2002-01-29 Leif Andersson Henriksbergsvägen 104 136 67 HANINGE Tel 08/777 45 33 e-post leif.andersson@haninge.mail.telia.com Hemsidor http://go.to/lean1 http://come.to/lean PENGAR Ägande ...... Människan har, liksom alla andra djur, anpassats till sin omgivning under årtusenden. Men i vissa avseenden har omgivningen ändrats snabbare än vad anpassningsmekanismen förmått följa med. De flesta människor känner t ex ett påtagligt obehag av att stå nära ett stup men nästan inget alls av att stå nära en perrongkant när ett snälltåg dundrar förbi eller av att, på en smal väg, möta en bil i livsfarlig hastighet. De människor som inte var rädda för stup har selekterats bort under årtusenden men någon anpassning till tåg och bilar har vi ännu inte byggt in i våra gener. För att förstå oss själva behöver vi alltså se på de förutsättningar som gällde när vi utvecklade våra medfödda beteenden. Under många tusen år måste våra förfäder ha levt i små flockar på något tiotal individer. Och anpassats till ett sådant liv. De måste alltså ha utvecklat medfödda beteenden som gjorde dem livskraftiga som flock- medlemmar. Beteenden som utnyttjat flockens möjligheter att bli mer än summan av medlemmarna. En fördel som flockgemenskapen ger är att flocken kan jaga byten som inte en enskild individ rår på, t ex noshörning, elefant, björn. Hur det sociala mönstret utvecklas i en flock som utnyttjar flockens jaktkapacitet kan vi t ex studera hos vargflockar. För att det skall fungera måste medlemmarna underordna sig under flockledaren och bytet måste fördelas efter regler som alla accepterar. Eftersom flocken kan åstadkomma mer än summan av individernas förmåga tjänar varje medlem på att sätta flockens intresse före sitt eget. Flockens "ekonomi" baseras på underkastelse och kollektivt ägande. Människan måste ha anpassats till detta sätt att leva under många hundra årtusenden. Men för c:a tiotusen år sedan inträffade en förändring som tvingade oss att skapa beteenden som inte var medfödda. Människan uppfann jordbruket. I Första Mosebok finns en berättelse om hur jordbruket uppfanns. Hur flock- ledaren förbjudit skövling av närområdet. Hur en kvinna kommer på att man genom att så frön kan åstadkomma återväxt. Hur hon och en man bildar ett monogamt självförsörjande par som, trots flockledarens skepsis, klarar sig bättre än flockmedlemmarna. Hur flockledaren inser jordbrukets fördelar. Hur jordbruket ställer krav på att den som sår också skall få skörda. Hur flockledaren inser detta och börjar dela ut lagfarter (=kainsmärken). Hur bofasta bönder (Kain) hävdar sin mark mot nomader (Abel). (Mer om syndafallet finns under rubriken "Gamla Testamentets teknik" på min huvudsida http://w1.877.telia.com/~u87703726/b/rel/inneh.htm) Jordbruket innebar en radikal förändring av människans livsförutsättningar. Det gällde inte längre att försöka leva av vad jorden gav utan att bestämma vad skulle jorden skulle ge. Men jordbruk kan inte baseras på underkastelse och kollektivt ägande. Det måste bygga på ägaransvar och enskilt ägande. Den som sår måste få skörda. Den som håller mark i hävd måste få så. Omsorgen om den växande grödan kräver detaljkännedom som blir alltför omfattande om den skall föras upp till centrala beslut. Den enskilde bonden måste ta ansvar och fatta egna beslut baserade på enskilt ägande. Utvecklingen har gått snabbt. Så snabbt att det naturliga urvalet inte har kunnat förändra våra anlag i samma takt. Och dessutom medförde övergång till jordbruk så enorma överskott att urvalet sattes ur spel. Ingen behövde svälta. Även de som var minst lämpade för att leva i ett jordbrukssamhälle kunde få äta sig mätta på överskottsprodukter. Och vi har kvar vår instinkt för underkastelse och självuppoffring. Den får oss att drömma om hjältedåd men eftersom jakt på farliga bytesdjur där vi får visa vårt mod och vår vilja att offra oss för flocken inte längre före- kommer har instinkten perverterats till kamp mot andra människor, t ex mot dem som inser att kollektivt ägande inte fungerar i dagens samhälle. Vi har fått en situation där vi delat upp vår medfödda instinkt för under- kastelse och kollektivt ägande i delar som vi överfört till Underkastelse och kollektivt ägande av ny typ i en ny typ av flock Underkastelse som vi undertrycker Den nya typen av flock har vuxit och blivit superflockar som vi brukar kalla länder. Och huvuduppgifterna för dessa har blivit att lösa konflikter och bevara