1996-03-04					1 (11)

Leif Andersson

Henriksbergsvägen 104

136 67 HANINGE

08/777 45 33







		FÖRSLAG TILL ETT NYTT EKONOMISKT SYSTEM





Lånerätt

========



Varje medborgare får rätt att,utan någon annan säkerhet än sitt

medborgarskap,låna upp till 1 miljon kronor.



Hur mycket är 1 miljon?



Svaret är att det beror helt på vårt val av penningvärde.Hur

mycket denna lånerätt är värd beror alltså på vårt sätt att

handskas med pengar.



I vår nuvarande ekonomi gäller att alla som lever ur hand i mun

kan strunta i penningvärdet.Stiger priser så stiger också löner i

samma takt.Den som varje månad får ut sin lön och konsumerar upp

den kan alltså hålla samma konsumtionsnivå oberoende av hur

penningvärdet varierar.



Möjligheten att vid behov disponera en större fixerad penning-

summa innebär emellertid att penningvärdet blir intressant för

praktiskt taget alla.En inflation på 10 % innebär att lånerätten

urgröps med 1/10 d v s alla som är skuldfria kommer att förlora

köpkraft motsvarande minst 100 000:-.



Eftersom alla kommer att kunna förfoga över ett betydande pen-

ningbelopp behöver vi,i vår grundutbildning,lära ut vissa regler

för ekonomiskt beslutsfattande.Bl a måste vi informera alla om

vad prisökningar innebär.När vi alla förstår hur en prisökning

slår mot vår ekonomi kommer vi knappast att acceptera prisök-

ningar utan övertygande motivering.Vi kommer att förstå att om

havregrynstillverkarna försöker höja priset kan det vara värt att

byta ut morgongröten mot ostron även om det blir dyrt och även om

vi föredrar gröt.Men ett prishöjningsförsök måste,till varje

pris,besvaras med en köpbojkott tills någon säljer till oför-

ändrat eller sänkt pris.

											2 (11)

Lönebildning

============



Så länge praktiskt taget alla förfogar över en outnyttjad kredit

påverkas synen på löneförhandlingar.



Antag att en grupp genom löneförhandling skulle kunna tillskansa

sig en löneökning på 10 %.Om gruppen är stor och om löneökningen

inte motsvaras av produktivitetsökning ger detta en direkt på-

verkan på penningvärdet.Antag t ex att penningvärdet direkt sjun-

ker med 2 %.Om medellönen i gruppen är 150 000:- per år får då

gruppens medlemmar första året ut 15 000:- mera varav 12 000:- är

reell köpkraftsökning.Nästa år kommer naturligtvis övriga grupper

att ta igen denna omfördelning men gruppen kan idag,tillfälligt,

vinna en fördel genom löneökning.



Om gruppens medlemmar förfogar över en kredit på 1 miljon kommer

en sänkning av penningvärdet med 2 % att innebära att deras tota-

la köpkraft minskar med 20 000:-.I detta fall innebär alltså en

löneökning på 10 % att medlemmarnas totala köpkraft minskar.



Att kräva höjda löner för stora grupper blir i detta läge tve-

eggat.Det kan,kortvarigt,ge en ökad köpkraft för lönen men det

ger också sänkning av värdet på medlemmarnas lånerätt.



Ett alternativ till att kräva höjda löner kan då bli att i stäl-

let ta ut ökande produktivitet som sänkta priser.Även detta ökar

ju lönens köpkraft och det ger samtidigt ökat värde på låne-

rätten.



Genom att vi hjälps åt att höja penningvärdet förbättrar vi den

trygghet som ligger i lånerätten.Så småningom kan vi uppnå att

lånerätten ger möjlighet till livslångt uppehälle.

											3 (11)



Ränta

=====



För lån tagna enligt den medborgerliga lånerätten betalar lån-

tagaren ränta med en räntesats som de tre första åren är 10 %.

