hur penningvärdet varierar. Möjligheten att vid behov disponera en större fixerad penning- summa innebär emellertid att penningvärdet blir intressant för praktiskt taget alla.En inflation på 10 % innebär att lånerätten urgröps med 1/10 d v s alla som är skuldfria kommer att förlora köpkraft motsvarande minst 100 000:-. Eftersom alla kommer att kunna förfoga över ett betydande pen- ningbelopp behöver vi,i vår grundutbildning,lära ut vissa regler för ekonomiskt beslutsfattande.Bl a måste vi informera alla om vad prisökningar innebär.När vi alla förstår hur en prisökning slår mot vår ekonomi kommer vi knappast att acceptera prisök- ningar utan övertygande motivering.Vi kommer att förstå att om havregrynstillverkarna försöker höja priset kan det vara värt att byta ut morgongröten mot ostron även om det blir dyrt och även om vi föredrar gröt.Men ett prishöjningsförsök måste,till varje pris,besvaras med en köpbojkott tills någon säljer till oför- ändrat eller sänkt pris. 2 (11) Lönebildning ============ Så länge praktiskt taget alla förfogar över en outnyttjad kredit påverkas synen på löneförhandlingar. Antag att en grupp genom löneförhandling skulle kunna tillskansa sig en löneökning på 10 %.Om gruppen är stor och om löneökningen inte motsvaras av produktivitetsökning ger detta en direkt på- verkan på penningvärdet.Antag t ex att penningvärdet direkt sjun- ker med 2 %.Om medellönen i gruppen är 150 000:- per år får då gruppens medlemmar första året ut 15 000:- mera varav 12 000:- är reell köpkraftsökning.Nästa år kommer naturligtvis övriga grupper att ta igen denna omfördelning men gruppen kan idag,tillfälligt, vinna en fördel genom löneökning. Om gruppens medlemmar förfogar över en kredit på 1 miljon kommer en sänkning av penningvärdet med 2 % att innebära att deras tota- la köpkraft minskar med 20 000:-.I detta fall innebär alltså en löneökning på 10 % att medlemmarnas totala köpkraft minskar. Att kräva höjda löner för stora grupper blir i detta läge tve- eggat.Det kan,kortvarigt,ge en ökad köpkraft för lönen men det ger också sänkning av värdet på medlemmarnas lånerätt. Ett alternativ till att kräva höjda löner kan då bli att i stäl- let ta ut ökande produktivitet som sänkta priser.Även detta ökar ju lönens köpkraft och det ger samtidigt ökat värde på låne- rätten. Genom att vi hjälps åt att höja penningvärdet förbättrar vi den trygghet som ligger i lånerätten.Så småningom kan vi uppnå att lånerätten ger möjlighet till livslångt uppehälle. 3 (11) Ränta ===== För lån tagna enligt den medborgerliga lånerätten betalar lån- tagaren ränta med en räntesats som de tre första åren är 10 %. Därefter sjunker räntesatsen genom att föregående års räntesats multipliceras med 0,8.Tar man flera lån vid olika tillfällen behandlas dessa som oberoende av varandra.Vid återbetalning får man välja vilket lån man vill återbetala vilket alltså medför att man först återbetalar det senaste lånet som ju har högst ränta. Om man inte återbetalar läggs räntan till lånet och inkräktar alltså på låneutrymmet inom lånerätten. En initialt hög men fallande räntesats ger alla möjlighet att satsa på såväl projekt med snabb och hög lönsamhet som långsik- tiga projekt t ex studier. Avtrappningen av räntan gör också att lånerätten kan användas som socialt skyddsnät.Den som förlorar sin produktionsförmåga kan leva på sin lånerätt utan att skulden blir omöjlig att åter- betala om framtiden blir ljusare. Att räntesatsavtrappning inte används idag är egendomligt.Möjli- gen ligger förklaringen i att ränteberäkning hanterats manuellt av personer med mycket begränsad räkneförmåga.Men med dagens datateknik är naturligtvis ränteberäkningar med varierande räntesats inget problem. 4 (11) Återbetalningsincitament ======================== Systemet bygger på att de flesta människor är skuldfria,gärna med en god reserv till att behöva utnyttja den medborgerliga lånerät- ten.Denna skall ses som en möjlighet att finansiera lönsamma pro- jekt som ger återbetalning eller som en trygghet för extrema situationer som sjukdom och olyckor.Det är då viktigt att vi redan i vår grundutbildning får lära oss att hantera lånerätten och att vi skapar en tradition att skuldfrihet är det normala. När en person som utnyttjat sin lånerätt dör skall befintliga tillgångar i första hand gå till återbetalning.Om tillgångarna inte täcker tagna lån avskrivs skulden.Om tillgångarna över- stiger skulden ärvs återstående netto enligt nuvarande regler. Den som vill lämna ett arv efter sig måste alltså tillse att tillgångarna överstiger skulderna.Detta är faktiskt ett starkt återbetalningsskäl.