regelsystem. Vi har fått religioner och sekter som försöker utnyttja den underkastelse som vi inte förmår undertrycka. Och vi har därutöver fått Ägaransvar och enskilt ägande Värdemynt ......... Ägaransvar och enskilt ägande skapade förutsättningar för byteshandel. För att två personer skall kunna byta något måste båda äga sitt bytesobjekt. Och det visade sig snart att byteshandel kunde underlättas om man använde värdemarkörer. Med värdemarkörer behöver man inte alltid byta jämnt. Man kan reglera mellanskillnaden med hjälp av värdemarkörer. Och man kan byta även om bara ena parten har ett bytesobjekt. Den andra parten kan betala med värdemarkörer. En värdemarkör måste vara beständig. Den som tar emot den måste kunna lita på att den finns kvar intakt den dag han i sin tur vill använda den. Och den får inte vara alltför tung eller skrymmande. Den måste har högt specifikt värde (värde/kg) och hög värdetäthet (värde/liter), men inte alltför högt. Vid kejserliga hovet i Kina fanns en gång i tiden en vit bock. Dess skinn styckades upp och användes som värdemarkörer. Man hade på det sättet fått värdemarkörer som var sällsynta och som inte kunde förfalskas. Men mycket få i det stora riket hade någon gång sett ett sådant skinnstycke och visste inte dess värde. Man kunde alltså inte resa till en marknad på landsorten och försöka köpa för det. Det som bäst svarade mot kraven på värdemarkör var vissa metaller. Vanligen använde man koppar, silver eller guld. Det är ganska lätt att dela upp metaller i småbitar eller smälta samman små metallbitar till större stycken. Man kunde alltså ha med sig små och stora metallbitar som man kunde väga för att få fram överenskommen mängd värdemarkör. Men det enklaste var ju om man kunde använda metallbitar som båda parter visste vad de vägde. Då behövde man inte väga. Man behövde bara räkna antalet bitar. Men det förutsatte att någon som alla litade på styckade upp metallen i bitar med samma vikt. Om man kunde få någon att göra det kunde man samtidigt lösa ett annat problem. Den som styckade upp metallen och garanterade att alla stycken hade samma vikt kunde också garantera att metallen var ren. Vi lär väl aldrig få veta vem som började med att göra metallbitar med garanti- stämpel på, s k mynt. De äldsta mynten man funnit kommer från Trakien som låg i sydöstra delen av Balkanhalvön. Naturligtvis kunde vem som helst göra sina egna metallbitar och förse dem med någon sorts garantistämpel men för att det skulle fungera måste stämplingen göras av någon som alla litade på. Här såg ledarna för den nya typen av superflock en chans att ta på sig en ny uppgift. Genom att prägla de mynt som användes som värdemarkörer inom landet fick ledaren en möjlighet att påverka landets ekonomi på ett sätt som inte krävde detaljkunskap. Alla vardagliga små beslut kunde skötas av medborgarna själva under ägaransvar men ledaren fick en möjlighet att underlätta eller försvåra handel genom att ge ut eller hålla inne mynt. Att använda mynt visade sig vara en nästan lika stor uppfinning som jordbruket. Det visade sig att mycket av det som man tilltvingat sig från andra genom våld eller krav på underkastelse gick mycket lätt att få om man i stället köpte det. I stället för slavar kunde man ha avlönade tjänare, i stället för att plundra kunde man köpa det man ville ha. Och det man köpte blev ofta bättre än det man tog med våld. Pengar blev inte bara värdemarkörer, de kom att fungera som uppskattningsbevis. Det visade sig att pengar kunde locka fram vår medfödda strävan efter att inordna oss i flocken för att få uppskattning. Vår strävan efter att samla uppskattningsbevis medför att vi arbetar mot betalning även om vi samlat på oss långt mer pengar än vi kan tänkas göra av med under vår livstid. I en sådan situation arbetar vi inte för att mera pengar ger oss rätt att köpa mera frukostgröt, vi arbetar för att pengarna ger oss en bekräftelse på att det vi gör uppskattas. Från det att det första myntet hade präglats förblev pengar, för de flesta människor, något ovanligt i många hundra år. Människor levde i självförsörjande monogama eller oligogama familjer. Lojaliteten mot flocken delades i lojalitet mot superflocken (landet) och subflocken (familjen). Det enskilda ägandet låg snarare på familjer än på enskilda individer. Och ägaransvar fördelades genom en ansvarsfördelning inom familjen. Och familjen skötte en gård som gav dem det de behövde så att