Därefter sjunker räntesatsen genom att föregående års räntesats

multipliceras med 0,8.Tar man flera lån vid olika tillfällen

behandlas dessa som oberoende av varandra.Vid återbetalning får

man välja vilket lån man vill återbetala vilket alltså medför att

man först återbetalar det senaste lånet som ju har högst ränta.



Om man inte återbetalar läggs räntan till lånet och inkräktar

alltså på låneutrymmet inom lånerätten.



En initialt hög men fallande räntesats ger alla möjlighet att

satsa på såväl projekt med snabb och hög lönsamhet som långsik-

tiga projekt t ex studier.



Avtrappningen av räntan gör också att lånerätten kan användas som

socialt skyddsnät.Den som förlorar sin produktionsförmåga kan

leva på sin lånerätt utan att skulden blir omöjlig att åter-

betala om framtiden blir ljusare.



Att räntesatsavtrappning inte används idag är egendomligt.Möjli-

gen ligger förklaringen i att ränteberäkning hanterats manuellt

av personer med mycket begränsad räkneförmåga.Men med dagens

datateknik är naturligtvis ränteberäkningar med varierande

räntesats inget problem.

											4 (11)



Återbetalningsincitament

========================



Systemet bygger på att de flesta människor är skuldfria,gärna med

en god reserv till att behöva utnyttja den medborgerliga lånerät-

ten.Denna skall ses som en möjlighet att finansiera lönsamma pro-

jekt som ger återbetalning eller som en trygghet för extrema

situationer som sjukdom och olyckor.Det är då viktigt att vi

redan i vår grundutbildning får lära oss att hantera lånerätten

och att vi skapar en tradition att skuldfrihet är det normala.



När en person som utnyttjat sin lånerätt dör skall befintliga

tillgångar i första hand gå till återbetalning.Om tillgångarna

inte täcker tagna lån avskrivs skulden.Om tillgångarna över-

stiger skulden ärvs återstående netto enligt nuvarande regler.



Den som vill lämna ett arv efter sig måste alltså tillse att

tillgångarna överstiger skulderna.Detta är faktiskt ett starkt

återbetalningsskäl.Även idag är de flesta som kan verksamma även

vid hög ålder trots att de har pension och bankkonton som mer än

väl räcker livet ut.De drar alltså in pengar till det arv de

kommer att lämna efter sig.Det kommer de naturligtvis att göra

även när de har tillgång till en lånerätt.



Strävan att lämna arv är alltså ett återbetalningsincitament och

det är naturligtvis viktigt att detta inte försvagas med några

arvsskatter.Alla typer av arvsskatt måste alltså avskaffas.



Det är även nödvändigt att införa några restriktioner för dem som

utnyttjat lånerätten.Det bör t ex inte vara tillåtet för den som

har sådana lån att ge gåvor,åtminstone inte gåvor av större

värde.Den som mottar en gåva från någon som utnyttjat lånerätten

kan riskera att få återlämna den.



Den som har lån enligt lånerätten bör inte heller kunna låna ut

mot ränta.Det går alltså inte att ha ränteinkomster så länge man

har denna typ av lån.



I ett samhälle där det normala är att man är skuldfri behövs tro-

ligen inte mer återbetalningsincitament än så.Praktiskt taget

alla människor vill vara till nytta.Om det ekonomiska systemet

belönar nyttighet kommer detta att medföra att de slipper ta lån

eller att de kan lösa sina lån.

											5 (11)



Skatter

=======



Dagens skatter motiveras med tre argument



	Vi behöver ta hand om människor som av olika skäl inte

	är efterfrågade på marknaden	



	Vi behöver vissa nyttigheter som är svåra att sälja på en

	marknad



	För vissa produkter behöver marknadens prissättning

	korrigeras	



Lånerätten innebär att det första argumentet helt bortfaller.Vi

behöver ingen fördelningspolitik.Den som inte kan klara sig på

marknaden får använda sin lånerätt.Och hur långt denna räcker

beror på vår förmåga att hålla högt penningvärde.