Även idag är de flesta som kan verksamma även vid hög ålder trots att de har pension och bankkonton som mer än väl räcker livet ut.De drar alltså in pengar till det arv de kommer att lämna efter sig.Det kommer de naturligtvis att göra även när de har tillgång till en lånerätt. Strävan att lämna arv är alltså ett återbetalningsincitament och det är naturligtvis viktigt att detta inte försvagas med några arvsskatter.Alla typer av arvsskatt måste alltså avskaffas. Det är även nödvändigt att införa några restriktioner för dem som utnyttjat lånerätten.Det bör t ex inte vara tillåtet för den som har sådana lån att ge gåvor,åtminstone inte gåvor av större värde.Den som mottar en gåva från någon som utnyttjat lånerätten kan riskera att få återlämna den. Den som har lån enligt lånerätten bör inte heller kunna låna ut mot ränta.Det går alltså inte att ha ränteinkomster så länge man har denna typ av lån. I ett samhälle där det normala är att man är skuldfri behövs tro- ligen inte mer återbetalningsincitament än så.Praktiskt taget alla människor vill vara till nytta.Om det ekonomiska systemet belönar nyttighet kommer detta att medföra att de slipper ta lån eller att de kan lösa sina lån. 5 (11) Skatter ======= Dagens skatter motiveras med tre argument Vi behöver ta hand om människor som av olika skäl inte är efterfrågade på marknaden Vi behöver vissa nyttigheter som är svåra att sälja på en marknad För vissa produkter behöver marknadens prissättning korrigeras Lånerätten innebär att det första argumentet helt bortfaller.Vi behöver ingen fördelningspolitik.Den som inte kan klara sig på marknaden får använda sin lånerätt.Och hur långt denna räcker beror på vår förmåga att hålla högt penningvärde. Genom att alla har möjlighet att betala för sig kan vi även lyfta över stora delar av den offentliga sektorn på marknaden.Det finns ingen anledning att ha fri sjukvård om alla kan betala för den sjukvård de behöver.Vi kan få bättre relationer mellan läkare och patient i ett system där det är tydligare att patienten köper en tjänst och själv betalar för den. Men det finns en del uppgifter som behöver genomföras i offent- lig regi.Hit hör delar av polis- och domstolsväsendet.Även själva hanteringen av det ekonomiska systemet t ex övervakning av lån enligt lånerätten hör hit.Likaså bör vissa investeringar betalas utan knytning till användningen för att de skall utnyttjas opti- malt.Exempelvis bör större vägar,som inte kan skötas av någon vägförening,byggas i offentlig regi. När det gäller behov att ingripa i marknadens prissättning kan som exempel nämnas prissättning av malm och olja.Det handlar då om uttag av ändliga resurser där det finns skäl att via pris- sättningen även informera om den förlust som kommande genera- tioner gör genom vår förbrukning.Det kan i sådana fall vara mo- tiverat att staten påverkar prissättningen med punktskatter. Vi kommer alltså att behöva offentliga medel för en starkt reducerad offentlig sektor och för att täcka avskrivning av lån enligt lånerätten där låntagaren dör. För detta finns ränteinkomster från lån enligt lånerätten,punkt- skatter och möjlighet att öka penningmängden. Alla dagens skatter,frånsett några punktskatter,kan alltså av- skaffas. Detta betyder naturligtvis en ökning av penningvärdet.Redan bort- tagning av moms ger ju direkt 20 % högre penningvärde. 6 (11) Drop-outs ========= Även om vi lyckas höja penningvärdet så att lånerätten ger oss möjlighet att täcka ett helt livs kostnader kan naturligtvis människor hamna i situationen att de förbrukat hela sin lånerätt och inte har pengar kvar att köpa mat för dagen.Det kan t ex vara någon som satsat allt på ett projekt som misslyckats. Vad gör vi med sådana drop-outs? För den som förbrukat sin lånerätt och anmäler oförmåga att klara sig utses en ekonomisk förmyndare.Förmyndare och myndling får möjlighet att tillsammans utnyttja ytterligare en lånerätt men varje lån skall registreras med angivande av ändamål och be- skrivning av vilka åtgärder som vidtas för att möjliggöra åter- betalning. 