2000-04-02

Leif Andersson

Henriksbergsvägen 104

136 67 HANINGE

Tel 08/777 45 33

e-post   leif.andersson@haninge.mail.telia.com

Hemsidor   http://go.to/lean1

                  http://come.to/lean







Moral

=====



Människan har säkerligen,som alla andra djur startat med en mycket enkel moral.



    Handlingar som gagnar mig är goda



Syndafallet,d v s när människan uppfann jordbruket,krävde emellertid en utveckling 

av denna moral.Man måste lära sig svälta för att ha kvar utsäde och man måste skapa 

regler som gjorde att den som sådde även fick skörda.Den gamla regeln att var och 

en som fann något ätbart åt det fungerade inte längre.Inte heller regeln att var 

och en skyddade sin egendom.Man kunde inte vakta på en besådd markyta på samma 

sätt som man kunde vakta ett köttstycke.



I det läget föddes underkastelseiden.



Berättelsen om syndafallet i Första Mosebok säger att den kunskap som växte på 

kunskapens träd var förmågan att skilja mellan ont och gott.Det var alltså den 

nya moral som jordbruket krävde.Det var insikten att den enkla egoismen inte 

längre gällde. Att människan skulle inordna sin vilja under en högre vilja.Att 

hon skulle underkasta sig under en styrande elit som kunde fördela mark och 

samordna insatser för sådd och skörd.Som kunde utsträcka den kortvariga 

samordningen under jakter till att omfatta hela år.



Kain och Abel löste sina problem enligt den gamla moralen.Eftersom det för Kain 

var en fördel att Abel försvann var det,för Kain, en god gärning att slå ihjäl 

Abel.Men i ett jordbrukssamhälle var den sortens verksamhet  inte 

samhällsekonomiskt motiverad.



Men hur skulle man kunna skapa en styrande elit?Man hade ju bara de människor 

som alla kände.Som alla visste var behäftade med vanliga mänskliga svagheter.

Hur skulle man kunna skilja ut en styrande elit?Hur skulle man kunna lita på 

att den verkligen satte samhällsintresse före sina egna intressen?Hur skulle 

man kunna ge den legitimitet?Hur skulle man ge den möjlighet att syssla med 

annat än att bevara sin egen ställning?



Människor har naturligtvis alltid undrat över frågor som:



    Vad finns bortom?

    Varför finns världen?

    Hur kom världen till?



Denna typ av religiösa frågor visade sig vara användbara.



Religionen försköts från uppfattningen att Den Stora Modern försörjde sina barn 

till en lära om en straffande Gud som krävde underkastelse.En Gud som kunde 

användas för att legitimera den styrande eliten.Ur ett myller av gudar på olika 

nivåer framträdde någon övergud allt tydligare.Och så småningom utvecklades 

t ex den judiska religionen med en enda allsmäktig Gud som hade till uppgift 

att legitimera överheten.



      .....

      allt lever,doftar,blommar

      för dig,o mänska,allt.

              (ur Den blomstertid nu kommer)



Vi har gått från en egocentrisk världsuppfattning där Jag äger världen,till 

föreställningen att världen,personifierad av en allsmäktig Gud,äger mig.Från 

att det har gällt att klara sig själv har vi  via föreställningar om Den Stora 

Modern gått till en underkastelse under en straffande Gud Fader.



       Frukten alltså Gud och lyden mig!

                 (Koranen t ex sura 24)



Mycket praktiskt för en styrande elit som behöver legitimering som Guds språkrör.



Och vi har svalt betet.Underkastelse har erbjudit en väg att slippa från ansvar.



       ......

       and then there were the Scots 

       who kept the sabbath

       but laid their hands on everything else

       and the English 

       who thought themselves selfmade

       thus relieving the Allmighty of a hevy burden



Vi har tagit till oss Bhagavadgitas slavbeteende.Vi försöker bli fria från Karmas 

bojor genom att följa rådet 



       Gör din plikt utan anspråk på arbetets resultat



Det ger oss möjlighet att mörda judar,ta ifrån änkorna deras pensioner,stjäla 

böndernas gårdar och beröva småföretagare deras livsverk utan att behöva ta något 

ansvar.Bara vi inte agerar i eget intresse utan i underkastelse är allt tillåtet.



Före jordbrukets tid var moral inte något stort problem.Människans förmåga att 

påverka sin omgivning var så begränsad att en enkel egocentrisk världsuppfattning 

sannolikt var det mest rationella.Jordbruket skapade behov av fasta regler och 

former för att upprätthålla dessa.Underkastelse blev något användbart och ledde 

till högkulturer som baserades på slavarbete (formellt eller informellt).



Det som nu händer är att den styrande eliten inte förmår skapa en eftersträvansvärd 

livsstil.Problemen att organisera jordbruket har fått lösningar som är väl kända 

och allmänt accepterade.De räcker inte längre som uppgift för den styrande eliten.

Och alltför många ser igenom den religiösa,ekonomiska och politiska slöjan.Den 

styrande elitens legitimitet vilar ytterst på att den verkligen har en reell 

uppgift och den blir nu allt mer tveksam.



Kvantfysiken gjorde rent hus med uppfattningen om en objektiv värld,oberoende av 

betraktaren.Gud tillhandahåller ingen värld som Han tar ansvar för.Redan genom att 

vi observerar världen påverkar vi den och påtar oss ansvaret för att förändra den.



Vi måste alla,hur obekvämt det än är,ta ökat ansvar för våra handlingar.Vi kan 

inte längre skjuta ifrån oss ägaransvaret för världen.Vi kan inte begära att 

"få" arbete av en "arbetsgivare" som tar ansvar för resultatet.Vi måste själva 

söka uppgifter som vi ser som meningsfulla.Och vi behöver en ekonomi som kan 

hjälpa oss med det.En ekonomi som inte bara kräver underkastelse och fördelar 

välfärd utan som möjliggör att vi utnyttjar vår förmåga d v s en 

förmögenhetsekonomi.



Att leda en sådan omställning är en viktig uppgift för den styrande eliten men 

det innebär att den avskaffar sig själv och frågan är om den förmår inse sin 

uppgift.

      





              _____________________________________

                      ------------------





 Åter till Vår karta och kompass?





Åter till Bakgrund