2000-05-06/07 Leif Andersson Henriksbergsvägen 104 136 67 HANINGE Tel 08/777 45 33 e-post leif.andersson@haninge.mail.telia.com Hemsidor http://go.to/lean1 http://come.to/lean Inledning ========= Samma text ligger som inledning på min tekniksida.Om du redan har läst den klickar du Här för att komma tillbaka till ekonomisidan. Med våra sinnen observerar vi den värld som omger oss (c).Den bild detta ger jämför vi med våra önskemål (r).Skillnaden mellan den omvärld vi ser och våra önskemål bildar en felsignal (e) som anger hur vi tycker att omvärlden borde förändras. Fig 1 Vi har några medfödda möjligheter att påverka vår omvärld men ofta använder vi oss av någon sorts hjälpmedel för detta.Då behöver vi en överföringsanordning som kan översätta vår felsignal till omvärldsförändring.Vi behöver en anordning som översätter e till ∆c.Och i de flesta fall nöjer vi oss inte med att e ger en förändring,den måste också ge en förändring inom rimlig tid.e skall alltså ge dc/dt ett rimligt värde.Av alla förändringar som inträffar i universum (dt) skall en rimlig andel avse förändring av vår omvärld (dc). Vi lägger alltså in en överföringsanordning (G) mellan e och c.Och för att vi skall kunna åstadkomma mer än vi själva orkar med förser vi denna med någon form av drivning. Fig 2 Under årtusenden har vi samlat erfarenheter som lärt oss att använda G.Dessa erfarenheter har vi samlat i olika läror som,beoende på typ av drivning,indelas i Lära Drivning Religion Gudsingripande Ekonomi Andra människor Fysik Naturlagar Religionens ∆c kallas för Under. Ekonomins ∆c kallas för Nyttigheter Fysikens ∆c kallas för Förutsägbar förändring eller med ett annat ord för Energi. För att G skall förändra c så att e minskar måste vi ordna så att e styr hur drivningen påverkar c.Vi tänker oss då att den förändring som drivningen kan åstadkomma knyts till någon bärande mängd och transporteras av denna mängd som ett förändringsflöde fram till c. Religionen kallar den bärande mängden för Böner,Riter,Helgon,Ikoner. Ekonomin kallar den bärande mängden för Pengar. Fysiken kallar den bärande mängden för Tyngd,Kraft,Entropi,Laddning. I många fall kan vi faktiskt finna påtagliga företeelser som motsvarar dessa mängdbegrepp.Och vi har lärt oss metoder att styra mängdflöden. Men mängdflöden är värdelösa i sig.För att de skall ge någon förändring av omvärlden d v s något dc/dt måste mängden bära någon förändring.Vi måste alltså knyta drivning till mängden.Den drivning som varje mängdenhet bär kallas för intensitet. Religionen kallar intensitet för Bönhörelse,Helighet. Ekonomin kallar intensiteten för Penningvärde Fysiken kallar intensiteten för Höjd,Väg,Temperaturskillnad,Spänning. Jag kommer att använda beteckningarna Q för mängd I = dQ/dt för mängdflöde U för intensitet W för förändring d v s för ∆c P för förändringsflöde d v s för dW/dt Religionen kallar P för Nåd. Ekonomin kallar P för Produktion,Konsumtion. Fysiken kallar P för Effekt. Om man kan hålla U konstant kan man åstadkomma ett konstant P genom att hålla I konstant. Inom religionen har man försökt hålla ett konstant böneflöde.Inom kristendom utvecklades ett system med tideböner som lästes i klostren vid vissa fasta tidpunkter. Fortfarande har vi kvar ett system med högmässa kl 11 varje söndag.Och inom Islam används ett flöde av dagligen upprepade böner. Inom ekonomi använder man månatliga löneutbetalningar o dyl för att få ett konstant penningflöde. Inom fysiken styr vi elektriska strömmar,vattenflöden o dyl för att få konstant I. I många fall är det svårt att skilja mellan det som hör till religion och det som hör till fysik.I princip gäller att det som sker med sådan reproducerbarhet att vi förväntar oss att varje försök skall ge förutsägbart resultat hör till fysik och sådant som vi upplever med förvåning och tacksamhet hör till religionen. Före Copernicus var det ett Guds under att solen gick upp varje morgon. Copernicus,Kepler och Galilei bröt loss en stor del av religionen och flyttade den till fysik.Newton fortsatte och Darwin bröt t o m loss människans gudomliga skapelse.Gränsdragningen mellan religion och fysik flyttades så att betydligt mer kom att ingå i fysik. Samtidigt som fysikens område vidgades utvecklades nya metoder för att registrera och förutsäga försöksresultat.Eftersom fysik handlar om det som inte störs av nyckfulla gudar eller nyckfulla människor lämpade fysiken sig bättre för metodutveckling än vad religion och ekonomi gjorde.För drygt hundra år sedan trodde man faktiskt på fullt allvar att man skulle kunna göra hur noggranna mätningar och förutsägelser som helst.Möjligheten att bygga förstärkare tycktes öppna en väg till obegränsad mätnoggrannhet.Men kvantfysiken visade att religionens nyckfylla gudar har sitt finger med även i fenomen som vi normalt hänför till fysikens område. Einstein invände mot kvantfysiken genom att hävda att: "Gud spelar inte tärning". Må så vara men det var inte riktigt det som kvantfysikerna påstod.De hävdade snarare att i den stor överflyttningen från religion till fysik hade Gud behållit en liten del för sin outgrundliga vilja.En osäkerhet i våra beräkningar som vi aldrig kan komma ifrån.