2002-12-14 Leif Andersson Henriksbergsvägen 104 136 67 HANINGE Tel 08/777 45 33 e-post leif.andersson@haninge.mail.telia.com Hemsidor http://go.to/lean1 http://come.to/lean Påbudspengar och skatter ======================== Påbudspengar är i sig värdelösa. De får värde av det sätt vi använder dem på. Vi använder våra påbudspengar till att styra produktion. Genom att köpa produkt A visar vi producenten att vi uppskattar A och att produktionen av A bör öka. Genom att inte köpa produkt B visar vi producenten att produktionen av B bör minska. Pengar är alltså röstsedlar med vars hjälp vi kan rösta fram den användning av produktionsresurserna som bäst motsvarar våra önskemål. Försök att ersätta denna metod för resursfördelning har inte varit lyckosamma. Sovjets försök med femårsplaner och Gosplan blev ett gigantiskt misslyckande. En penningekonomi är alltså ett sätt att ordna alla de små delbeslut som behövs för att tillgängliga resurser skall användas för att producera det som vi vill ha. I princip skall varje förflyttning av en penningenhet markera att en önskan uppfyllts. Våra värdelösa sedlar får värde därför att de representerar våra önskemål och för att de visar vår uppskattning när vi betalar med dem. De är värdelösa röstsedlar som får värde av det val de används i. Men det finns ett stort och viktigt undantag, nämligen skatter. Skatt innebär att man tar ifrån människor deras pengar, d v s deras röstsedlar, och använder dem till att rösta fram annan produktion än den som de spontant skulle ha valt. Att ordna ett val där alla måste lämna röstsedlar utan att ha någon möjlighet att påverka vad de röstar på är naturligtvis meningslöst. Men vad finns det då för alternativ till dagens skatter? I princip kan vi välja två vägar eller en kombination av båda. Den ena vägen innebär att vi helt tar bort alla skatter. Eftersom vår produktionsförmåga och vår produktionsvilja överstiger vår konsumtionsvilja får vi ständigt ett produktionsöverskott om vi inte förhindrar produktion. Detta leder till att vi tar pengar ur cirkulation, s k sparande. Utrymmet för offentlig sektor utgörs av marknadssektorns produktionsöverskott. I en ekonomi utan skatter och med kostant penningmängd representeras detta överskott av sparandet. Försöker man ta i anspråk mer än överskottet får vi inflation. Detta gäller oavsett om man använder sig av skatter eller om man ökar pennigmängden genom att trycka mera sedlar. Att ersätta de pengar vi tar ur cirkulation genom sparande med nytryckta pengar är inte mer inflationsdrivande än att ta ut skatter, snarare tvärt om eftersom nytryckning av pengar inte direkt slås ut på priser och ökning av penningmängd inte i samma utsträckning som skatter hämmar produktionen. Vi kan alltså minst lika gärna finansiera den offentliga sektorn med nytryckta pengar som med skatter. Den andra vägen innebär att vi använder skattebetalning till att styra användningen av skattemedel. Att vi som skattebetalare får möjlighet att välja hur de pengar vi betalar skall användas. Tycker jag t ex att Vägverket behöver större resurser skall jag kunna sätta in en summa på Vägverkets konto och sedan dra av den som inbetald skatt. Därmed skulle även skattebetalningar få ett inslag av att uttrycka önskemål och uppskattning. Att meningslösa och kontraproduktiva ekonomiska system får stor utbredning är inget ovanligt. Vi har en välfylld skräpkammare för system som vi till slut insett att vi bör överge. Här finns inte bara Gosplan utan även våldgästning, katolska kyrkans avlatshandel, Spaniens kolonialförvaltning och frihetstidens överflödsförordningar. Dagens skattesystem kommer att platsa bra i denna skräpkammare. Våra barnbarns barn kommer med häpnad att läsa om den stupiditet som fick oss att avstå från att tillvarata våra möjligheter för att kunna ägna oss åt en meningslös skattehantering. Det börjar bli dags att fundera kring möjliga alternativ. ___________________________________ ----------------------- Åter till hemsidan