1999-11-14 Leif Andersson Henriksbergsvägen 104 136 67 HANINGE Tel 08/777 45 33 e-post leif.andersson@haninge.mail.telia.com Hemsidor http://go.to/lean1 http://come.to/lean Bhagavadgita: Kapitel 2 Transcendental kunskap och Slutet på Bahgavadgita ========================================================================= Kapitel 2 Transcendental kunskap 2.01 Sanjaya sade: Herren Krishna talade dessa ord till Arjuna som satt med nedslagna,tårfyllda ögon överväldigad av medlidande och förtvivlan. 2.02 Herren,den Högste sade: Hur har förstämning drabbat dig vid denna kritiska tidpunkt? Det passar sig inte för en Aryan. Det är skamligt och det leder inte till himlen O Arjuna. 2.03 Visa dig inte som en kruka,O Arjuna,för det passar dig inte.Skaka av dig denna hjärtats svaghet och stå upp till strid O Arjuna. 2.04 Arjuna sade: Hur kan jag slå Bheeshma och Drona,som är värda min dyrkan,med pilar i ett slag O Krishna. 2.05 Det skulle vara bättre att leva på allmosor i denna värld än att dräpa dessa ädla gurus,för genom att döda dem skulle jag uppnå nöjen och välstånd fläckat med deras blod. 2.06 Vi vet inte om det är bäst för oss att tigga eller döda,inte heller vet vi om vi skall slå dem eller om de skall slå oss.Vi borde inte ens vilja leva efter att ha dödat Dhritaraashtras söner som står här framför oss. 2.07 Mitt hjärta är drabbat av medlidandets svaghet och jag är förvirrad av Dharma (Världsuppehållandet).Jag ber dig: Säg mig övertygande vad som är bäst för mig.Jag är din lärjunge.Lär mig som har tagit min tillflykt i Dig. 2.08 Jag uppfattar inte att vinnandet av ett oomtvistat och blomstrande kungadöme,eller ens herravälde över gudar kommer att avlägsna den sorg som torkar ut mina sinnen. 2.09 Sanjaya sade: O Konung, efter att ha talat på detta sätt till Herren Krishna sade den mäktige Arjuna till Krishna: Jag skall inte slåss. Och därefter tystnade han. 2.10 O Konung,Herren Krishna,som om han log,talade dessa ord till den modfällde Arjuna mellan de två armeerna. 2.11 Herren,den Högste sade: Du sörjer över dem som inte är värda sorg, och ändå tala visdomens ord.De visa sörjer varken över levande eller döda. 2.12 Det fanns aldrig en tid när jag,du,eller dessa kungar inte existerade; och inte skall vi någonsin upphöra att existera. 2.13 Som Atman kräver ett barns kropp,en ungdoms kropp,och en gammal åldrad kropp under detta liv,på liknande sätt kräver Atman en annan kropp efter döden.De visa låter sig inte luras av detta. 2.14 Kontakten mellan sinnena och sinnenas objekt ger upphov till upplevelser av varmt och kallt,av smärta och vällust.De är flyktiga och obeständiga. Därför uthärda dem O Arjuna. 2.15 För den lugna människa,som inte påverkas av dessa känslor,som är stabil i smärta och vällust,anpassar sig till odödlighet,O Arjuna. 2.16 Det finns ingen icke-existens för Atman eller Sat och ingen existens för Asat.Verkligheten hos dessa två kan de som ser sanning skåda. 2.17 Vet att det som fyller alltet är oförstörbart.Ingen kan förstöra det som är oförstörbart. 2.18 Kroppar för den eviga,oförgängliga och obegripliga själen sägs vara förgängliga.Därför strid O Arjuna! 2.19 Den som tror att Atma är en dråpare,och den som tror att Atma dräps, är båda okunniga,för Atma kan varken dräpa eller dräpas. 2.20 Atman är inte född och kan inte dö.Om den finns kan den inte upphöra att existera igen.Den är ofödd,evig,permanent och ursprunglig.Atman förstörs inte när kroppen förstörs. 2.21 O Arjuna,hur kan en person som vet att Atma är osårbar,evig,ofödd och oförstörbar döda någon eller orsaka att någon dödas? 