Jag tänker skriva en bok med titeln "Hur fungerar din värld?" Under arbetets gång kommer jag att lägga ut en del av texten på denna sida för att ta bort den när det börjar bli dags att leta efter ett förlag. Hur fungerar din värld? Leif Andersson September 2004 1 Förord ========= Alla gör vi vår bild av världen. En bild som vi använder som karta för att orientera oss i tillvaron. Vi speglar vår värld till en världsbild. Men varje individ är en skrattspegel och bilden blir en blandning av individens läggning och erfarenhet med den avbildade världen. Ingen av oss har en spegel som vi vet är plan. Vi kan inte veta vilken spegel som ger minst förvrängning. Vi kan bara se om en bild innehåller motsägelser och/eller ofullkomligheter. För olika bilder eller bilddelar som inte innehåller sådana brister gäller att alla är lika tänkbara alternativ. Den ena bilden är inte mer rätt eller mer fel än den andra. Din världsbild är lika god som någon annan. Men det är viktigt att du utvecklar den genom att ta till dig och dela med dig av allt som kan eliminera motsägelser och ofullständigheter och allt som gör den mer användbar. Det fanns en tid när man trodde att det var viktigt att alla hade samma bild av världen. Kyrkan försökte komma fram till den enda rätta världsbilden som alla kunde ta till sig. Det finns en del fördelar med gemensam världsbild. På liknande sätt som ett för alla gemensamt operativsystem för datorer ger fördelar när det gäller att sprida aplikationsprogram innebär en gemensam världsbild fördelar när det gäller att sprida nya rön. Om alla är överens om att Jorden är klotformad kan man beskriva ett navigationssystem utan att behöva diskutera Jordens form. Även om det finns fördelar med en gemensam världsbild är det viktigt att vi inte baserar denna på fasta dogmer. Etablerade "sanningar" är sanningar enbart så länge de är mer användbara än alternativen. I den här boken har jag försökt beskriva några delar av min världsbild. Jag har försökt ta upp sådant som fått mig att fråga: "Varför berättade ingen detta?". Men jag vet, lika lite som du, påven, Mohamed, Buddha eller Gosvami hur världen verkligen fungerar. Det är inte ens säkert att det bara finns en enda verklighet. 2 Utgångspunkt =============== Dina sinnen ger dig en bild av din värld. När vi som barn upptäcker denna världsbild tolkar vi den på ett sätt som vi har medfött och som utvecklats fram genom att det gett god överlevnad. Vi ser att tunga föremål faller fortare än lätta, att solen och månen vandrar över himlen och att jorden är platt. Den världsbild vi ser med våra sinnen och det sätt vi tolkar den med vårt medfödda tolkningssätt är vår självklara utgångspunkt. Den har selekterats fram under årmiljoner och åstadkommit människor som visat sig ha hög överlevnadsförmåga. Det finns ingen anledning att ändra i denna världsbild såvida vi inte mycket tydligt kan visa att den är ofullständig eller motsägande. Och om vi ändrar måste vi ändra till något som ger oss bättre överlevnadsförmåga. Någon gång under människans utveckling föddes en individ som i sin medfödda tolkning av sina sinnesintryck inkluderade frågan "Varför?". Det visade sig att detta gav en dramatisk ökning av överlevnadsförmågan. Insikten att en kastad sten kunde orsaka att ett bytesdjur föll öppnade helt nya jaktmetoder. Insikten att nedpetade fröer kunde orsaka önskvärda växter öppnade möjligheter till jordbruk. Att fråga "Varför?" innebär att man bakom en viss verkan ser en orsak. För att frågan skall vara meningsfull krävs alltså att det inte bara finns den verkansvärld vi ser med våra sinnen utan också en bakomliggande orsaksvärld. Och bakom orsaksvärlden finns orsakernas orsaker o s v. Genom att svara på frågan "Varför?" fick människan en möjlighet att förutsäga och påverka vad som skulle hända. Om hon ville åstadkomma något som hon inte kunde göra direkt kunde hon söka efter en