Om franska revolutionen
===================


Jag har tittat lite på hur bakgrunden till franska revolutionen beskrivs i de böcker som 
används i dagens skola.

Man påpekar att Lois XVI:s hov gjorde av med mer pengar än man fick in i skatt och att 
folket saknade bröd. Även om det inte sägs direkt ger det ett intryck av att hovets slöseri 
skulle vara en orsak till bristen på bröd. Eleverna förutsätts tydligen helt sakna förmåga 
att använda sina matematikkunskaper för att bedöma rimligheten i detta.

Antag att hovet direkt och indirekt omfattade 10 000 personer som åt en limpa om dagen. 
För det krävdes 10 000 limpor per dag eller c:a 4 miljoner limpor per år. Utslaget på en 
befolkning på drygt 20 miljoner innebär det 1/5 limpa per person och år. Knappast någon 
avgörande skillnad mellan svält och välmåga.

Inte ens om man hade tagit ifrån hela adeln (400 000 personer) allt deras bröd, det vill 
säga 160 miljoner limpor per år, hade det blivit mer än 8 limpor per person och år. Det vill 
säga knappt en limpa i månaden. Och några adelsmän kanske ändå trots allt gjorde 
skäl för maten.

Varför framställer man situationen på det här sättet? Varför får man det att verka som om 
felet var att man inte tog ut tillräckliga skatter för att betala hela hovet? Att ta ut ökad skatt 
innebar ju bara att de som producerade bröd måste höja priset för att kunna betala skatten 
med påföljd att fattiga människor inte kunde köpa det bröd som fanns. Knappast någon 
lösning av problemet.

Varför säger man inte som det är. Att hovet och adeln fått uppgiften att skapa en livsstil 
som andra kunde se som föredöme. Att de befriats från vanliga vardagsproblem genom 
privilegier som skulle ge dem möjlighet att helt ägna sig åt denna uppgift men att de inte 
förmått åstadkomma något. Att andra grupper ansåg sig ha åstadkommit mer och nu 
ställde krav på att få överta privilegierna. Att det, som alltid, fanns stora skaror av 
människor som blivit över vid fördelning av arbetsuppgifter. Skaror som drev omkring i bl a 
Paris och kunde mobiliseras till vad som helst eftersom de inte hade något de kunde 
förlora. Att delta i upplopp var ju roligare än att inte göra något alls.

Varför drar man inte några paralleller med dagens situation där allt större skaror ställs 
utanför fördelningen av arbetsuppgifter? 

I mer än tvåtusen år har vi försökt skapa samhällen där de som funnit någon uppgift har 
försökt bli uppskattade och efterfrågade. Eftersom vår överkapacitet är enorm har detta 
till stor del handlat om att utestänga andra från uppgiften. Vi har byggt barriärer i form 
av privilegier, markägande, gesällprov, betyg, referenser och så vidare. Och resultatet 
har blivit allt större utanförstående skaror.

Redan kejsarkandidaterna i det gamla Rom kunde receptet för att välta den bestående 
ordningen. Med bröd och skådespel gör man sig populär hos den utanförstående hopen 
som inte har något roligare att ägna sig åt än att göra upplopp. Så tvingar man bort den 
bestående makten och tar över den för att få problemet att hindra någon annan att 
upprepa bedriften.

Mekanisering av jordbruket, automatisering och robotisering av industrin samt 
datoriseringen av kontoren har ställt stora delar av befolkningen utanför det beordrade 
arbetet. Det etablerade samhället försöker upprätthålla lugn och ordning genom att 
tillhandahålla underhållning via massmedier och genom att distribuera mat via 
välfärdssystem. Och utbildningssystemet får naturligtvis inte ens antyda att det finns 
ett alternativ där alla kan få använda hela sin förmåga för att skapa en bättre värld.

Vad händer när vi inser att "Fångarna på fortet" är lika ointressant som kungens leve? 
När vi förstår att skatter inte ger någon välfärd. Och när någon lovar alla arbetslösa nya 
spännande uppgifter.