Genom att alla har möjlighet att betala för sig kan vi även lyfta

över stora delar av den offentliga sektorn på marknaden.Det finns

ingen anledning att ha fri sjukvård om alla kan betala för den

sjukvård de behöver.Vi kan få bättre relationer mellan läkare och

patient i ett system där det är tydligare att patienten köper en

tjänst och själv betalar för den.



Men det finns en del uppgifter som behöver genomföras i offent-

lig regi.Hit hör delar av polis- och domstolsväsendet.Även själva

hanteringen av det ekonomiska systemet t ex övervakning av lån

enligt lånerätten hör hit.Likaså bör vissa investeringar betalas

utan knytning till användningen för att de skall utnyttjas opti-

malt.Exempelvis bör större vägar,som inte kan skötas av någon

vägförening,byggas i offentlig regi.



När det gäller behov att ingripa i marknadens prissättning kan

som exempel nämnas prissättning av malm och olja.Det handlar då

om uttag av ändliga resurser där det finns skäl att via pris-

sättningen även informera om den förlust som kommande genera-

tioner gör genom vår förbrukning.Det kan i sådana fall vara mo-

tiverat att staten påverkar prissättningen med punktskatter.



Vi kommer alltså att behöva offentliga medel för en starkt

reducerad offentlig sektor och för att täcka avskrivning av lån

enligt lånerätten där låntagaren dör.



För detta finns ränteinkomster från lån enligt lånerätten,punkt-

skatter och möjlighet att öka penningmängden.



Alla dagens skatter,frånsett några punktskatter,kan alltså av-

skaffas.



Detta betyder naturligtvis en ökning av penningvärdet.Redan bort-

tagning av moms ger ju direkt 20 % högre penningvärde.

											6 (11)



Drop-outs

=========



Även om vi lyckas höja penningvärdet så att lånerätten ger oss

möjlighet att täcka ett helt livs kostnader kan naturligtvis

människor hamna i situationen att de förbrukat hela sin lånerätt

och inte har pengar kvar att köpa mat för dagen.Det kan t ex vara

någon som satsat allt på ett projekt som misslyckats.



Vad gör vi med sådana drop-outs?



För den som förbrukat sin lånerätt och anmäler oförmåga att klara

sig utses en ekonomisk förmyndare.Förmyndare och myndling får

möjlighet att tillsammans utnyttja ytterligare en lånerätt men

varje lån skall registreras med angivande av ändamål och be-

skrivning av vilka åtgärder som vidtas för att möjliggöra åter-

betalning.





											7 (11)



Varifrån kommer pengarna?

=========================



I stort sett kommer naturligtvis återbetalningar och räntor att

ge de pengar som lånas ut.Initialt och tillfälligt kan det

emellertid uppstå behov av att skjuta till pengar.



De pengar som behöver tillskjutas kan tas fram genom att staten

helt enkelt nytrycker sedlar.



Sedlar är skuldsedlar som staten ger ut.Utgivning av nytryckta

sedlar innebär alltså att staten sätter sig i skuld.Men om dessa

nytryckta sedlar lånas ut får staten samtidigt en fordran på

låntagarna.Bokföringsmässigt balanserar skulden mot fordran.



Bokföringsmässigt är det alltså inget problem att hantera syste-

met.Men i verkligheten har man naturligtvis som alltid problemet

att vi måste producera vad vi konsumerar.



Ett ökat användande av lånerätten innebär,om penningflödet verk-

ligen speglar flödet av nyttigheter,att allt fler producerar

mindre än de konsumerar.Om dessutom penningvärdet sjunker bety-

der det att detta produktionsbortfall inte kompenseras av att

andra ökar sin produktion.Det gäller då att vidta åtgärder för

att underlätta produktionsökning.