orsak eller en orsak till en orsak tills hon fann en orsakskedja som ledde fram till önskat resultat och som var lätt att starta. Om det alltid finns ett entydligt samband mellan orsak och verkan kan vem som helst åstadkomma vad som helst. Om orsakskedjor kan vara hur långa som helst går det alltid att komma fram till något som ligger inom en människas förmåga. Med en orsak ber vi om orsakens verkan och världen hör vår bön. Men kan vi verkligen följa en orsakskedja från darrning av en fjärilsvinge i Australien till en västindisk orkan? Ett sätt att begränsa människors tillgång till orsakskedjor var att införa ett gudsbegrepp. Man tänkte sig att Världen är vad den ser ut att vara Människan har tillgång till något eller några steg i några orsakskedjor Huvuddelen av orsakskedjorna hanteras av någon eller några gud(ar) När människan för c:a 10 000 år sedan uppfann jordbruket tog hon ett enormt steg mot att överta en större del av orsakskedjorna från Gud. Genom att så övertog hon Guds uppgift att bestämma vad som skulle växa på en viss plats. Övergången från jaktflockssamhälle till jordbrukssamhäller ställde stora krav på förändring av medfödda beteenden och på anpassning av den medfödda tolkningen av sinnenas bild av världen. Samhället måste organiseras så att den som sådde också kunde räkna med att få skörda (mer om detta finns i "Gamla Testamentets teknik"). Och det räckte inte längre med att känna igen ätliga växter, man måste också lära sig hur och var man kunde få dem att växa. Den överhet som växte fram i jordbrukssamhället använde religion för att legitimera sin verksamhet och efterfrågade imponerande fenomen med orsakre som var okända för gemene man. Man försökte visa sin speciella relation till Gud genom att visa att man fått del av Guds tillgång till orsakskedjor. Och genom att kombinera detta med en underkastelselära byggde man upp allt större samhällen. Jakten på nya styrbara imponerande fenomen ledde till att man såg fördelar i att förfina sinnenas bild av världen med hjälp av mätning. Till detta bidrog även jordbrukssamhällets behov av planering och fördelning. Hur mycket spannmål behövde man spara för nästa års sådd? Hur mycket skulle var och en få när man delade på en tunna vete? Med allt mer förfinade mätmetoder framträdde motsägelser och ofullkomligheter hos sinnenas världsbild samtidigt som nya samband mellan orsak och verkan blev synliga. Vi övergav föreställningen att tunga föremål faller fortare än lätta,att solen och månen vandrar över himlen och att Jorden är platt. En världsbild baserad på mätvärden har en helt annan upplösning än en världsbild baserad på direkta sinnesintryck. Dessutom ligger det nära till hands att använda mätvärden som element i ett matematiskt språk. Kepler, Newton och Maxwell visade att det faktiskt finns matematiska samband som kan användas för att beskriva fysikaliska fenomen. Man fann att världen var förutsägbar i en omfattning som maninte kunnat drömma om. Uppmätta värden stämde med beräknade värden och ju bättre man mätte ju bättre blev överensstämmelsen. Man började rent av tro att allt kunde beräknas. Att det inte skulle bli något kvar åt Gud av orsakskedjorna. Med elektronik fick man möjlighet att bygga förstärkare med obegränsad förstärkning. Man kunde alltså mäta med obegränsad noggrannhet. Men det aktualiserade frågan: "Hur noggrant exixterar det vi mäter?". En radiosignal blir allt svagare ju längre från sändaren man kommer. För att kunna lyssna på den måste man alltså öka förstärkningen ju längre bort man kommer. Detta fungerar bra till en början men när man förstärker signalen förstärker man också ett slumpmässigt brus (Värme är slumpmässig molekylrörelse. Slumpmässig molekylrörelse ger en slumpmässig signal d v s ett brus. Bruset ökar med stigande temperatur.). Och när vi kommit så långt från sändaren att signalen drunknar i bruset hjälper det inte med