2000-08-19       Början på utkast
Leif Andersson
Henriksbergsvägen 104
136 67 HANINGE
Tel 08/777 45 33
e-post   leif.andersson@haninge.mail.telia.com
Hemsidor   http://go.to/lean1
           http://come.to/lean



V Ä R L D E N

Ägarens handbok Innehåll: Inledning Reglage och styrmedel Orsak och verkan Servon Religion Ekonomi Fysik Specifikationer Inledning ========= Tack för att du valde den här världen! Om du använder den här världen på lämpligt sätt kommer den att ge dig ett sekel fyllt med intressanta upplevelser.Men "intressanta upplevelser" är inte ett sekellångt lyckorus.Även besvikelse,skräck,sorg,ilska och förtvivlan är "intressanta upplevelser" som är nödvändiga som kontrast till lyckokänslor.Och världen är en komplicerad produkt som kräver en del av sin ägare för att ge en bra blandning av olika slags upplevelser. Bortsett från vissa,föga intressanta,logiska motsägelser,t ex enhandsapplåder,varmkall soppa och vakumljud,tillfredsställer världen alla dina önskemål - om du uttrycker dem på ett språk som världen "förstår".Problemet är inte att världen inte gör som du ber den,problemet är att den gör nästan exakt som du ber den.Ett tydligt exempel på detta är den lilla del av världen som en dator utgör.Om du skriver ett program där du talar om för datorn vad den skall göra finner du ofta att den inte gör vad du hade tänkt dig.Men felet är mycket sällan att datorn inte följer programmet.Felet är att den gör exakt vad som står i programmet och när du analyserar programmet närmare inser du att det är datorn som tolkar programmet korrekt.Den,liksom resten av världen, har ingen "överseendefunktion",ingen funktion som synar ditt program och konstaterar att: "Så kan han väl ändå inte mena! Det måste vara så här han menar! Jag gör så i stället." Och var glad för det! Problemen med att programmera en dator som gör exakt vad man ber om är ett intet i jämförelse med problemen att hantera en "användarvänlig" dator som försöker rätta till programfel. Det finns en historia om den duktige skogshuggaren som fällde hundra träd per dag.En gång var han inne hos järnhandlaren som sa: "Du borde köpa en motorsåg så skulle du kunna fälla ännu fler träd".Det lät ju bra så han köpte en men efter en vecka kom han tillbaka och sa: "Det går inte.Hur jag än sliter kommer jag inte upp i mer än hundra träd per dag"."Kan det vara något fel på den" sa handlarn och drog igång den. "Å fan" sa skogshuggaren "Surrar den?". Du äger naturligtvis din värld men för att få fullt utbyte av den behöver du veta hur du får den att surra.

TÄNK PÅ DITT ÄGARANSVAR!

Även om du äger en bil bör du inte köra över andras trädgårdar. Även om du äger en motorgräsklippare och en gräsmatta bör du inte klippa gräsmattan mitt i natten när andra vill sova. Även om du äger din värld bör du inte försvåra för andra när de vill använda sina världar.
Reglage och styrmedel ===================== Orsak och verkan ---------------- Världen förändras hela tiden.Det är dessa förändringar som är tiden. Varje gång en urskiljbar punkt utsätts för en detekterbar lägesförändring någonstans i världen inträffar en enhetshändelse och varje gång en enhetshändelse inträffar går tiden en tidsenhet. Världen har egenskapen att händelser kan samordnas så att om händelse A inträffar ökar sannolikheten för att händelse B skall inträffa.Om framändan av en bil förflyttas ökar sannolikheten att även bakändan skall förflyttas.Varför det är så vet vi inte och vi har knappast ens ställt oss den frågan.Vi har upplevt detta som en egenskap hos världen som är så fundamental att vi tar den för självklar. Om händelse A ökar sannolikheten för händelse B säger vi att A orsakar B.Vi kallar A för orsak till B och vi kallar B för verkan av A. När du jämför världen med dina önskemål kan du finna att den avviker från önskemålen. Skillnaden bildar en felsignal som du kan använda för att åstadkomma en orsak som medför att felsignalen minskar,d v s att den verkliga världen närmar sig dina önskemål. Och kan du inte direkt åstadkomma en orsak som ger önskad verkan kanske du kan åstad- komma en orsak som ger en verkan som orsakar den önskade verkan,eller en orsak till en orsak till en orsak till önskad verkan. Ett mellanled som vi använder för att åstadkomma en verkan som kan användas som orsak till den verkan vi vill åstadkomma kallas för servo. I princip kan vi skilja mellan tre typer av servon Högre makter Andra människor Fysikaliska fenomen. Dessa servon används på olika sätt och de läror som beskriver hur de kan utnyttjas kallas Religion Psykologi,Språk,Ekonomi Fysik Specifikationer =============== Ålder 1,5 1010 år Diameter Minsta detekterbara energikvanta Enhetshändelser per sekund 3 10103 Informationsinnehåll 10364 bits ___________________________________ ----------------------- Åter till hemsidan