2000-02-11 Leif Andersson Henriksbergsvägen 104 136 67 HANINGE Tel 08/777 45 33 e-post leif.andersson@haninge.mail.telia.com Hemsidor http://go.to/lean1 http://come.to/lean Skall vi ha kvar Sverige? ========================= Frågan aktualiseras av att våra ledare uppenbarligen inte längre tror på Sverige.De tror inte ens att det är mödan värt att försöka särredovisa vår ekonomi genom att hålla oss med en egen valuta. Och visst finns det skäl att ifrågasätta Sverige.Vi råkar leva i en avkrok av världen.En avkrok med ett hopplöst klimat.Varför skall vi envisas med att fortsätta med det?Finns det något som vi vill bevara eller väntar vi bara på att få flytta söderut? Vad skulle vi sakna om vi avskaffade Sverige?Om vi reste härifrån och lät andra göra om landet till någon sorts park för udda semesterfirande. Vi har nog svårt att se det som ligger alltför nära.Det som vi möter dagligen tar vi för självklart och tänker inte på hur det skulle vara om det förändrades. Vi tänker inte på att vi faktiskt har skapat en egen kultur. Engelsmännen skryter med 1066 men Sverige har aldrig i historisk tid invaderats. Även om vi ingick i Kalmarunionen och om vi kom under inflytande av påvekyrkan har vi ändå utvecklats genom att själva välja vad vi vill ta till oss utifrån. När vi möter en okänd människa vet vi att hon också har läst Fröding och Ferlin, att hon har upplevt "midsommarnätternas dämpade ljus",att hon känner till asatron och har funderat över Havamals visdomsord,att hon vet hur en sulfatfabrik luktar, att hon har ätit knäckebröd o s v.När vi träffas i en tågkupe,på ett sammanträde, på ett party eller liknande brukar det gå ganska snabbt för oss att övertyga varandra om att vi inte är idioter.Vi kan föra samtal som egentligen förutsätter en enorm mängd gemensam kunskap men som vi uppfattar som den naturligaste sak i världen. På våra skolgårdar har vi slagits och lärt oss regler för hur man signalerar: "Jag ger mig" och hur man behandlar den som ger upp.Vi har lärt oss både att svara på och att använda provocerande och agressionsdämpande beteenden.Beteenden som kan ha helt andra betydelser i andra kulturer.Vi har fört noggranna kyrkböcker som gör att vi kan följa våra släktrelationer långt tillbaka i tiden.Överallt i landet ser vi spåren av våra förfäders möda och kan föreställa oss vilka motiv som drev dem att försöka skapa en bättre framtid. Vi har skapat ett eget språk som inte bara består i att "cheval" heter "häst".Vi tänker faktiskt lite annorlunda.Om man försöker översätta texter från andra språk finner man att svenskan har ett eget sätt att fördela budskapet på substantiv och verb.Vi har en egen nyanseringsskala genom att vi har synonymer där andra saknar det och genom att vi saknar sådana där andra har det.Redan för tusen år sedan användes svenskan till att skapa allitererade visdomsord.Och rimord har fungerat som tankebryggor som endast förekommit i svenskan. Trots ett årtusende av kristendom har vi bevarat en del av en hednisk tradition som var märkligt fri från den underkastelselära som alla högkulturer använt sig av.Det milda överseende som vi betraktar en inkompetent överhet med är inte den foglighet som terror och religion skapat i högkulturer. Är detta värt något? Redan nu är det lukrativt att lämna Sverige.För en pensionär kan en utflyttning till Spanien betyda åtskilliga tusenlappar i månaden i minskad skatt.Och många flyttar. Det finns naturligtvis de som trivs med att flytta ut men många lider av det.Så länge man inte har andra kontakter med andra människor än att beställa och betala på hotell och restaurang spelar väl bakgrunden ingen roll men att lära känna andra människor är svårt om man inte har en gemensam kunskap att bygga på.Många upplever därför utflyttningen som en sorts landsförvisning. Invandring fungerar som peppar i soppan.I måttliga doser är den smakförhöjande. Och vi har behov av kontakter med omvärlden.Det är stimulerande att då och då möta människor med annan bakgrund som kan ge oss nya infallsvinklar.Men när det börjar bli fråga om getto-bildningar och om import av människor för att ta hand om det som ingen annan vill göra blir smaken för stark. Detta har givetvis ingenting med rasism att göra.Att jag inte lyssnar på någon som talar ett språk som jag inte förstår beror inte på att jag tror att det