SYNPUNKTER PÅ TEORIBILDNING av Bo Gilius Frick Ordet "teori" användes i många sammanhang. Ofta där det inte passar, utan skulle ersättas av ordet "teorem". Vad är då en teori och vad är ett teorem och varför är det så viktigt att skilja dem åt? Det är viktigt att skilja mellan teori och teorem därför att "sanning" betyder helt olika saker i de två fallen. En teori är aldrig sann eller falsk. Bevisning betyder helt olika saker för teori resp. teorem. Att bekräfta en teori är att visa en tankemässig konstruktions samband med verkligheten. Att bevisa ett teorem är en fråga om en korrekt behandling av ett systems regler. En teori kan i logisk mening inte verifieras och ej heller falsifieras. (Teorier kan vara felkonstruerade rent formelt logiskt, men det torde vara ytterst sällsynt). Om en teori säger man att den gäller så länge den är nyttig och ännu inte vederlagts. Teorem ====== Jag skall förklara byggnadssättet för teori och teorem och hoppas på så sätt göra skillnaderna tydliga, och påvisa vikten av att uppmärksamma dessa skillnader. Teorem är det snävare begreppet. Slutsatserna i Euklides geometri kallas teorem. De har härletts ur axiom (axios det rätta) genom använding av vardagslogik Axiom + kalkyl ger teorem. (Kalkyl hos Euklides är vardagslogik). Detta är ett enkelt system där axiomen är satser, som vi allmänt uppfattar som sanna i vår vanliga mening av sanning, nämligen formuleringen stämmer med verkligheten. Ett exempel på de gamla grekernas sätt att göra system. Men konstruerandet av axiom och teorem har ändrats radikalt sedan dess.Principia Matematica av A.N. Whitehead och hans elev Bertrand Russell är ett framträdande exempel från början av vårt sekel på en ny metod. Det är fortfarande så att axiom + kalkyl (i Princ. Matema. bestämda explicita regler) ger teorem, men både axiomen och kalkylmetodema har ändrats radikalt jämfört med antikens, och därmed naturligtvis även teoremen.Axiomet är "sant" endast inom systemet. Detsamma gäller då också teoremet. Systemet är rent formellt och säger ingenting om verkligheten (världen). Axiomen är nu "lämpliga" istället för sanna satser och borde kallas doxiom (doxa = rättesnöre). Och med lämplig menas att satserna skall vara lämpliga i systemet, t.ex. tillåta enkla kalkyler, inte vara flera än nödvändigt samt inte kunna härledas ur varandra. Men någon överensstämmelse med verkligheten behövs i och för sig inte. Rena nonsenssatser kan användas som axiom (doxiom). En annan skillnad mellan antika och moderna system är att kalkylmetoden inte utgöres av vardagslogik utan av explicit angivna härledningsregler. Vi använder ett formellt språk, t.ex. matematik, formell logik, bokföring istället för vardagsspråket (objektspråket). Teorem är alltså formella konstruktioner, som i princip inte behöver ha någon anknytning till verkligheten. Wittgenstein: "Logik beskriver inte världen" (Tractatus). Teorier ======= De system i vilka teorier är slutsatsen är mer komplicerade. Komplikationen ligger dock inte i den formella uppbyggnaden av systemet utan helt och hållet i anpassningen till verkligheten. Det svåra är att välja grund- satserna på ett fruktbart sätt. Grundsatserna skall beskriva en del av verkligheten som är intressant i sammanhanget, och beskrivningen skall vara starkt förenklad men ändå slående. Inte en enda onödig detalj får finnas, ändå får ingenting väsentligt saknas. Det blir som när en skicklig konstnär gör en karikatyr och fångar motivet på pricken med några enkla snabba linjer (se fig. 1).Figur 1. Källa: Ingela Strandberg. Denna grundsats kan vi kalla taxiom (taxis = ordning) och hela systemet blir: taxiom + kalkyl ger teori. Komplex verklighet ================== Taxiomen skiljer sig från de moderna axiomen (doxiomen) genom att de