det endast var i sällsynta undantagsfall det blev aktuellt att anskaffa något eller sälja något för pengar. I vissa fall kunde flera familjer gå samman i en bygemenskap men så sent som på 1800-talet visade skiftesreformerna i Sverige att odling i bygemenskap ledde till ineffektiva brukningsmetoder. Men även om, och kanske just för att, det var sällan en familj behövde använda pengar kom pengar att representera något utöver det vanliga. Pengar kom att markera det nästan oåtkomliga som man kunde drömma om. Och det medförde att pengar visade sig vara ett utmärkt hjälpmedel vid konfliktlösning. Hämnd kunde ersättas av förlikning med pengar. I stället för det tivelaktiga nöjet att hämnas genom att slå ihjäl motparten kunde man få pengar som gjorde att man kunde realisera sin innersta dröm och motparten kunde köpa sitt liv till priset av att förlora möjligheten att förverkliga en dröm. Mynten präglades till en början för att vara praktiskt användbara metallbitar. Man gav t ex ut nynt med lätt avskiljbara öronlika småbitar som man kunde bryta loss om man ville finjustera myntvärdet. Pengar användes allt oftare för allt fler ändamål. Men det ställde krav på tillgång på mynt. Myntens värde blev högre än värdet hos den metall de präglats av. Den som präglade mynten kunde göra en präglingsvinst. Allt fler superflock- ledare (kejsare, kungar, furstar) såg möjligheten att berika sig genom att prägla mynt. Med präglingsvinsten kom också frestelsen att försämra myntkvaliten. Präglings- vinsten baserades på förtroendet för präglaren men ett förtroende kan realiseras genom missbruk. Genom att prägla mynt som inte höll vikten kunde präglaren få ut fler mynt av tillgänglig metallmängd och genom att legera myntmetallen med lättare åtkomliga metaller gick det också att få fram flera mynt än den tillgängliga myntmetallen räckte till. Prägling av undermåliga mynt uppdagades naturligtvis snabbt och undergrävde förtroendet för präglaren. Men det kunde hända att den ökande användningen av pengar samtidigt medförde ett ökat behov av mynt som medförde en värdeökning som maskerade värdefallet p g a minskat förtroende. I stället för att, med bibehållet förtroende, ge ut fullgoda mynt med allt högre präglingsvinst kunde då en präglare ge ut flera undermåliga mynt med sjunkande förtroende och därmed sjunkande präglingsvinst. Eftersom vi bara har en verklighet där det inte går att upprepa ett förlopp med nya förutsättningar finns det ingen möjlighet att undersöka vilken av dessa metoder som gav högst sammanlagd vinst. Men en förtroendeförlust innebär att förtroendet sjunker även i andra sammanhang. Även tilltron till präglaren som konfliktlösare och regelbevarare kan svikta. Mynthistorien visar att superflockledare ingalunda står över mänskliga svagheter som stupiditet. Vi har ärvt vårt beteende vid ledarval från en tid när människor levde under vargflockliknande förhållanden. Och det är inte säkert att de kriterier som då var ändamålsenliga är lämpliga i dagens samhälle. Behovet av mynt växte i takt med att pengar fick allt större användning. Kopplingen mellan myntvärde och metallvärde blev ett problem. Det fanns inte myntmetall nog för att tillgodose behovet. Att använda en vanligare metall löste inte problemet. Metallvärdet var ju då lägre så att det gick åt ännu mer metall. Sverige använde på 1600-talet kopparmyntfot vilket medförde att mynten blev orimligt stora och tunga. I någon mån kunde man lösa problemet genom att mynten genom präglingsvinsten blev mer värda än metallvärdet men den tankemässiga låsningen till metallvärdet gjorde att myntvärde som låg högt över metallvärdet inte godtogs. Jakten på myntmetall blev en drivfjäder till de stora upptäcktsresorna under 1500-talet. Spanien och Portugal hämtade hem stora mängder guld och silver som smältes ned för myntning. Gustav Vasa lär ha lagrat silver i ett rum på slottet för att ha möjlighet att, om det behövdes, kunna prägla mera mynt. Genom att guld, silver och i någon mån koppar bands upp till användning som myntmetall minskade tillgången för andra ändamål. Man kan tycka att detta borde ha ökat metallvärdet och det gjorde det väl också i någon mån men dessa metaller var ganska lätta att undvara. Man hade ännu inget behov av förgyllning av kontaktdon, silver i fotografisk film eller koppar i elektriska ledningar. Guld finns rent i naturen men silver och koppar måste framställas genom metallurgiska processer. Man lärde