2.22 Liksom en person tar på sig nya kläder efter att ha slängt de gamla, på samma sätt skaffar sig Atma nya kroppar efter att ha kastat bort de gamla. 2.23 Vapen skär inte Atma,eld bränner den inte,vatten väter den inte,och vinden torkar den inte. 2.24 Atma kan inte skäras,brännas,vätas eller torkas.Den är evig,allt omfattande,oföränderlig,orörlig och ursprunglig. 2.25 Atman sägs vara ouppenbarad,otänkbar och oföränderlig.När du uppfattar Atma på det viset skall du inte sörja. 2.26 Om du tror att denna kropp föds och dör oupphörligt,även då skall du inte sörja O Arjuna. 2.27 För döden är viss för den som är född,och födelse är viss för den som dör.Därför skall du inte klaga över det oundvikliga. 2.28 Alla varelser,O Arjuna,är ouppenbarade före födelsen och efter döden.De är uppenbarade endast mellan födelse och död.Vad är det att sörja över? 2.29 Några ser på Atma som ett under,andra beskriver den som underbar,och åter andra hör om den som ett under.Men även efter att ha hört om den finns det ingen som riktigt känner den. 2.30 O Arjuna,Atman som bor i alla varelsers kropp är evigt oförstörbar. Därför skall du inte begråta någon kropp. 2.31 Betänk även din plikt som krigare att inte vackla.För det finns inget mer lyckosamt för en krigare än ett rättfärdigt krig. 2.32 Endast de tursamma krigarna,O Arjuna,får ett sådant tillfälle till ett osökt krig som öppnar dörren till himlen. 2.33 Om du inte vill kämpa i detta rättfärdiga krig,då kommer du att svika din plikt,förlora ditt rykte och ådra dig synd. 2.34 Människor kommer att tala om din vanära i evighet.För den hedrade är vanheder värre än döden. 2.35 De stora krigarna kommer att tro att du har dragit dig ur striden av rädsla.De som har aktat dig högt kommer att förlora respekt för dig. 2.36 Dina fiender kommer att säga många ociterbara ord och håna din förmåga. Vad kan vara mer smärtsamt än det? 2.37 Du kommer till himlen om du blir dödad,eller också får du njuta av denna värld om du segrar.Därför,stig upp med beslutsamhet för att kämpa,O Arjuna. 2.38 Ta glädje och smärta,vinst och förlust,seger och nederlag med samma mod, gå upp i din plikt.Genom att göra din plikt på detta sätt ådrar du dig icke någon synd. 2.39 Saamkhyas visdom som är kunskapen om självet har inympats i dig,O Arjuna.Lyssna nu till Karma-yogas visdom med vars hjälp du kan frigöra dig från Karmas bojor. 2.40 I Karma-yoga går ingen möda till spillo och ingen skada vållas. Redan en liten övning i denna skola skyddar mot den stor skräck som ligger i födelse och död. 2.41 Den beslutsamme har bara en tanke,men de obeslutsamma har ändlösa och spridda tankar,O Arjuna! 2.42 De ovisa som njuter av blomsterspråk och av Vedas sånger utan att förstå deras innebörd betonar Karma-Kaanda,den rituella aspekten av Veda,O Arjuna,och säger att det finns inget annat utom världsliga nöjen. 2.43 De föreskriver olika riter för att nå njutning och makt för sådana som är fyllda av begär,och menar att det högsta målet i livet är att nå himlen.Återfödande blir frukten av deras handlande. 2.44 Självförverkligandets fasta föresats formas inte i sinnen som är inriktade mot njutning och makt;och vars omdöme fördunklas av sådana rituella övningar. 2.45 Veda talar om sinnets tre stadier eller Gunas.Bli fri från tvetydighet,var alltid balanserad och var obekymrad av tankar på att skaffa och bevara.Res dig över de tre Gunas och bli självför- verkligad,O Arjuna. 