är ett förslag till beskrivning av vår verklighet. Gentemot det antika axiomet skiljer sig taxiomet genom komplexiteten av den bit av verkligheten som det beskriver. Den verklighet Euklides valt är så extremt enkel att hans taxiom av oss uppfattas som alltid sanna beskrivningar av en viss del av verkligheten. Samma ursprung ============== Jag har beskrivit det antika systemet därför att jag tror ett den osäkerhet många upplever vid teoribildning och teorembildning delvis bottnar i att båda företeelserna stammar från samma grund, nämligen det axiomatiserade systemet. Ur det antika systemets axiom + vardagslogik ger teorem, vilket vi sett egentligen kan översättas till: taxiom + vardagslogik ger teori, utvecklades på 1600-talet system med sofistikerade formella språk att binda ihop taxiomen med. Taxiom + formell logik eller matematik ger teori. Det var främst Leibniz och Newton, som utvecklade kalkylmetoderna till fasta härledningsprinciper. Ett skäl till detta var att Newton intresserade sig för fysik och astronomi. Där har vi klara, väl avgränsade utgångsföreteelser som lämpar sig väl för en enkel symbolisering. Man har dessutom lineära samband eller trodde åtminstone att man hade det. Formellt språk i form av matematik blev ett lämpligt hjälpmedel för kalkylen. Inga lineära samband ==================== Men inom mer komplicerade vetenskaper som t.ex. marklära, biologi, psy- kologi och ekonomi har vi varken enkla taxiom eller lineära samband. Man kan naturligtvis göra formella system även i dessa vetenskaper av rent akademiskt intresse, men slutsatserna får inte utan vidare användas på verkligheten, eftersom taxiomen mist sin kontakt med verkligheten när de formats för att passa in i ett lineärt kalkylsystem. Taxiomen får inte generaliseras för starkt. Risken är överväldigande att man lockas till alltför stark förenkling för att få bitarna att passa in i ett formellt kalkylsystem. Genom att taga bort en liten till synes oväsentlig detalj hos taxiomet, har man förvandlat taxiomet till doxiom och teorin till teorem. Man får ett prydligt logiskt konsistent system men anknytningen till verkligheten har samtidigt upphört. Detta är det helt överskuggande problemet vid teoribygge. Teoribildning ============= Detta synsätt leder till följande system för teoribildning inom komplexa vetenskaper: Taxiom + vardagslogik (vardagsspråket) ger teori. Men det är skillnad på den teori vi får med taxiom, som är förenklingar av en enkel, väl avgränsad verklighet, och den teori vi får med taxiom över en mer komplex verklighet, som t.ex. marklära, biologi, psykologi och ekonomi. Det är inte den exakta kalkylmetoden som ger en exakt teori, utan det är den snillrikt generaliserande taxiomatiseringen som ger en upplysande teori. En teori i komplexa vetenskaper kan inte förklara någonting med den exakthet som en teori i t.ex. astronomi kan. Det är inte heller meningen. Vi värderar inte planeternas inbördes förhållanden och strävar inte efter att påverka solsystemet. Det gör vi däremot i systemen marken, biosfären, människan och företaget. Slutsats ======== Därför kan en teori i dessa ämnen aldrig förklara mer än en liten del av verkligheten, bara vara en tankeväckare, inte tjänstgöra som beslutsfattare utan bara utgöra ett intellektuellt stöd för bedömningen, som måste baseras på allmän insikt i dessa ämnen och kännedom om de särskilda förhållanden som gäller i vårt aktuella fall. En teori är alltså ingenting man får rätta sig efter. Den är ju tillfällig och även om den är korrekt gjord, alltför starkt generaliserad för att kunna vara något annat än en inspirationskälla. Denna försiktighet skall dock inte tolkas som att teorier är meningslösa. Dåliga teorier är destruktiva, dvs. de är inga teorier i vetenskapsteoretisk