sig allt mer om hur man framställer och legerar metaller. Och man såg att vissa metaller liknade varandra. Ur detta föddes tanken att det kanske gick att framställa myntmetall på annat sätt än genom bearbetning av malm. Alkemins jakt på guld började. Alkemisterna har gett oss många värdefulla kunskaper. En sådan är att oädla metaller inte kan omvandlas till ädla genom kemiska metoder som endast berör atomernas elektronskal. Det krävs förändringar av atomkärnorna för sådana omvandlingar. Men det problem som alkemisterna försökt lösa, det vill säga bristen på myntmetall, fick en annan lösning genom övergången till påbudspengar. För några årtionden sedan, när jag kände butiksägaren väl och visste att han hade förtroende för min vilja och förmåga att betala, kunde det hända att jag plockade på mig mer varor än jag just då kunde betala. Det löste vi genom att han skrev en lapp och la den i kassan. Om jag sedan gjorde honom en tjänst, t ex körde ut eller hämtade varor åt honom kunde han betala genom att riva lappen. Lappen var alltså en skuldsedel som fungerade lika bra som ett mynt, så länge vi hade förtroende för varandra. I början av 1900-talet var det vanligt att handla "på bok och räkning". Man betalade inte med pengar varje gång man handlade utan handlaren skrev upp beloppet i sin bok och i en motbok. Dessa skuldförbindelser fungerade som pengar och nollställdes med pengar med jämna mellanrum. I dag försöker banker med olika former av kreditkort ta över den privata penningutgivning som skuldförbindelser innebär. Det går alltså att skapa pengar som inte baseras på metallvärde utan enbart på förtroende. Att det är ont om myntmetall utgör inte något hinder för att vi skriver ut pengar i form av skuldsedlar. När Sverige under 1600-talet använde sig av en kopparmyntfot fick man stora och tunga mynt. Att handla direkt med dessa blev besvärligt om det handlade om mer än småbelopp. Och på grosshandelsnivå var det vanligt att beloppen gick fram och tillbaka. Man började med att skriva ut transportsedlar där man beordrade förflyttning av en viss summa pengar. Men om banken, som förvarade pengarna, låg några dagar på verkställigheten fick den ofta in en order om att flytta tillbaka pengarna. Och på det sättet kunde man undvika arbetet att flytta de stora och tunga pengarna. Man började alltmer handla med transportsedlarna i stället för med pengarna. Så länge man litade på att sedlarna motsvarades av mynt som man kunde få flyttade om man ville fanns det ingen anledning att verkligen flytta mynten. Sedlarna var lika goda som mynt och mycket lättare att hantera. Påbudspengar ............ På 1600-talet började stormakten Sverige en omställning av näringslivet. Vid den tiden var mycket liten del av ekonomin penningbaserad. Självhushåll var det vanliga sättet att försörja sig. Präster, fogdar, knektar m fl fick mycket sällan lön i pengar. Det vanliga var att de fick disponera ett stycke mark som gjorde det möjligt för dem att försörja sig och därutöver kunde de få ersättning in natura från bönder i närheten. Men utvecklingen av bergsbruk, skogsbruk, hantverk och handel ställde växande krav på tillgång till pengar. Även om Sverige, vid denna tid, var rikt på koppar och man därför använde koppar som myntmetall hade man problem att få fram tillräckligt med pengar. Goda initiativ hindrades av brist på pengar. Man insåg att den som hade ett bra projekt men saknade de pengar som krävdes för att genomföra det borde kunna få låna pengarna. År 1656 fick Hans Palmstruch, son till en holländsk köpman som invandrat till Riga, privilegium på att inrätta lånebank. Året därpå öppnade han Palmstruchska banken vid Norrbro i Stockholm. Antag att en bank har tio dalermynt och lånar ut dem till A. Banken får då en skuldsedel där A lovar att vid anfordran betala tillbaka tio daler. I samband med att lånet beviljas kan banken erbjuda sig att förvara mynten åt A. Det kan vara praktiskt, speciellt om det handlar om tunga och skrymmande kopparmynt. Och banken kan skriva ut tio kvitton på att den för förvaring mottagit ett dalermynt. Dessa kvitton kan så A använda som betalningsmedel och för alla som har förtroende för banken är de lika mycket värda som ett dalermynt men betydligt lättare att hantera. I bankens kassavalv ligger nu fortfarande tio dalermynt. Om banken lånar ut dessa till B som också låter banken förvara pengarna tar banken risken att A och B samtidigt kommer för att hämta