1998-10-30 Leif Andersson Henriksbergsvägen 104 136 67 HANINGE Tel 08/777 45 33 Vad är samhället till för? eller Om Koranen Surah 83 ====================================================== Är medborgarna till för samhället eller är samhället till för medborgarna? Svaret är ingalunda självklart. Det finns en stark lockelse i religion och fascism. Det är skönt och bekvämt att inordna sig under högre mål.Det gör vardagens problem futtiga och lätta att bära.Man får vara otillräcklig.Hur lite man än duger till kan man kanske fungera som en liten kugge i ett stort system med höga mål.Om inte annat kan man offra sig för Det Stora Samhällsmålet. Om vi kunde finna något hållbart samhällsmål kanske det rent av skulle vara motiverat med en koncentration på detta men hittills har vi bara lyckats ställa upp obegripligt nonsens som accepterats på grund av sin obegriplighet. I Koranens surah 83 heter det Ja, fördärvade är bedragarna, som använder felaktiga mått. De kräver fullt mått av alla, som är skyldiga dem något Men ger själva för lite när de mäter upp åt andra. Tror de inte, att de en gång skall uppväckas från de döda På den stora Dagen, Den Dag då hela mänskligheten skall stå inför världarnas Herre? Nej, men var förvissad om att de onda människornas syndaregister finns bevarade i Sidjin. Och vad kan få dig att förstå vad Sidjin är? Det är en bok, där allt står skrivet om dem. Lögnarna kommer sannerligen att drabbas av olycka denna Dag. De, som förnekar Domedagen, Som ingen annan förnekar utom varje syndare som överträtt lagen. När Våra tecken uppläses för en sådan, säger han: " Detta är bara gamla människors fantasier." Men så är det inte. De gärningar dessa människor utfört har fått deras hjärtan att rosta. Nej, genom sina gärningar kommer de den Dagen att utestängas från sin Herres nåd. Därefter kommer de i sanning att störtas ned i den glödande elden. Sedan talar man om för dem: "Det är detta, som ni brukade förneka." Nej, men var säker på att det som är nedtecknat om de goda människorna skall bevaras i Illijun. Och vad kan få dig att förstå vad Illijun är? Det är en bok där allt står skrivet om dem; Och som bara Guds allra närmaste får se. De goda kommer helt säkert att vara obeskrivligt glada, Sittande på sköna dynor skall de se på alla rika gåvor de fått. Du, Muhammed, skall se hur deras ansikten strålar av äkta glädje. Och de kommer att få en myckenhet av utsökta drycker av ren fruktsaft, som bara de får dricka Och sigillet är av mysk - låt dem som strävar efter att uppnå den sanna lyckan sträva efter detta - Blandat med vatten från Tasnim, En källa från vilken de som står Gud närmast dricker. Syndarna brukade skratta åt de troende, Och gjorde narr åt dem när de gick förbi; Och när de återvände till sina egna skämtade de om dem; Och när de såg dem sade de:" De där människorna är verkligen förvirrade." Fast de inte hade fått i uppgift att vara de rättfärdigas väktare. Men denna Dag är det de troende som kommer att kunna skratta åt dem som inte trodde på Domen; Där de sitter på sköna dynor och ser på allt underbart de fått. Skulle inte de otrogna få straff för allt ont de har gjort? Inte ens genom att beskriva ett helvete och ett paradis som varken författaren eller läsaren kan veta något om lyckas Muhamed formulera något eftersträvansvärt.Han kan möjligen fresta med skadeglädje som belöning.I stället för att förklara varför man skall respektera mått och vikt förklarar han att man skall följa lagar utan att försöka förstå. Och att kritisera präster är ju inte det samma som ondska. Koranen är ju betydligt yngre än Veda och Bibeln och ger en mer direkt bild av över- hetens användning av religionen som ett verktyg för att skapa foglighet.Och därmed visar den också tydligare hur svag legitimiteten är. Budskapet är skrämmande tunt. Om vi inte kan mobilisera den stupiditet som krävs för att acceptera tillgängliga samlande samhällsmål återstår bara att bygga samhället för medborgarna. Det finns naturligtvis inte några genuint onda människor.Alla försöker vi göra det som vi från våra utgångspunkter anser vara rätt. Vi vill bli omtyckta av vår omgivning. Det finns uppenbarligen en del människor som är alltför korkade för att kunna se vad de skulle kunna göra för att bli uppskattade.De kräver lagar som de kan följa.Lagar som gör att den laglydige blir omtyckt. Men vi tycker inte om människor som bara följer lagar.Det var den kanske viktigaste poängen i Jesu lära.Vi måste gå ett steg längre och försöka förstå vad som krävs av oss.Och det är för detta vi behöver ett samhälle. Vi är olika i en utsträckning som gör att om var och en gör vad den vill så blir allt som behöver göras gjort.Men vi behöver tala med varandra om våra önskemål.Och då kan vi ha nytta av ett ekonomiskt system. Det ekonomiska systemet är ett system för att uttrycka uppskattning.Pengar fungerar som uppskattningsbevis.När jag får betalt för ett arbete får jag ett kvitto på att någon tyckte om det jag gjorde. Men att stjäla pengar (t ex ta ut skatt) eller att dela ut pengar utan motprestation (t ex betala ränta på statsskulden) gör ingen omtyckt.Det undergräver bara pengars använd- barhet som uppskattningsbevis. Vi är,som i Ryssland,på väg mot en situation där vi slutar tro på och slutar använda pengar.Det löser vi naturligtvis inte genom att övergå till tyska pengar som vi har ännu mindre förtroende för. Vi måste börja diskutera samhället och det ekonomiska systemets roll från grunden. _____________________________________ ------------------ Åter till Vår karta och kompass? Åter till Bakgrund