förstärkning, vi hör ändå bara bruset. Gödel visade att man inte inom ett system kan beskriva systemet fullständigt och motsägelsefritt, Heisenberg visade att man inte samtidigt kan veta exakt vad och när man mäter och försöken att förstärka signaler visade att de till slut drunknar i brus. Det finns alltså ofrånkomliga gränser för hur långa orsakskedjor vi kan använda. Vi kan inte överta hela kedjorna. Det blir en del kvar till Gud. Vi skulle unna byta ut Einsteins påstående "Gud spelar inte tärning" mot "Gud är tärningen och behåller en del av varje beslut". Med hjälp av Heisenbergs osäkerhetsrelation och brusteori kan du beräkna hur stor del av ett beslut som är din och hur stor del som är Guds. Däremot finns det inget sätt att avgöra hur Gud använder sin andel. Ingår den i en plan eller är den helt godtycklig? Ingår vi i en skapelseprocess som skall leda fram till något och vad är i så fall detta något? Svar på dessa frågor kan vi inte få men om det finns en plan måste dina önskemål vara en del av den. Din uppgift är då att förverkliga den värld du önskar för dig och dina medmänniskor. Om det inte finns någon plan finns det ingen anledning att avstå från att försöka förverkliga den värld du önskar för dig och dina medmänniskor. Oavsett om det finns någon gudomlig plan eller inte är alltså din uppgift att försöka föreställa dig en bättre värld och sedan försöka realisera den. Dina sinnen ger dig en bild av din värld. Denna avviker från den värld du önskar dig och skillnaden bildar en felsignal. Med hjälp av orsakskedjor kan du förändra din värld. Din uppgift är att utnyttja denna möjlighet så att felsignalen minskar. 3 Från Nirvana till Nirvana ============================ Vad finns bortom? Vad fanns före? Vad kommer efter? I vårt medfödda försök att tolka våra sinnens världsbild ingår att ställa dessa frågor. Och vi kräver svar som ligger allt längre bort. När vi som barn börjar ställa dem brukar det sluta med att vi får svaret att frågorna är meningslösa och omöjliga att besvara. Men så är det inte! Ett ändligt universum fungerar faktiskt inte på samma sätt som ett oändligt och det vi ser av universums funktionssätt stämmer väl med antagandet att rum och tid är ändliga. Universum innehåller något. Vi kan, som de gamla indierna, kalla detta något för "alluppfyllande brahma", vi kan kalla det "gudsvind" eller "eter". Av dessa begrepp är "eter" det som är minst värdeladdat och det kan därför vara lämpligt att använda det. I en jämnt fördelad eter kan inga punkter skiljas från varandra. Där finns alltså inget avstånd mellan två punkter och inget hitom eller bortom. Rum är alltså en egenskap som är knuten till en eter med störningar som splittrar den i urskiljbara punkter. Utan urskiljbara punkter inget rum. För att bli användbar måste en måttsticka graderas. Den jämna kanten måste störas av skalstreck. En oändligt lång, helt slät måttsticka är oanvändbar för avståndsmätning. Och i en jämnt fördelad eter finns varken måttsticka eller skalstreck. Att det inte går att urskilja några punkter i en jämnt fördelad eter betyder också att inga punkter kan skifta läge och skapa en händelse. En jämnt fördelad eter är alltså ett tillstånd utan avstånd och utan händelser d v s ett tillstånd utan rum och tid. I en jämnt fördelad eter saknar alltså begreppen hitom, bortom, före och efter mening. Ett universum somexisterar under oändlig tid kommer att genomlöpa alla möjliga tillstånd. Ett möjligt tillstånd är att etern är jämnt fördelad. När detta inträffar förlorar begreppen rum och tid sin innebörd. Evig tid finns alltså inte. Tid är något som finns från det att den jämnt fördelade etern stördes tills etern på nytt blir jämnt fördelad. En jämnt fördelad eter innebär det totala utslocknandet av allt. I indisk tradition kallas detta tillstånd för Nirvana. Din värld har alltså en gång uppstått ur Nirvana och vad du än gör går