ut lånet i mynt. Men risken är liten och skulle det gå så illa är det bara att banken säger upp ett av lånen och kräver åter- betalning från en av dem. Om allt går väl kan då både A och B handla för sina kvitton som om de vore mynt. Tio daler har blivit tjugo. Och när C vill låna tio daler..... En lånebank kan alltså generera papperskvitton som fungerar som pengar så länge banken åtnjuter förtroende. Från 1661 utgav den Palmstruchska banken "kreditsedlar" eller "banksedlar" eller "sedlar" som användes som pengar på liknande sätt som dagens sedlar. Marco Polo berättar i sina reseskildringar från Kublai Kahns Kina (slutet av 1200-talet) att man använde papperspengar och användning av skuldsedlar som betalningsmedel är säkerligen mycket gammal men den Palmstruchska bankens sedelutgivning är ett mycket tidigt exempel på användning av påbudspengar som liknar de pengar vi använder i dag. Värdet av ett värdemynt baseras på myntets metallvärde. Även om inte myntvärde och metallvärde överensstämmer exakt kan inte skillnaden bli stor. Värdet av påbudspengar baseras på det värde som utställaren påbjudit. Vanligen utfärdas påbudspengar i form av, praktiskt taget värdelösa, papperslappar som förses med påtryckt uppgift om det påbjudna värdet, s k sedlar. Värdet av påbudspengar baseras på förtroendet för utställaren. Ett sätt att stärka förtroendet för påbudspengar är att utlova inlösen med värdemynt men detta är ingalunda nödvändigt. Det finns andra sätt att skapa det förtroende som behövs för att möjliggöra utgivning av påbudspengar. I dag har de flesta länder övergivit metallmyntfot som förtroendestärkande grund för sin nationella valuta. Den ökning av penningmängden som den Palmstruchska bankens sedelutgivning innebar hade till en början de positiva effekter man eftersträvade. Inslaget av penningekonomi i den totala ekonomin kunde öka. Det visade sig att det kan vara motiverat att öka penningmängden för att motsvara ett ökat behov av pengar. Men efter några år började nyckelpersoner i bankledningen att använda sedelutgivningen som ett inslag i sina privata tvivelaktiga affärer vilket medförde att banken kom på obestånd. Ett senare, ofta anfört exempel, på en form av påbudspengar är Karl XII:s nödmynt. Men den gången var förutsättningarna helt anorlunda. Nu handlade det om något helt annat än att tillhandahålla de pengar som behövdes för att tillgodose en växande penningekonomis behov av mera pengar. Karl XII hade vid Poltava förlorat den svenska armen. Till råga på eländet drabbades landet av pest och missväxt. Näringslivet behövde inte mer pengar för att kunna expandera, tvärtom avstannade bergsbruket nästan helt och även inom andra områden minskade verksamheten. Omgivningen såg möjligheten att ta för sig av det sönderfallande svenska väldet. En ny arme skulle tas fram och underhållas. Och nu handlade det inte längre om att ta ut överskottskapacitet till en arme som kunde försörja sig genom plundring. Man måste prioritera armen framför andra viktiga uppgifter. Karl XII krävde till och med att man skulle införa en progressiv förmögenhetsskatt baserad på självdeklaration men rådet fann detta så befängt att man låtsade att brevet inte kommit fram. I det läget började man, på baron Görtz´s inrådan att betala med mynttecken (nödmynt). Mynttecknen var präglade metallmynt men deras påbjudna värde hade ingenting med deras metallvärde att göra. De var alltså rena påbudspengar. Naturligtvis kunde man, på vanligt sätt, ha stulit vad man behövde och kallat det för "skatt" och i viss mån gjorde man det men detta kompletterades med att man betalade med mynttecken. Att tillhandahålla pengar för att ge penningekonomin möjlighet att växa är en sak. Att ge ut påbudspengar för att köpa nyttigheter som inte finns är något helt annat. Att Karl XII:s regim ledde till en statsbankrutt berodde inte på att man gav ut nödmynt. Det fanns andra och långt viktigare skäl till att det gick galet. Och framför allt kan detta inte anföras som argument i debatten om hur man i fredstid bör använda möjligheter att ge ut påbudspengar. Ett annat exempel på problem med påbudspengar som är vanligt förekommande i debatten är den statsbankrutt som drabbade Tyskland på 1920-talet när orimliga skadeståndskrav efter första världskriget hade förstört förtroendet för tysk sedelutgivning. Det är viktigt att den som ger ut påbudspengar slår vakt om det förtroende som utgivningen baseras på, och detta