han säger är betydelselöst.Och jag inser naturligtvis att andra bakgrunder ger andra utgångspunkter som kan vara lika bra som mina men jag har ingen möjlighet att se världen från något annat än min bakgrund. Poängen med att en liten grupp på c:a 10 miljoner människor bildar en nation är att vi kan ha en gemensam kultur med så många gemensamma drag att vi lätt kan förstå varandra.Och naturligtvis skall vi ständigt ompröva och förbättra denna kultur men det måste ske i en takt som vi kan hantera.När våra ledare inte förstår detta finns det en risk att rasistiska rörelser får stöd för att vi förgäves försöker få till stånd en diskussion. När vi ser på andra och större nationer framstår våra resurser som blygsamma. Och det ligger nära till hands att göra misstaget att även se dem som betydelselösa.Även om t ex USA kan mobilisera långt större resurser än vad vi kan göra drivs även där utvecklingen framåt av människor som pratar med varandra.Och för att vi skall förstå varandra så att vi kan utbyta mer än triviala fraser behöver vi bilda grupper på högst ett dussin personer.Och sådana grupper har minst lika stora förutsättningar att kunna fungera i Sverige som i USA.Ser vi i backspegeln kan vi konstatera att Sverige har bidragit mer till utvecklingen än vad som motsvarar vår andel av jordens befolkning. Ett viktigt element i det gångna årtusendets utveckling har varit den sunda galenskapen.Förmågan att se världen på nya sätt för att finna sådant som kan underlätta vår tillvaro.Här spelar en gemensam kultur en mycket viktig roll. Vi måste känna oss trygga i våra grundvärderingar för att vi skall våga lyssna på nya ideer.Påven försökte knäcka Galilei för att han insåg hur tunt kyrkans budskap var. Sverige vimlar av "byfånar" med intressanta ideer.Kring början av 1900-talet vågade vi släppa fram några av dessa och fick Ericson,ASEA,Bahco,Alfa-Laval, SKF,AGA,Nobelpris,Bofors,Electrolux m fl. Vi kan naturligtvis inte hjälpa alla som behöver hjälp i hela världen.Men vi kan försöka hjälpa varandra.Och vi kan försöka skapa ett samhälle som är bra för oss.Ett samhälle som andra kan se på och ta till sig det de finner bra.Ett samhälle som genererar produkter och livsmönster som även andra kan ha nytta av. Och genom att vi avgränsar oss som en liten del av jordens befolkning kan vi våga ta en del risker på den vägen.Gör vi misstag drabbas vi naturligtvis men det blir ingen världskatastrof så länge det bara gäller oss. Vi har alltså en viktig uppgift. Men våra nuvarande ledare tycks inte ha en aning om den. Dagens politik påminner mig om ett tidigt barndomsminne.Jag skulle för första gången försöka köra med häst och vagn.Jag ryckte i tömmarna som jag sett de vuxna göra men jag hade ingen aning om vad tömmarna skulle överföra för signaler. Resultatet blev att hästen förvånat vände på huvudet och tittade bakåt.Så vände han huvudet framåt och gick den vanliga vägen och jag insåg att det var bäst att låta honom hållas. Vi har en överhet som förvirrat rycker i tömmarna men,i bästa fall,sköter vi det som behöver göras trots den. Övergången till Euro kan emellertid bli en total kollaps för det nuvarande samhället.Om vi väljer att växla till andra valutor som ligger utanför fiskal kontroll faller alla kontrollmöjligheter.Tömmarna går av. I det läget har vi två möjligheter.Antingen lägger vi ner Sverige eller också börjar vi om från grunden. Om vi börjar om kan vi konstatera att vi behöver en valuta som vi kan använda för att informera varandra om vad som behöver göras och för att kunna visa varandra uppskattning för det vi gör. För hundra år sedan diskuterade man livligt om Sverige kunde brödföda hela befolkningen.Världskrigen visade att det inte var något problem och idag ser man mycket sällan denna fråga diskuteras.Vi har inte haft något problem med svält på mer än hundra år.En valuta behöver alltså inte utformas för att klara uppgiften att fördela svält. Var och en som har ett behov skall kunna använda valutan för att uttrycka och kvantifiera detta.Var och en som har en ide skall kunna använda valutan för att kvantifiera sin tro på den.Var och en som vill uttrycka sin uppskattning av något skall kunna göra det med hjälp av valutan. Frånsett tillfälliga problem under nödår har vi i alla tider gett alla all den hjälp som vi kunnat ge.Den s k välfärdsstaten