den mot ett nytt Nirvana. Nirvana är, i viss mening ett perfekt tillstånd. Det kan beskrivas mycket kortfattat eftersomdet inte innehåller någon information. Men att det är perfekt betyder inte att det är önskvärt. Världens slut i Nirvana är ett slut i total meningslöshet. För att se någon mening med din strävan måste du välja mer närliggande mål. Och nästa Nirvana ligger tillräckligt långt bort för att du skall kunna finna engagerande långsiktiga mål. Det kommande Nirvana kastar ingen skugga över de närmaste årmiljarderna. Och efter några årmiljarder är det tänkbart att mänskligheten har haft en roll i ett uppskjutande av nästa Nirvana. I en övergång från ett universum som slumpmässigt genomlöper alla möjliga tillstånd till ett universum som planmässigt utvecklas mot bestämda mål. Men vi har inga möjligheter att nu föreställa oss vad sådana mål skulle kunna vara. När det gäller kommande årmiljarder är våra möjligheter att se vad som är meningsfullt mindre än neandertalarens möjlighet att se det meningsfulla i att bekämpa modemkapning. Men för de närmaste årmiljonerna har människan en uppgift som innebär att hon skall balansera kolomsättningen på Jorden genom att, i lagom takt, återföra bundet kol från stenkol, brunkol, olja och naturgas till biosfären (se "Gamla Testamentets teknik"). Du kan alltså finna en meningsfull livsuppgift genom att föreställa dig en bättre värld där du bränner lagom mycket fossila bränslen och sedan försöka förverkliga denna värld. Ju närmare i tiden du väljer dina mål ju fler meningsfulla uppgifter ser du. Enligt judisk tradition skapade Jahve världen ofullkomlig för att människan skulle ha en uppgift med att fullkomna den. Och han slösade frikostigt med dumheter som du kan rätta till och ibland har människor spätt på med med stupiditeter med rent hissnande komik som när vi tar ut skatt i ekonomier som använder påbudspengar. Eller när vi vi skapar nyhetsredaktioner som ägnar sig åt att rapportera om hu många människor någon lyckats slå ihjäl i tron att detta är viktiga "nyheter". Genom att se det löjliga i och skratta åt sådana dumheter kan du bidra till att förpassa dem till samma skräpkammare som inkvisitionen och överflödsförordningarna. 4 Meningen med människan ====================== Det går inte att se någon mening i en resa från Nirvana till Nirvana. Tiden är inte oändlig. Den börjar och slutar i total meningslöshet. Men det finns en viktig skillnad mellan begreppen "oändlig" och "obegränsad". Tiden är inte oändlig men obegränsad. Någon gång kommer tiden att ta slut men det är alltid möjligt att skjuta upp detta slut. En varelse med önskan om något annat än en jämnt fördelad eter och med förmåga att starta lämpliga orsakskedjor kan uppskjuta tidens slut. Man kan, som Buddha, se tiden (samsaran) som ett flöde av elände som det gäller att så snart som möjligt komma ifrån. Man kan se Nirvana som ett visserligen meningslöst men eländesfritt tillstånd som är eftersträvansvärt. Eller också kan man se tiden som ett flöde av intressanta upplevelser som det gäller att bevara så länge som möjligt. Vi kan se tiden som en rolig dag på tivoli som vi vill förlänga utan att bekymra oss om gårdagens och morgondagens meningslöshet. Du har fått möjlighet att drömma om en bättre värld än den du upplever med dina sinnen. Och du har fått möjlighet att starta orsakskedjor som medför att du närmar dig din drömda värld. Även om du ser din upplevda värld som eländes elände, som är sämre än Nirvana, ger detta dig ingen anledning att fly till Nirvana. Bara om du inte förmår tänka dig något bättre än Nirvana blir Nirvana något eftersträvansvärt. Nirvana är alltså ett lågvattenmärke för en värld att drömma om, ett lågvattenmärke som det är din uppgift att överträffa. När den gyllne morgon kommer med sin glans skall och jag då räknas såsom en av hans? Skall jag vara med uti den stora kör som till lammets