7 (11) Varifrån kommer pengarna? ========================= I stort sett kommer naturligtvis återbetalningar och räntor att ge de pengar som lånas ut.Initialt och tillfälligt kan det emellertid uppstå behov av att skjuta till pengar. De pengar som behöver tillskjutas kan tas fram genom att staten helt enkelt nytrycker sedlar. Sedlar är skuldsedlar som staten ger ut.Utgivning av nytryckta sedlar innebär alltså att staten sätter sig i skuld.Men om dessa nytryckta sedlar lånas ut får staten samtidigt en fordran på låntagarna.Bokföringsmässigt balanserar skulden mot fordran. Bokföringsmässigt är det alltså inget problem att hantera syste- met.Men i verkligheten har man naturligtvis som alltid problemet att vi måste producera vad vi konsumerar. Ett ökat användande av lånerätten innebär,om penningflödet verk- ligen speglar flödet av nyttigheter,att allt fler producerar mindre än de konsumerar.Om dessutom penningvärdet sjunker bety- der det att detta produktionsbortfall inte kompenseras av att andra ökar sin produktion.Det gäller då att vidta åtgärder för att underlätta produktionsökning. 8 (11) Omsatta belopp ============== När alla behov av transfereringar via skattesystemet bortfaller behöver staten enbart finansiera vad som brukar kallas en "Nattväktarstat" och vissa investeringar. Årskostnaden för en Nattväktarstat är i dagens ekonomi c:a 100 Gkr och kostnaden för investeringar som bör göras med allmänna medel är c:a 50 Gkr. Borttagning av skatter ger höjt penningvärde.Enbart borttagningen av moms ger 20 % högre penningvärde.Dessutom bortfaller även vissa uppgifter som dagens Nattväktarstat behöver hantera t ex vissa typer av ekonomisk brottslighet och skatteindrivning. Årskostnaden för den verksamhet som bör finansieras med allmänna medel kan alltså uppskattas till c:a 150 Gkr i dagens system och till c:a 100 Gkr efter en omställning. Staten har idag lånat upp c:a 1000 Gkr.Man har alltså via upp- låningen satt 1000 Gkr i cirkulation.För detta betalar man en ränta på c:a 100 Gkr per år. Om staten i stället för att sätta 1000 Gkr i cirkulation genom upplåning sätter 1000 Gkr i cirkulation genom utlåning och håller denna summa ute i form av relativt nya lån blir ränteintäkten c:a 100 Gkr d v s vad som behövs för att finansiera den offentliga sektorn. 9 (11) Makt ==== Penningekonomin används inte enbart som ett styrmedel för pro- duktionen.En annan viktig egenskap hos pengar är att de kan ge makt över andra människor. Möjligheten att genom tvång förfoga över andra är en viktig hörnsten i alla samhällsbyggen.Många olika metoder har prövats som slaveri,tortyr,bannlysning,social kontroll,planekonomi och terror.I många avseenden hör kontroll via pengar till de bättre metoderna. Om människor gör vad som helst för pengar kan den som så önskar köpa sina medmänniskor i stället för att tvinga dem med våld eller andra metoder.Vi kan rent av kosta på oss att respektera vissa grundläggande mänskliga rättigheter.Det är faktiskt mer praktiskt att vi köper vad vi vill än att vi slår ihjäl och plågar varandra. Om vi ökar penningmängden och sprider ut pengarna så att allt fler blir rika finns det ingen anledning att förvänta sig ökad inflation av den typ som mäts med konsumentprisindex.Rika männis- kor är inte mer vårdslösa med sina pengar än fattiga.Men när fler blir rika minskar den grupp som är i så desperat behov av pengar att de gör vad som helst mot betalning.Om alla har tillgång till pengar för livets nödtorft kommer ingen att åta sig uppgifter som är förnedrande.Det blir svårt att köpa vissa kriminella tjänster, könshandeln kan minska och/eller ändra karaktär,det kan bli svårt att driva vapentillverkning,det kan bli svårt att hitta objekt för viss vård o s v. Strävan att bygga ett folkhem medförde minskning av den grupp som verkligen svultit tillräckligt för att acceptera varje form av förnedring bara den ger pengar.Vi började därför försöka lösa detta problem