2000-03-30

Leif Andersson

Henriksbergsvägen 104

136 67 HANINGE

Tel 08/777 45 33

e-post   leif.andersson@haninge.mail.telia.com

Hemsidor   http://go.to/lean1

                  http://come.to/lean



Om trehället - igen

====================



För att kunna visa ett samband måste man ofta förenkla och sortera

bort ovidkommande detaljer.



Låt oss se på en förenklad värld där människor bara har två behov,

mat och kläder.



I denna värld finns två individer A och B.



A:s stora intresse är att göra mat,men han tycker det är tråkigt att han 

även måste göra kläder.



B:s stora intresse är att göra kläder,men han tycker det är tråkigt att 

han måste göra mat.



A och B kan båda tjäna på att bilda ett samhälle,ett tvåhälle,där de kan 

samverka så att A gör all mat och B gör alla kläder.De kan t ex träffas 

en gång varje månad och byta mat mot kläder.På det viset får båda vad 

de behöver och båda får ägna sig åt det de tycker är roligt.



Men de kan få det ännu bättre om de dessutom kan visa varandra upp-

skattning.Om A kan visa B att han tycker kläderna är fina och B kan 

visa A att han tycker maten är god.Och ibland kan de ju också behöva 

tala om att något inte blev riktigt bra.



Naturligtvis kan de säga varandra vad de tycker men det urartar lätt till 

artighetsfraser.De behöver mer påtagliga uppskattningsbevis.



Ett sätt att lösa detta är att använda pengar.A och B skaffar sig varsin 

kassakista och köper av varandra.Nu kan A betala mer för de finaste 

kläderna och B kan betala mer för den godaste maten.B får veta vilka 

kläder A tycker om och A får veta vilken mat B gillar.Båda kan nu 

anpassa sin produktion så att köparen blir nöjdare.Tvåhället har blivit 

bättre.



Det finns en utbredd uppfattning att om A och B inte har så mycket 

pengar i sina kassakistor så kan inte priserna bli höga.Man tänker: "De 

kan ju inte betala mer än de har i kistan och då måste ju priset ligga under 

det beloppet".



Men så är det inte!!



Om de träffas en gång i månaden och byter en säck mat mot en packe 

kläder och betalar kontant måste priset på en säck mat och priset på en 

packe kläder ligga under vad de har i sina kistor.Men om de träffas var 

fjortonde dag kan de byta en halv säck mat mot en halv packe kläder.

Och då måste priset på en halv säck mat och priset på en halv packe 

kläder ligga under vad de har i sina kistor.Vilket innebär att priset är 

dubbelt så högt.Och ju oftare de träffas ju högre pris kan de ta ut.



Och skulle de komma därhän att A behöver köpa en rock som kostar 

mer än han har i kistan kan han ju ta den på avbetalning.



Med dagens teknik kan vi i princip göra affärer på millisekunder.A 

och B kan alltså "träffas" varje millisekund för att handla.Och då 

kan de betala skyhöga priser även om de har mycket lite pengar i 

sina kistor.



Det är alltså inte mängden pengar i A:s och B:s kassakistor som 

bestämmer priser och därmed penningvärdet.Det som avgör prisnivån är 

att A vid något pris säger: "Nej! Skall du ha så mycket gör jag mina 

kläder själv". Och B vid något pris säger: "Nej! Skall du ha så mycket 

gör jag min egen mat".



I tvåhället har A och B fått det bättre.Men de flesta människor har 

betydligt större produktionsförmåga än konsumtionsbehov och den 

tekniska utvecklingen har medfört att vår produktionsförmåga har 

ökat.Både A och B får därför gå omkring och ha tråkigt en stor del 

av sin tid därför att ingen vill ha den mat och de kläder de kan 

och vill producera.



Till detta tvåhälle kommer en tredje individ C som varken är bra på 

att göra mat eller kläder.A och B jublar! Äntligen kan de få göra mer 

mat och kläder.



Men hur skall C visa sin uppskattning för den mat och de kläder han 

från A och B?