Även om vi är övertygade om att en sten faller nedåt om vi släpper den kan vi be en bön om underverket att den skall falla uppåt och kvantfysikerna fann att det inte är helt omöjligt att den faktiskt gör det. Men mycket överfördes som sagt till från religionens till fysikens område.Vi lärde oss att mäta allt bättre för att bättre kunna förutsäga vad som skulle hända.Vi utvecklade måttsystem,definierade begrepp och byggde mätinstrument.Elektriska fenomen kom in i ett sent skede i denna utveckling och elläran kunde därför byggas upp med kunskap från en rad andra områden.Det har medfört att begreppsapparaten inom ellära har blivit ganska fri från den begreppsförvirring som orsakats av missuppfattningar.Den har därför ofta fått stå modell för utveckling även inom andra områden. Det finns alltså anledning att se lite närmare på ellärans metoder.Det exempel jag valt har nackdelen att det inte är det bästa sättet att värma ett rum med hjälp av el men jag har ändå valt det för att det tydligt visar sättet att resonera. Antag att jag sitter i ett rum som är så kallt att jag fryser.Mina sinnen läser av rumstemperaturen (c),jämför med mina önskemål (r) och finner en skillnad (e).Hur skall jag nu med hjälp av el kunna förändra rumstemperaturen så att e minskar? Jag lägger en ledning genom en generator,drar ledningen till ett motstånd i rummet och sluter kretsen med en brytare som jag kan slå ifrån när e blir noll.Generatorn kopplar jag till någon drivning t ex ett vattenfall. Fig 3 Generatorn tillför energin W till laddningen Q.Det innebär att intensiteten ökar med UG = W/Q.Generatorn lägger alltså energin W på laddningen Q vilket dels innebär att laddningen blir energibärande dels innebär att den drivs runt i kretsen.I motståndet förlorar den energin W som går ut som värme i rummet varefter laddningen Q återkommer som värdelös till generatorn där den på nytt tilldelas energi.I motståndet faller intensiteten UR = -UG. Förloppet upprepas ständigt och i stället för att se på W och Q kan det därför vara lämpligt att se på flödet av W och Q d v s på P och I.Vi har då P = dc/dt UG = -UR = P/I I är alltså flödet av Q.Och det som är intressant är I inte Q.Om vi har en liten laddning som rör sig snabbt genom ledningen eller en stor laddning som rör sig långsamt genom ledningen blir I lika stor och därmed blir effekten P lika stor. Inom ekonomi är Q pengar,I är penningflöde,U är penningvärde,W är nyttigheter och P är nyttighetsflöde.Generatorn ersätts av ett näringsliv som knyter nyttigheter till pengar.Motståndet ersätts av att vi handlar till oss och konsumerar nyttigheter. Men inom ekonomi hämtar jag drivningen från andra människor som ger mina pengar värde. För att de skall göra det måste de i sin tur kunna hämta drivning från mig.När jag betalar i butiken avger mina pengar de nyttigheter de bar.Pengarna blir då värdelösa. Att butiksägaren ändå accepterar dem beror på att jag (eller någon annan) förväntas ställa upp med drivning som återger dem värde.Om jag köper en råttfälla blir de pengar jag betalar med värdelösa eftersom de har avgivit råttfällan.Så går de via butiken till råttfälletillverkaren som tar emot dem för att kunna anställa mig i sin fabrik.Han hämtar alltså drivning från mig för att få fram nya råttfällor. Jag knyter mitt arbete till pengarna,råttfälletillverkaren tar ut detta arbete och pengarna återkommer till mig.Hos mig får de värde därför att råttfälletillverkaren åter knyter råttfällor till dem så att jag kan köpa flera fällor. Fig 4 Även här gäller att penningflödet I,inte penningmängden Q,är av intresse.Om alla affärer avslutas vid årsskiftet måste man ha en stor penningmängd Q eftersom omloppshastigheten för pengarna är så låg som en gång per år.Om alla affärer avslutas en gång per månad behöver man bara en tolftedel av denna penningmängd eftersom omloppshastigheten ökat till en gång per månad.Och med dagens elektronik skulle man kunna avsluta alla affärer varje mikrosekund och alltså klara sig med en mycket liten penningmängd.Vilken penningmängd och omloppshastighet man väljer är en fråga om vad som är praktiskt,inte en fråga som påverkar inflation o dyl. I är produkten av mängd (Q) och omloppshastighet.Vilken mängd som helst kan ge vilket flöde (I) som helst.Det är bara att välja den omloppshastighet som ger önskat I.Men även om storleken på Q saknar betydelse är det intressant att veta om Q kan ändras.Om Q avser en mängd som vi varken kan skapa eller förinta blir flödet (I) källfritt.Vi har då div I = 0 vilket innebär att Kirchhoffs första lag gäller. Kirchhoffs första lag säger att om man har flera flöden till och från en knutpunkt så är summan av dessa alltid noll.Det innebär att summan av alla flöden som går till punkten är lika stor som summan av alla flöden som går från punkten. Inom ellära är Q knutet till antalet elektroner,d v s till något som vi varken kan skapa eller förinta.Då gäller alltså att I är källfri och att Kirchhoffs första lag gäller. Inom penningekonomi gäller att Q är penningmängd.I en ekonomi där myntningen är noll blir då Q konstant och I blir källfri.Kirchhoffs första lag gäller alltså för penningekonomi under förutsättningen att myntningen är noll. ___________________________________ ----------------------- Åter till Ekonomisida