på huvudsakligen två sätt.Vi ökade invandringen och vi skapade knarkmarknader. Genom att ta in människor som redan före ankomsten utsatts för förnedrande behandling och utsätta dem för kränkande omhänder- tagande försökte vi få fram en grupp som kunde köpas till vad som helst.Genom att erbjuda dem svartjobb,och endast svartjobb,ger vi dem intrycket att i vårt land går pengar före lagar.Och det är viktigt att man tar seden dit man kommer. Genom att "bekämpa" knarket med åtgärder som aldrig riktats mot narkotikabruket utan endast mot varje tendens till prissänkande konkurrens på narkotikamarknaden har vi fått fram narkomaner med ett enormt stort och desperat behov av pengar. Om vi inför en lånerätt till ett påtagligt belopp och ett system med ekonomiska förmyndare behöver ingen godta någon annan förned- ring än att hamna under förmyndare.Alla kan vägra att åta sig förnedrande uppdrag.Det kommer inte längre att gå att köpa allt för pengar. 10 (11) Införande av en lånerätt medför alltså att penningsystemet ur- holkas genom att vissa marknader försvinner. Innan vi inför ett sådant system måste vi alltså fråga oss hur omistliga dessa marknader är.Hur viktigt är det att ha kvar torpedtjänster könshandel välgörenhet bland fattiga stöldgods penningtvätt Även om vi finner det angeläget att bevara dessa typer av pen- ninganvändning måste vi ställa oss frågan om det är värt priset. Människor i desperat behov av pengar är inte bara till salu.De är föga intresserade av att bevara penningekonomin och de kan när som helst börja ta för sig direkt utan att använda pengar.Det finns otaliga exempel där försök att hålla en stor grupp på svältgränsen lett till våldsamheter.Alla som varit utan mat och husrum i ett par dagar vet hur snabbt civilisationsfernissan krackelerar,hur prioriteringen mellan ögonblickets överlevnad och de långsiktiga konsekvenserna förskjuts. Svältande människor är farliga! Det finns inget som säger att de kommer att följa några spelregler. Mycket talar för att den trygghet som ett system med lånerätt ger är mer värd än de marknader som systemet slår ut. 11 (11) Införande ========= För att ett ekonomiskt system baserat på medborgares lånerätt skall fungera måste alla förstå systemets grundide.Man måste därför redan i introduktionsskedet tala om hur systemet skall fungera i framtiden.Däremot är det inte nödvändigt att omedelbart genomföra systemet fullt ut.Man kan mycket väl tänka sig en omställningstid. En förutsättning för systemet är att alla förstår att skuldfri- het skall vara det normala.Introduktionen måste alltså ske på sådant sätt att mycket få människor skuldsätter sig av rent lätt- sinne. Man kan börja med ett lågt belopp för lånerätten och presentera en plan för hur detta belopp kommer att höjas.Man skulle t ex kunna börja med en lånerätt på 10 000 kronor. På detta sätt uppnår man två fördelar: Man slipper okynnesanvändning av lånerätten Man kan övertyga sig om att systemet fungerar utan att riskera mer än vad nuvarande ekonomi kan bära Den som vet att lånerätten kommer att höjas men ändå riskerar att hamna under förmyndare genom att utnytta en lånerätt på 10 000:- har antingen ett så bra projekt att det är motiverat att satsa på det eller behov av att snarast komma under förmyndare.På detta sätt kan vi alltså snabbt och med en liten penninginsats sortera ut dem som definitivt inte kan sköta sin ekonomi.Dessa drop-outs kan tas om hand på ett tidigt stadium där det fortfarande är lätt att komma tillbaka genom att lösa skulderna. Om alla Sveriges 8,5 miljoner medborgare skulle utnyttja en låne- rätt på 10 000:- måste staten ställa upp med 85 miljarder d v s mindre än vad staten i dag betalar i årlig ränta på statsskulden. En lånerätt på 10 000:- kan alltså inte äventyra dagens ekonomi. Men om vi inför den och behåller denna låga nivå i t ex 10 år kan vi lära oss mycket om hur systemet kan fungera.Och vi kan börja anpassa pensionssystem till en framtid med fullt utbyggd lånerätt utan att svika redan gjorda utfästelser. ______________________________________________ ------------------------ Åter till sidans topp Åter till http://w1.877.telia.com/~u87703726Till http://w1.877.telia.com/~u87703726