2.46 För en självförverkligad person är Veda användbar som en vattenbehållare när det finns flodvatten tillgänligt över allt. 2.47 Du har Adhikaara över det som är din plikt men ingen kontroll över och inga anspråk på resultaten.Arbetets frukt skall inte vara din motivation.Du skall aldrig vara inaktiv. 2.48 Med Adhikaara menas förmåga och talang,förfoganderätt, beslutsrätt,valmöjlighet,rättmätigt anspråk,auktoritet, kontroll.Gör din plikt efter bästa förmåga,O Arjuna,med ditt sinne inriktat på Herren utan någon bindning till resultaten,och förbli lugn i med- och motgång.Sinnets jämnhet kallas Karma-yoga. 2.49 Arbete som utförs med själviska motiv är långt sämre än Karma-yogas osjälviska tjänande.Bliv därför en Karma-yogi, O Arjuna.De som söker tillfredsställelse i frukten av sitt arbete blir bara besvikna. 2.50 En Karma-yogi når frihet från både synd och dygd redan i detta liv.Sök därför Karma-yoga.Att arbeta efter bästa förmåga utan hänsyn till arbetets resultat kallas Nishkaama eller Karma-yoga. 2.50 En Karma-yogi når frihet från både synd och dygd redan i detta liv.Sök därför Karma-yoga.Att arbeta efter bästa förmåga utan hänsyn till arbetets resultat kallas Nishkaama eller Karma-yoga. 2.51 En vis Karma-yogi,som äger mental jämvikt kan,genom att avvisa all bindning till arbetet frukt befrias från återfödelsens boja och nå det sälla gudomliga tillståndet. 2.52 När ditt förstånd fullständigt genomborrar villfarelsens slöja kommer du att bli likgiltig för vad som sagts och kommer att sägas. 2.53 När ditt förstånd,som är förvirrat av motsägelsefulla åsikter och av Vedas rituella doktriner,står stadigt och fast med ditt jag, då skall du nå självförverkligande. 2.54 Arjuna sade: O Krishna,vad utmärker en person vars Prajna (ung= medvetande) är stabilt och sammansmält med det tillstånd som ligger bortom medvetandet?Hur talar en person med stabilt Prajna?Hur sitter och går en sådan person? 2.55 Herren den Högste sade: När man är helt fri från alla sinnets begär och är nöjd med sig själv,då kallas man en person med stabilt Prajna,O Arjuna. 2.56 En person vars sinne är oberört av sorg,som inte kräver nöjen, och som är fri från bindningar,skräck och ilska;en sådan person kallas en vis med stabil Pranja. 2.57 De som inte är bundna vid något,som varken yvs över önskade resultat eller besväras av oönskade,deras Prajna kan anses stabil. 2.58 När man kan fullständigt frigöra sinnet från sinnenas objekt som en sköldpadda drar in sina lemmar i skalet,då har man stabil Prajna. 2.59 Strävan efter sinnenjutning tynar bort om man avstår från sinnlig njutning,men begäret består.Men även begäret försvinner från den som lärt känna den Högste. 2.60 Ett rastlöst sinne,O Arjuna,drar med kraft även medvetandet hos en vis person som söker fulländning. 2.61 När man fått sinnet under kontroll skall man fixera tanken på Jaget.Man får stabil Prajna när sinnet är under kontroll. 2.62 Man fäster sig vid sinnesobjekt genom att tänka på dem.Begär efter sinnesobjekt kommer av bindning till sinnesobjekt,och vrede kommer av ouppfyllt begär. 2.63 Villfarelse uppstår ur vrede.Sinnet förvirras av villfarelse. Den sunda tanken skadas när sinnet förvirras.Man förlorar målet när tänkandet skadas. 2.64 En disiplinerad person,som njuter sinnesobjekt med sinnet under kontroll och som är fri från uppskattning och motvilja,får frid. 2.65 Alla sorger försvinner när man får frid.Intellektet hos en fridfull person blir snart fullständigt stabilt. 2.66 De som inte har sinnet under kontroll har varken självinsikt eller självuppfattning.Utan självuppfattning kan man inte få frid; och utan frid kan man inte bli lycklig. 