											8 (11)



Omsatta belopp

==============



När alla behov av transfereringar via skattesystemet bortfaller

behöver staten enbart finansiera vad som brukar kallas en

"Nattväktarstat" och vissa investeringar.



Årskostnaden för en Nattväktarstat är i dagens ekonomi c:a 100

Gkr och kostnaden för investeringar som bör göras med allmänna

medel är c:a 50 Gkr.



Borttagning av skatter ger höjt penningvärde.Enbart borttagningen

av moms ger 20 % högre penningvärde.Dessutom bortfaller även

vissa uppgifter som dagens Nattväktarstat behöver hantera t ex

vissa typer av ekonomisk brottslighet och skatteindrivning.



Årskostnaden för den verksamhet som bör finansieras med allmänna

medel kan alltså uppskattas till c:a 150 Gkr i dagens system och

till c:a 100 Gkr efter en omställning.



Staten har idag lånat upp c:a 1000 Gkr.Man har alltså via upp-

låningen satt 1000 Gkr i cirkulation.För detta betalar man en

ränta på c:a 100 Gkr per år.



Om staten i stället för att sätta 1000 Gkr i cirkulation genom

upplåning sätter 1000 Gkr i cirkulation genom utlåning och håller

denna summa ute i form av relativt nya lån blir ränteintäkten c:a

100 Gkr d v s vad som behövs för att finansiera den offentliga

sektorn.

											9 (11)

Makt

====



Penningekonomin används inte enbart som ett styrmedel för pro-

duktionen.En annan viktig egenskap hos pengar är att de kan ge 

makt över andra människor.



Möjligheten att genom tvång förfoga över andra är en viktig

hörnsten i alla samhällsbyggen.Många olika metoder har prövats

som slaveri,tortyr,bannlysning,social kontroll,planekonomi och

terror.I många avseenden hör kontroll via pengar till de bättre

metoderna.



Om människor gör vad som helst för pengar kan den som så önskar

köpa sina medmänniskor i stället för att tvinga dem med våld

eller andra metoder.Vi kan rent av kosta på oss att respektera

vissa grundläggande mänskliga rättigheter.Det är faktiskt mer

praktiskt att vi köper vad vi vill än att vi slår ihjäl och

plågar varandra.



Om vi ökar penningmängden och sprider ut pengarna så att allt

fler blir rika finns det ingen anledning att förvänta sig ökad

inflation av den typ som mäts med konsumentprisindex.Rika männis-

kor är inte mer vårdslösa med sina pengar än fattiga.Men när fler

blir rika minskar den grupp som är i så desperat behov av pengar

att de gör vad som helst mot betalning.Om alla har tillgång till

pengar för livets nödtorft kommer ingen att åta sig uppgifter som

är förnedrande.Det blir svårt att köpa vissa kriminella tjänster,

könshandeln kan minska och/eller ändra karaktär,det kan bli svårt

att driva vapentillverkning,det kan bli svårt att hitta objekt

för viss vård o s v.



Strävan att bygga ett folkhem medförde minskning av den grupp som

verkligen svultit tillräckligt för att acceptera varje form av

förnedring bara den ger pengar.Vi började därför försöka lösa

detta problem på huvudsakligen två sätt.Vi ökade invandringen och

vi skapade knarkmarknader.



Genom att ta in människor som redan före ankomsten utsatts för

förnedrande behandling och utsätta dem för kränkande omhänder-

tagande försökte vi få fram en grupp som kunde köpas till vad som

helst.Genom att erbjuda dem svartjobb,och endast svartjobb,ger vi

dem intrycket att i vårt land går pengar före lagar.Och det är

viktigt att man tar seden dit man kommer.



Genom att "bekämpa" knarket med åtgärder som aldrig riktats mot

narkotikabruket utan endast mot varje tendens till prissänkande

konkurrens på narkotikamarknaden har vi fått fram narkomaner med

ett enormt stort och desperat behov av pengar.