ära sina harpor rör? Detta är naturligtvis ett löjligt synsätt. Men hur kan något så befängt bli populärt allmänt spritt? Svaret ligger naturligtvis delvis i den medryckande melodin men om det bara var det skulle vi ju kunna sjunga melodin med en annan text. Så på något sätt tycks texten knyta an till någon föreställning i vårt undermedvetna. Till en önskan att få bli av betydelse för en framtida planmässig styrning av universum på liknande sätt som en enskild körmedlem är av betydelse för körens sound. Även om universum fortsätter att utvecklas rent slumpmässigt har det säkert många miljarder år kvar till tidens slut. Och det finns flera miljarder människor. Det talar för att ditt bidrag bara kommer att bli en liten del av utvecklingen. Men det betyder inte att det blir betydelselöst. En sandöken består av sandkorn och varje sandkorn är viktigt även om det bara är en liten del av öknen. På lång sikt är det alltså din och andra människors uppgift att drömma om och förverkliga en värld som är så mycket bättre än Nirvana att det framstår som meningsfullt att förlänga universums livslängd. Att återföra bundet kol till biosfären är ett led i uppgiften att skapa en bättre värld. Det ger mer tid för människan och hennes efterföljare att förbättra världen. Och vi tar ständigt små steg mot en bättre värld. Uppfinningen av jordbruket skapade förutsättningar för en värld utan svält. Vi har lärt oss att hantera några sjukdomar. Vi har ökat vår rörlighet i rummet. Vi har skapat en viss rörlighet i tid genom metoder för att lagra ljud och bild. Vi står på tröskeln till att ta kontroll över våra egna gener. I många tusen år har människor sökt efter en dröm om en bättre värld. Man har försökt dela upp arbetet med att skapa en sådan så att vissa grupper ägnat sig åt att producera livets nödtorft även för en en grupp som fått ägna sig helt åt att försöka drömma om och skapa en bättre värld. När man i franska revolutionen högg huvudet av adelsmännen var anledningen inte att de sög ut folket. Den lilla mängd livsförnödenheter som några adelsmän kunde konsumera var naturligtvis försumbar. Men de skötte inte uppgiften att visa vägen mot en bättre värld. De lyckades inte skapa en livsstil som gick att använda som förebild. Försöket att komma ifrån ansvaret för världen genom att lägga det på en viss grupp i utbyte mot en garanterad försörjning hade misslyckats. Alla har ägaransvar för världen, ett ansvar som ingen kan avsäga sig. På samma sätt som adeln misslyckades blir det idag alltmer uppenbart att kyrkan misslyckats. Och vi ser nu hur islam alltmer desperat försöker hantera sitt misslyckande. Det finns ingen syndaförlåtelse genom ansvarsövertagande. Om du misslyckas med att föra drömen om en bättre värld framåt kan du inte skylla ifrån dig på någon syndaförlåtare. Dina misslyckanden är dina och ingen annans. Efterfrågan på syndaförlåtare är enorm. Syndaförlåtare som Jesus och Hitler drog till sig stora anhängarskaror. Hur skall man annars kunna bära en skuldbörda som växer med allt fler misslyckanden? Hu skall vi våga anta utmaningar om vi inte kan slippa ansvaret för att misslyckas? Hur skall vi kunna finna tröst när ansvaret blir tungt att bära? Den tröst som finns är att våra misslyckanden inte är av avgörande betydelse. Även Buddha, Jesus, Mohamed, och Hitler som vilseledde miljontals anhängare kommer att vara glömda redan inom den närmaste årmiljonen. Även om du ställer till skador som det tar tusentals år att reparera handlar det om en försumbar del av den tillgängliga tiden. Världen är alltså självförlåtande. Det du lyckas med förs vidare som en del av underlaget för en bättre värld. Det du misslyckas med glöms bort. Men även om världen förlåter dina synder känns ansvaret tungt. Det är roligare att lyckas än att misslyckas och ju mer du vet om hur världen fungerar ju större är din möjlighet att lyckas. Att förlänga universums