mening utan ofta bara teorem. Härav uppkommer den kända konflikten mellan teorins män och praktikens män. En korrekt byggd teori är till stor praktisk nytta. En inkorrekt teori beskriver inte verkligheten. En god teori beskriver på ett starkt förenklat och belysande sätt verkligheten. Den hjälper oss att se verkligheten. Som exempel på ett misslyckat försök att bilda ett taxiom tar jag "sanningen" att höjda importpriser automatiskt leder till inflationstryck. Tesen bygger möjligen på observation av ett specialfall, men hos de flesta ekonomer och politiker och bland allmänheten uppfattas den som en självklar och allmängiltig sanning, ett axiom. Den har länge varit vägledande för Riksbankens penning- politik. Verkligheten motsäger tesen. Den bygger på otillräckliga studier av verkligheten och axiomet fungerar inte som taxion. Det var lätt att redan i novenver 1992 se att stigande importpriser i kronor inte skulle slå igenom på de svenska konsumentpriserna, utan i stället ge ett ökat antal konkurser bland importföretagen. Två väsentliga observationer ingick inte i konstruktionen av taxiomet, nänligen att köpkraften i Sverige inte kunde öka och att sparandet ökade. Det gick lätt att förstå att så skulle bli fallet, eftersom arbetslösheten ökade och låntagarna fick för stora skulder när fastighetsmarknaden imploderade. På samma sätt kan vi bedöma Riksbankens envetna motstånd mot att finansiera statens lånebehov via ränte- och amorteringsfria lån i Riksbanken. I stället ger Riksgälden ut obligationer. Här beror den felaktiga taxionatiseringen förmodligen på att ett annat specialfall har upphöjts till allmängiltig sanning. Gjorts till axiom. En felaktigt förenklad taxionatisering har lett till en oanvändbar slutsats. Det hjälper inte att slut- ledningsförfarandet är korrekt utfört. Vi får ett teorem i stället för en teori. I det här fallet bygger axiomet troligen på erfarenheter av den tyska riksbankens agerande 1922. Riksbankschefen lät trycka så mycket sedlar tryckerierna kunde producera. Syftet var att förstöra värdet av den tyska valutan. Anledningen var tyskarnas bristande vilja att betala krigsskadestånd. Detta förhållande gäller troligen inte i 1990-talets Sverige. En annan komplikation är att Finansministern gör sig skyldig till ett tankefel om han anser att den nuvarande upplåningsmetoden är inflationsdänpande. Eftersom Riksgäldskontoret levererar likviden för obligationerna till staten i stället för som i läroboken till ett spärrat konto i Riksbanken har statens obligationsutgivning inte någon dämpande inverkan på penningflödet. Det är troligare att utgivningen via ett högre budgetunderskott, som leder till svagare krona, som le- der till högre importpriser, som leder till konkurser, till slut leder till ökad arbetslöshet och ännu högre budgetunderskott. Hypotes och modell ================== Termen hypotes tarvar också en förklaring.En hypotes är en oprövad teori. Den skall genom jämförelse med verkligheten bli antingen bekräftad eller vederlagd. Gränsen mellan hypotes och teori är flytande. Termen modell är vanlig i akademiska utsagor. I vardagsspråket betyder modell en förminskad avbildning av något konkret t ex ett flygplan.Det skall vara detaljrikt. I akademiskt språk är betydelsen oklar, men får ofta ersätta termen teorem. I termen "teoretisk modell" är det klart att det är teorem man åsyftar. Termen modell är olämplig i vetenskapligt språk eftersom teorem, hypotes och teori alla är exempel på stark förenkling av beskrivningen av verkligheten. Man strävar efter uteslutande av detaljer för att det centrala skall framstå tydligt. _____________________________________ ------------------ Åter till Samtliga artiklar som förekommit under rubriken Gäster Åter till Bakgrund