förtroende kan rubbas såväl av utgivning av för mycket pengar som av utgivning av för lite pengar. Och, på samma sätt som beständighet är ett viktigt krav på värdemynt, är beständighet ett viktigt krav på påbudspengar. Förmögenhetsskatter som undergräver framtida värde av påbudspengar är naturligtvis förödande för förtroendet för dem. Liksom skatter som innebär att köpare och säljare ser olika pris (före resp efter skatt). Elektroniska pengar ................... Utvecklingen från värdemynt via transportsedlar till påbudspengar har medfört att det blivit allt lättare att flytta pengar. I takt med att pengar i allt större omfattning använts för att markera förflyttning av nyttigheter har förflyttningen av pengar förenklats så att penningförflyttningen förblivit lättare än nyttighetsförflyttningen. Att resa med pengar har emellertid alltid varit riskabelt. Risken för överfall har alltid funnits. Det har därför sedan länge varit vanligt att använda banker för penningöverföring på sådant sätt att man inte behövde flytta själva pengarna. Ofta gällde det att penningflödet mellan två städer lika ofta gick i ena riktningen som i den andra. Även om en enskild person kanske hade affärer som medförde behov av att bara föra pengar i ena riktningen utjämnades detta av att det fanns andra som behövde föra pengar i andra riktningen. En bank kunde då sätta upp ett kontor i vardera staden och ta emot och betala ut pengar från dessa. Den som ville överföra pengar från den ena staden till den andra kunde då sätta in dem på bankens närmaste kontor, resa till den andra staden och ta ut dem där. För det behövdes bara ett meddelande om vem som hade rätt att ta ut ett visst belopp. Tekniken för överföring mellan konton utvecklades och allt fler betalningar sköttes via girokonton. När telefonen kom öppnades helt nya möjligheter för snabba betalningar. En person i Stockholm som ville göra en betalning i Göteborg kunde be banken i Stockholm ringa till Göteborgskontoret och be dem ställa pengarna till förfogande för utbetalning. På det sättet kunde en betalning genomföras på några minuter utan att någon person, några pengar eller något brev behövde förflyttas till Göteborg. Användbarheten för pengar ökade drastiskt. När transporttiderna för nyttigheter minskade minskade transporttiderna för pengar ännu snabbare. Vid mitten av 1900-talet sköttes fortfarande bankernas kontoställningar manuellt. Postgirot hade en stor stab av anställda som läste inkomna betalningsorder och skrev upp de kontoändringar som de medförde. Så började man att anställa personer som fick läsa anteckningar om ändrade kontoställningar och manuellt stansa vad de läste på hålkort som kördes i stora maskiner för att få fram aktuella saldon på alla konton och samtidigt hålla reda på uppgifter som erfordrades för ränteberäkningar o dyl. Just nu sker en övergång till att hålla reda på alla konton i ett världsomspännande nät av datorer. Vem som helst kommer att kunna beordra en överföring vart som helst i världen och om den inte tömmer något konto kommer den att vara genomförd på några millisekunder från sista knapptryckningen. Det finns inte längre något skäl att ha pengarna stående på ett konto i kvartersbanken för att de skall vara lätt åtkomliga. Det går (på några millisekunder när) lika snabbt att hämta dem från ett konto i en bank på Salomonöarna. Det är i denna situation frågan om valutor och valutaområden aktualiseras. Men övergången till elektroniska pengar har inte bara möjliggjort förflytning av pengar snabbt och långt. Den öppnar även, i det närmaste obegränsade, möjligheter för omräkningar. Vi går mot en situation där vi alla kommer att ha en mobiltelefon i fickan. Det är ganska enkelt att förse en sådan med möjlighet till omräkning mellan olika valutor. Den kan också förses med läsare för varukoder. När vi handlar i en butik kan vi alltså läsa varukoder med mobiltelefonen som kopplar upp sig mot butikens dator och ger oss priser i vilken valuta vi vill. Och butiken kan godta vilken valuta som helst som betalning och via anslutning till en bank få den omvandlad till den valuta som butiken vill räkna i. Ev kan butiker och banker ta ut riskpremier för vissa valutor som kan hinna ändras timme för timme. Även de priserbjudanden som nu sprids via reklamblad kommer att ersättas med elektroniska meddelanden där vi direkt samtidigt kan se priser i ett antal butiker. Och dessa priser kan enkelt omvandlas till