har inte inneburit att fler fått bättre hjälp bara att hjälpen anonymiserats.Vi trodde att vi kunde överlåta vår medmänsklighet på institutioner och till en början verkade det faktiskt fungera, dels för att vi fick ledare som förstod att de förvaltade vår vilja att hjälpa närstående dels för att den tekniska utvecklingen gav nya möjligheter att hålla undan smuts och elände.Men vi har,praktiskt taget,alltid haft kapacitet att hjälpa varandra och vi har gjort det också.Det finns därför inget skäl till att någon skulle behöva avstå från hjälp på grund av brist på pengar. Vår valuta skall alltså Ge alla som behöver något möjlighet att efterfråga det Utgöra påtagligt uppskattningsuttryck Kunna samlas till förmögenhet som mått på livsframgång Kunna växlas till utländsk valuta För att samtidigt tillgodose alla dessa krav kan vi införa ett system med lånerätt för alla medborgare.Om vi tror på Sverige kan vi komma överens om att hjälpas åt att hålla stabila priser.Vi kan låta bli att köpa prishöjda produkter och vi kan låta bli att höja priser.Det gör att vi får stabilt penningvärde och,så småningom, omvärldens förtroende.Vi kan ha våra tillgångar i vår egen valuta och andra kan också finna det lämpligt att använda den. Vi,och alla utlänningar som tror på vår valuta,kommer att lägga undan pengar i växande förmögenheter.För att tillhandahålla tillräckligt med betalningsmedel blir vi tvungna att ge ut mer pengar.Det kan vi göra och dessa nya pengar kan vi använda för att betala sådan verksamhet av gemensamt intresse som inte bör betalas av enskilda individer. Den som behöver hjälp men inte har några pengar får låna.Den som har sådana lån förlorar en del av sin rätt att fatta ekonomiska beslut och sin rätt att lämna gåvor och arv.Den som har lån får t ex inte lämna lån och inte äga utländsk valuta.Detta kräver en viss kontrollapparat men eftersom den är begränsad till den lilla grupp som har utnyttjat sin lånerätt får denna liten omfattning. Med hjälp av en valuta som fungerar utan en skatteöverbyggnad kan vi börja en utveckling mot en beställningsekonomi.En ekonomi där konsument och producent delar på ansvaret för produktionsbeslut.Där "felproduktion" inte förekommer.Där "kretsloppssamhället" med produktion-användning-nedbrytning-råvara ersätts av produktion-användning-reparation/ombyggnad. Sverige har inga förutsättningar att konkurera på världsmarknaden med billiga massproducerade varor.Naturligtvis skall vi,för eget bruk,producera sådant som inte kan bära transportkostnader från andra producentländer,men en stor del av vår produktion bör avse produkter med unika kvaliteer.Jag skall kunna köpa kläder som sytts efter mina mått,inte för att hjälpligt kunna hängas på vem som helst.Jag skall kunna köpa möbler som tillverkats efter mina ritningar. Jag skall kunna köpa ett lass vete som odlats enligt mina önskemål. Och det är inte bara en fråga om hur vi skall få fram produkter.Det är också ett sätt att skapa ett socialt system.Vi får lära oss att tillvarata och respektera varandras kunnande.Tillsammans kan vi börja drömma om nya möjligheter.Och skolan får helt andra förutsättningar när vi börjar efterfråga kunskap. Till stor del blir sådan produktion lokal eftersom den kräver nära kontakt mellan konsument och producent.Det innebär att konkurensen utifrån blir liten.Men den kan ändå ge exportintäkter.Den kan innebära att det som inte går att få fram på annat sätt går att beställa i Sverige.Vi kan få en efterfråga på vår valuta för att den ger något som inte går att få på annat sätt. När det gäller total resursförbrukning innebär en beställningsekonomi i många fall att resursförbrukningen,framför allt arbetsinsatsen,blir större vid produk- tionstillfället.Detta kan emellertid uppvägas många gånger om genom att vi får produkter som passar bättre för sitt ändamål och därigenom får längre livslängd. På det viset skulle vi kunna skapa ett Sverige som utgörs av dem som tror tillräckligt mycket på Sverige för att våga dela med sig av sina livsprojekt i en strävan att skapa det bästa samhälle som någonsin funnits. Vi kanske skall börja med att köpa en bunt enkla biljetter till Bryssel för våra nuvarande ledare. _____________________________________ ------------------ Åter till Att välja elleverantör,teleoperatör och valuta Åter till Bakgrund