Om vi inför en lånerätt till ett påtagligt belopp och ett system

med ekonomiska förmyndare behöver ingen godta någon annan förned-

ring än att hamna under förmyndare.Alla kan vägra att åta sig

förnedrande uppdrag.Det kommer inte längre att gå att köpa allt

för pengar.

											10 (11)





Införande av en lånerätt medför alltså att penningsystemet ur-

holkas genom att vissa marknader försvinner.



Innan vi inför ett sådant system måste vi alltså fråga oss hur

omistliga dessa marknader är.Hur viktigt är det att ha kvar



	torpedtjänster

	könshandel

	välgörenhet bland fattiga

	stöldgods

	penningtvätt



Även om vi finner det angeläget att bevara dessa typer av pen-

ninganvändning måste vi ställa oss frågan om det är värt priset.



Människor i desperat behov av pengar är inte bara till salu.De är

föga intresserade av att bevara penningekonomin och de kan när

som helst börja ta för sig direkt utan att använda pengar.Det

finns otaliga exempel där försök att hålla en stor grupp på

svältgränsen lett till våldsamheter.Alla som varit utan mat och

husrum i ett par dagar vet hur snabbt civilisationsfernissan

krackelerar,hur prioriteringen mellan ögonblickets överlevnad och

de långsiktiga konsekvenserna förskjuts.



Svältande människor är farliga! Det finns inget som säger att de

kommer att följa några spelregler.



Mycket talar för att den trygghet som ett system med lånerätt ger

är mer värd än de marknader som systemet slår ut.

											11 (11)



Införande

=========



För att ett ekonomiskt system baserat på medborgares lånerätt

skall fungera måste alla förstå systemets grundide.Man måste

därför redan i introduktionsskedet tala om hur systemet skall

fungera i framtiden.Däremot är det inte nödvändigt att omedelbart

genomföra systemet fullt ut.Man kan mycket väl tänka sig en

omställningstid.



En förutsättning för systemet är att alla förstår att skuldfri-

het skall vara det normala.Introduktionen måste alltså ske på

sådant sätt att mycket få människor skuldsätter sig av rent lätt-

sinne.



Man kan börja med ett lågt belopp för lånerätten och presentera

en plan för hur detta belopp kommer att höjas.Man skulle t ex

kunna börja med en lånerätt på 10 000 kronor.



På detta sätt uppnår man två fördelar:



	Man slipper okynnesanvändning av lånerätten



	Man kan övertyga sig om att systemet fungerar utan att

	riskera mer än vad nuvarande ekonomi kan bära



Den som vet att lånerätten kommer att höjas men ändå riskerar att

hamna under förmyndare genom att utnytta en lånerätt på 10 000:-

har antingen ett så bra projekt att det är motiverat att satsa på

det eller behov av att snarast komma under förmyndare.På detta

sätt kan vi alltså snabbt och med en liten penninginsats sortera

ut dem som definitivt inte kan sköta sin ekonomi.Dessa drop-outs

kan tas om hand på ett tidigt stadium där det fortfarande är lätt

att komma tillbaka genom att lösa skulderna.



Om alla Sveriges 8,5 miljoner medborgare skulle utnyttja en låne-

rätt på 10 000:- måste staten ställa upp med 85 miljarder d v s

mindre än vad staten i dag betalar i årlig ränta på statsskulden.

En lånerätt på 10 000:- kan alltså inte äventyra dagens ekonomi.

Men om vi inför den och behåller denna låga nivå i t ex 10 år kan

vi lära oss mycket om hur systemet kan fungera.Och vi kan börja

anpassa pensionssystem till en framtid med fullt utbyggd lånerätt

utan att svika redan gjorda utfästelser.











              _____________________________________

                      ------------------



 Åter till Från välfärd till förmögenhet





Åter till Bakgrund