vilken valuta som helst. Om jag har mina pengar i en bank på Salomonöarna i Salomonöarnas valuta kan jag alltså få alla priser och göra alla jämförelser i Salomonöarnas valuta eller, om jag tycker det är enklare, i svenska kronor. Något skäl att slå samman flera valutor för att underlätta jämförelser och minska arbetet med valutaväxling kommer alltså inte att föreligga. Det handlar bara om ett tillfälligt problem som kommer att försvinna på samma sätt som butikernas problem med prismärkning försvann vid övergången till EAN-kod. Och att skriva ett program som räknar om ett företags bokslut i annan valuta är naturligtvis inte något nämnvärt problem. Och inte heller att få fram aktiekurser, offerter, fakturor, fondkurser, löner o s v i vilken valuta som helst. När det gäller att framställa de sedlar och mynt som erfordras måste dessa naturligtvis göras med viss kvalite som gör dem svåra att förfalska men detta är inte, ens för mycket små valutor, något stort problem. Och om alla godtar alla valutor spelar det ingen större roll vilken valuta man kan få ut från en viss bankomat. Skillnaden mellan den ena och den andra valutan ligger på ett helt annat plan. VAD SKALL VI HA EN VALUTA TILL? Vi underkastar oss och inordnar oss i en superflock på miljontals medlemmar. Men för att vi skall känna en gemenskap i en sådan superflock krävs att den avviker från andra superflockar. Vi känner oss som svenskar för att vi har andra seder, annat språk, andra lagar, annat klimat, andra minnen än andra länders medborgare. Att vi har samlat oss i olika superflockar har haft en mycket positiv effekt på samhällsutvecklingen. Varje flock har kunnat utforma sin egen kultur och sträva efter att göra den bättre än alla andras. Och andra har kunnat ta till sig lyckade resultat och undvika misstagen. Och vid totala misslyckanden har det funnits en fungerande omgivning som kunnat ta hand om spillrorna. Små flockar har kunnat ta stora risker i strävan att nå stora vinster. Just nu ser vi ett sådant misslyckande av talibanerna i Afganistan. Även om det, från vår utgångspunkt, är uppenbart att experimentet baserades på en formidabel stupiditet måste det för de inblandade ha tett sig som värt ett försök. Och det är viktigt att försök kan och får genomföras även om det kan bli problem att ta hand om spillrorna. Ett mer lyckat exempel utgör Sverige som under andra världskriget vägrade att välja sida vilket alla, inte minst vi själva, kunde dra nytta av. På människans jaktflockstid var befolkningen gles och olika flockar måste ha haft ganska lätt att undvika varandra men då och då måste det ha hänt att två flockar kommit in på varandras revir. Tydligen har vi en medfödd instinkt för gemensamt försvar av ett gemensamt revir. Detta har tillämpats även av super- flockar och lett till den företeelse som vi kallar krig. Detta har lett till tanken att man skulle försöka göra hela jorden till en enda superflock med ett enda världsomspännande revir. Romarna lyckades en gång i tiden, i kraft av att de utvecklat en militär överlägsenhet, lägga under sig hela den värld de kände till. Så länge ingen vågade sätta sig upp mot det romerska väldet rådde då fred, den så kallade Pax Romana. Men romarna lyckades inte bevara en tillräcklig militär styrka för att med våld slå ner alla inre strider och hålla alla yttre fiender borta. Det ledde till ett försök att med religionens hjälp "tämja" alla fiender. Kristendomen lanserades i stor skala med förhoppningen att ingen skulle angripa sina trosfränder. Att kristenheten skulle bli en ny typ av superflock som skulle kunna skapa fred. Man gick, ofta mycket hårdhänt, fram för att utrota de kulturer man stötte på och inlemma människor i den kristna superflocken. Kristendomen spreds men någon riktig succe blev det inte. Och på 600-talet startade Muhammed en religion som visserligen splittrade den religiösa enhet som man hoppats på men som också gav kristendomen det yttre tryck som erfordras för att stärka sammanhållningen. Nästa steg blev att försöka förena den andliga makten under en påve med den världsliga makten under en kejsare. Under Karl den store genomfördes ett enande av delar av Europa, ett dåtidens EU. Ritningarna från detta samhällsbygge har dammats av och använts gång på gång i mer än tusen år, varje gång med förödande resultat. Vad man tydligen inte har förstått är att en flock skapas inifrån och underifrån och att dess sammanhållning stärks av