C skaffar sig en sedelpress och börjar göra pengar.Nu kan han,liksom

A och B uttrycka sin uppskattning för god mat och fina kläder genom 

att betala.



Därmed är vi åter framme vid en vanlig missuppfattning.Den mat och 

de kläder som A , B och C köper förbrukas och försvinner men de 

pengar C trycker samlas i A:s och B:s kassakistor.Man tänker sig 

då att det skulle medföra att A och B börjar strö pengar omkring 

sig så att pengar blir värdelösa.Och C kan ju också göra pengar 

som han strör omkring sig.



Men så är det inte!



Vi har redan tidigare sett att priser inte bestäms av hur mycket 

som finns i A:s och B:s kassakistor.Och C kan hjälpa till att 

hålla priserna nere genom att vid något pris säga: "Nej! Skall 

du ha så mycket gör jag min egen mat eller mina egna kläder".



A , B och C kan börja kalla C för "Offentliga sektorn" och de 

kan alla inse att C bidrar till att alla får det bättre.Om inte 

annat så ger C en anledning för A och B att ägna mer tid åt det 

roligaste de vet,nämligen att göra mat och kläder.Att A:s och B:s 

kassakista blir allt fullare är inte något problem om de inte 

gör det till ett problem.Möjligen ställer denna tingens ordning 

vissa krav på att C måste inse att han får sin uppskattning 

genom att A och B accepterar hans pengar,inte genom att A och 

B betalar pengar till honom.



Allt går bra så länge ingen får för sig att man bör ta från de 

rika för att ge till de fattiga.Och kan man inte finna några 

fattiga kan man nöja sig med att ta från de rika.Om man börjar 

ta ifrån A och B pengar i form av skatter blir ingenting bättre.

Men A och B upplever inte längre de pengar de får in som ren 

uppskattning.En del pengar får de för att de skall kunna betala 

skatt och att tvingas lämna ifrån sig en del av den uppskattning 

de fått upplevs som klander.Det blir mindre roligt att göra mat 

och kläder.Det blir mindre över till C.Det blir inte lika viktigt 

att bevara ett högt penningvärde när pengarna när som helst kan 

bli indragna som skatter.Samhället fungerar allt sämre.A , B och C

drar sig tillbaka till sina datjor där de var och en gör sin egen 

mat och sina egna kläder.



Men skulle de,trots allt,försöka fortsätta på skattevägen kan de 

skapa ett system som,på papperet,ser mycket elegant ut.



De importerar ännu en invidvid D som får bli fogde.I detta fyrhälle 

anställs C av D som därmed köper legitimitet för att driva in 

skatter.Lönen till C får fungera som "ge till de fattiga".De får 

alltså följande system:



   B , C och D  köper mat av A

   A , C och D  köper kläder av B

   A och B      köper "fogdetjänster" av D

   D            köper legitimitet av C



Alla säljer alltså något och får in pengar d v s uppskattningsbevis.



Men systemet fungerar inte därför att A och B (och kanske t o m C) 

betalar för fogdetjänster av tvång,inte som ett bevis på uppskattning.

De kan inte själva välja hur mycket de vill betala och därmed börjar 

de se penningvärdet som tvetydigt.När de får in pengar räknar de bort 

den andel som de måste betala i skatt och betraktar enbart det de får

behålla som betalning.Allt mer pengar cirkulerar som omräkningsposter.

Dessa omräkningsposter representerar inga nyttigheter.Penninghante-

ringen får allt mindre koppling till det verkliga resursflödet (mat 

och kläder).



När A och B slutar att se pengar som uppskattningsbevis och börjar 

söka efter andra uttryck för uppskattning bryter penningsystemet 

samman.



Att vårt penningsystem fortfarande hankar sig fram beror på att den 

svarta marknaden har gett ett inslag av frivillighet i skattesystemet.

Det har varit möjligt att ge entydiga uppskattningsbevis genom att 

betala svart.











               _____________________________

                    ---------------------







 Åter till Från välfärd till förmögenhet





Åter till Bakgrund