2.67 Medvetandet,när det styrs av kringflackande sinnen,stjäl bort Prajna som en storm för en båt på havet bort från sitt mål,bort från den andliga stranden. 2.68 Därför,O Arjuna,man får stabil Prajna när sinnet helt drar sig bort från sinnesobjekt. 2.69 En yogi känner det som andra inte ser.En vis som ser är omedveten om de sinnesupplevelser som andra känner. 2.70 Det finns frid i de sinnen där alla begär går in utan att skapa någon störning,som flodvatten rinner ut i oceanen utan att störa den. Den som åtrår materiella ting får aldrig frid. 2.71 Den som överger alla begär och blir fri från känslan av "jag" och "mitt" når frid. 2.72 O Arjuna,detta är Brahma eller det övermedvetna stadiet.När man når detta är man inte längre vilseförd.Genom att nå detta stadium,även om det sker vid livets slut,uppnår man enhet med den Högste. 2000-02-10 Leif Andersson Henriksbergsvägen 104 136 67 HANINGE Tel 08/777 45 33 e-post leif.andersson@haninge.mail.telia.com Hemsidor http://go.to/lean1 http://come.to/lean Bhagavadgita: Jag avslutar här med slutet på kapitel 18 och Krishnas avskedsord. När det gäller slutet på kapitel 18 har jag hittat en engelsk översättning som faktiskt har lite poetisk karaktär.Jag har ingen möjlighet att ta del av sanskrit- texten men jag utgår från att den har en betydande poetisk kvalite för att ge verket den ställning det har fått.För att antyda detta tar jag därför den engelska versionen som den är utan något försök att översätta och sabba poesien. Kapitel 18 (slutet) Thus gathered I the gracious speech of Krishna, O my King! Thus have I told, with heart a-thrill, this wise and wondrous thing By great Vyasa's learning writ, how Krishna's self made known The Yoga, being Yoga's Lord. So is the high truth shown! And aye, when I remember, O Lord my King, again Arjuna and the God in talk, and all this holy strain, Great is my gladness: when I muse that splendour, passing speech, Of Hari, visible and plain, there is no tongue to reach My marvel and my love and bliss. O Archer-Prince! all hail! O Krishna, Lord of Yoga! surely there shall not fail Blessing, and victory, and power, for Thy most mighty sake, Where this song comes of Arjun, and how with God he spake. Krishnas avskedsord När Herren Krishna beredde sig att lämna denna världens arena,efter att ha fullbordat den svåra uppgiften att etablera Dharma,gav han Sin sista avskedsdiskussion med Sin farbror Uddhava som också var Hans käraste frände och följeslagare.Mot slutet av en lång predikan på över tusen verser sade Uddhava: O Herre,att utöva yoga på det sätt som Du har berättat om nu och för Arjuna förefaller mig mycket svårt för de flesta människor för det kräver kontroll över de bångstyriga sinnena.Så ge mig en kort,enkel,och lätt väg till Gudsförverkligande.Som svar på Uddhavas begäran gav Herren Krishna det väsentliga i Självförverkligande för den moderna tiden i följande ord: (1) Gör din plikt,efter bästa förmåga,mot Herren utan några själviska motiv,och tänk hela tiden på Gud -- innan du påbörjar ett arbete, när du fullföljer uppgiften,och när du är inaktiv. (2) Öva dig i att se alla varelser som Mig i tanke ord och handling;och böj dig andligen inför dem. (3) Väck din slumrande Kundalini-kraft -- med hjälp av yogi-teknik -- och känn att Guds kraft är med dig hela tiden;via förstånd,sinnen,andning och känslor;och utför hela tiden allt arbete med dig som enbart ett redskap.Paramahamsa Hariharananda säger: Gud är i allt så väl som ovanför allt. SLUT PÅ SERIEN OM BHAGAVADGITA _____________________________________ ------------------ Åter till Vår karta och kompass? Åter till Bakgrund