yttre tryck. Att människor inte kan tvingas in i en flock. Att flockar inte kan slås samman genom beslut av flockledarna. Att en flock som blir så stor att den saknar yttre tryck kommer att falla sönder i brist på inre sammanhållning. Att de gånger sammanslagning av länder eller gränsjusteringar har lyckats har det handlat om att bekräfta en samhörighet som redan fanns. Att smälta samman Skåne med Sverige lyckades så småningom. Däremot smälte, trots nära hundra års union, aldrig Norge samman med Sverige. Och Finland, som i många hundra år varit en del av Sverige återgick inte till Sverige utan blev en fristående nation vid frigörelsen från Ryssland. Det oroliga Balkan som förenades under Jugoslavien har nyligen fallit sönder i sina delar. Det enorma Sovjetunionen visade sig vara en täckmantel för flockar som hade föga intresse av gemenskap. En egen valuta är ett verktyg för en flock som vill utveckla särdragen i sin kultur. Den spelar liknande roll som ett eget språk, som egna lagar, som egna traditioner. Hur valutan utvecklas är ett mått på hur flocken lyckas förverkliga sina ambitioner. Hinc robur et securitas. En valuta får styrka och stabilitet genom att någon grupp tror på den. Om svenskarna tror på den svenska kronan och placerar sina tillgångar i den oavsett tillfälliga svängningar i marknadsnoteringarna får den en stabilitet som kan medföra att även andra placerar i den. Att ha sina pengar i svenska kronor är en del av "att vara svensk". Andra delar är att tala svenska, att försöka lösa konflikter med hjälp av svenska lagar, att fira midsommar, att följa svenska klädmodet. Om vi producerar nyttigheter som omvärlden vill ha av oss och om vi kräver betalning i svenska kronor skapar vi efterfrågan på kronor. Ju bättre vi lyckas ju större blir efterfrågan och ju högre blir kronkursen. Vi kan alltså använda kronkursen som en mätare på hur "bra det går för Sverige". Om vi slutar tro på Sverige. Om vi växlar våra tillgångar till andra valutor. Om vi kräver att få betalt i andra valutor. Då kan vi lika gärna byta valuta till Euro, byta språk till Esperanto och använda Koranen som lagbok. Men om vi tror att Sverige än en gång skall bli världens bästa land. Om vi tror att vi skall kunna ta fram produkter som omvärlden vill ha som vi en gång gjorde med tändstickor, dynamit, kullager, skiftnycklar, passbitar. Om vi tror att vi kan producera bättre mat än andra, kanske produkter som kräver våra långa sommardagar. Om vi tror att vi kan lösa konflikter bättre än andra. Om vi tror att vi kan hålla bättre ordning än andra. Om vi tror att vi kan använda vårt bondförnuft bättre än andra. Då skall vi också försöka göra det och då behöver vi de hjälpmedel som kan hjälpa oss att utveckla vår kulturella särart. Det påstås att en del drunkningsolyckor bland dykare beror på att man kan tappa förmågan att avgöra vad som är upp och vad som är ner. Vi behöver metoder att mäta för att avgöra vartåt vi är på väg. En bra mätare på om vår kulturella utveckling går bättre eller sämre än andra länders är vår valutakurs. Bra för Sverige går det den dag vi måste återinföra ettöringen för att inte avrundningsfelen skall bli för stora vid växling till andra valutor. Uppdelning på nationella valutor fungerar också som ekonomiska "säkringar" mellan länder. På samma sätt som en kortslutning i ett elektriskt system snabbt kan kopplas bort genom att säkringen brinner av kan en ekonomisk kollaps i ett land kopplas bort genom att valutan blir värdelös. Att sätta in säkringar i ett elektriskt system innebär att man bygger in felkällor och förluster. Det är lätt att hitta dessa och påstå att systemet skulle fungera bättre om man tog bort dem. Men de flesta människor tycks ändå kunna göra någon sorts avvägning mellan den begränsning av risker och de förluster som säkringar ger. I diskussionen om valutor tycks emellertid många helt sakna denna insikt. Vi använder vår valuta till en rad olika ändamål. Många av dessa är sådana att vi kan använda vilken valuta som helst som vi har förtroende för. Men vi behöver en egen nationell valuta till följande: Mätning av resultatet av vår kulturella utveckling Nationalsymbol för att stärka inre sammanhållning "Säkring" mot andra valutaområden Möjliggörande av ekonomiska experiment med begränsning till ett litet valutaområde Möjliggörande av en bättre ekonomi än omvärldens ___________________________________ ----------------------- Åter till hemsidan