livslängd ligger naturligtvis utanför människans förmåga. Det är inte vår uppgift. Vi är bara ett mellanstadium på vägen mot en varelse med tillräcklig förmåga. Men människan är ett mellanstadium som innebär ett antal utvecklingssteg. Människan är den första varelse som: anar att hon har en uppgift utöver överlevnad och fortplantning återför bundet kol till biosfären ser möjligheter att överta kontroll över orsakskedjor ser ett framtida behov av utomjordisk verksamhet ser möjligheter att direkt styra den genetiska utvecklingen Människan har utvecklats från sina föregångare och under kommande årmiljarder kommer efterföljare att utvecklas. Guds metod för denna utveckling är att genom kopieringsfel skapa nya livsformer och slå ut de odugliga med hjälp av det naturliga urvalet. Ju mer avancerade livsformer som kommer fram ju större blir investeringen i varje individ och ju större blir kostnaden för varje sådant försök med en ny livsform. När celler började bilda flercelliga organismer blev investeringen i varje ny individ så stor att det uppstod ett behov av förökning med färre kopieringsfel men ändå med variationer som möjliggjorde en utveckling. Lösningen blev könlig fortplantning. Genom att bygga varje individ från två förlagor blev det möjligt att, på ett tidigt stadium, sålla bort kopieringsfel som saknade förutsättningar att bli livsdugliga samtidigt som anlag som visat sig livsdugliga kunde kombineras på nya sätt och ge individer med nya egenskaper. Den könliga fortplantningen öppnade även möjligheter för en styrning genom partnerval. Hos många djur finns ett mycket välutvecklat system för partnerval som driver utvecklingen mot att framhäva de egenskaper som favoriseras vid partnervalet. I t ex en vargflock är det bara de ranghöga vargarna som fortplantar sig och för sina anlag vidare. Men även om den könliga fortplantningen kan ge en långt mer målinriktad utveckling än den enkla celldelningen medför den att många kostsamma misstag måste slås ut av det naturliga urvalet. Det börjar bli dags för en ännu effektivare styrning. Det börjar bli dags för en varelse som övertar Guds uppgift att skapa och utprova nya livsformer. Och människan tar nu de första staplande stegen på vägen mot en direkt kontroll över arvsanlagen. 5 Om verkligheten ============== Vi kan skapa logiska system som utgår från ett antal grundläggande påståenden och en uppsättning regler som anger hur vi skapar nya påståenden som bygger på de grundläggande påståendena. Ett system är motsägelsefritt om det inte går att från de grundläggande påståendena med hjälp av systemets regler härleda att påstående A är lika med icke-A. Och det är fullständigt om alla påståenden som kan förekomma kan härledas från de grundläggande påståendena med hjälp av systemets regler. Euclides beskrev geometri som ett sådant logiskt system med grungläggande påståenden (axiom) och regler för att skapa nya påståenden. Kan vi skapa ett motsägelsefritt och fullständigt system som omfattar hela vår verklighet? Gödel visade att svaret på den frågan är: Nej! Hur vi än försöker skapa ett motsägelsefritt logiskt system som beskriver hela verkligheten kommer vi alltid till att det innehåller påståenden som är oavgörbara d v s omöjliga att härleda från de grundläggande påståendena. Vi måste lägga till nya påståenden som vi hämtar utanför systemet. Vi kan kalla detta för att vi skapar ett gudsbegrepp som står till tjänst med de kompletteringar som vi behöver. Men denna möjlighet tar vi till när det inte finns någon annan möjlighet. Vi kan alltså inte avgöra om den ena gudsegenskapen är mera rätt än den andra. Verkligheten blir alltså mångtydig. Vi kan använda många olika gudar som ger oss olika verkligheter och det finns ingen möjlighet att avgöra vilka av dessa som vi bör tro på. Kanske av det skälet att verkligheten inte är entydig, att alla olika möjliga verkligheter finns.