Leif Andersson 2001-01-20 (Denna text är skriven med musskrift med spflytt som teckenbord) 1900-talet ========== Antag att vi har en situation där en del av befolkningen tycker att det är roligt att producera mat, kläder och bostäder och om de får lite uppmuntran i form av någon sorts uppskattningsbevis kan och vill de producera så att det räcker till alla. Men vad skall alla andra göra? Varför inte uppmuntra dem till att vidareföra sin livserfarenhet till nästa generation, till att hjälpa sjuka och gamla eller till att försöka ta reda på hur världen fungerar och hur man kan göra det lättare att leva? På det sättet skulle man kunna få ett samhälle där alla hjälps åt och där uppskattningsbevis används för att bekräfta väl genomförda, angelägna uppgifter. Man skulle få ett samhälle där alla åt bra mat, klädde sig väl och bodde i bra och rymliga bostäder. Ett samhälle där varje ny generation byggde vidare på den förras erfarenheter och där alla alltid visste att de kunde få den hjälp de behövde. Antag vidare att det finns en allmän föreställning att man måste lämna ifrån sig en del av de uppskattningsbevis man fått. Tanken är så korkad att den framstår som befängd. Redan som barn har vi alla upptäckt att lekar där vi kan vinna något är roliga men att mycket av det roliga försvinner om vi måste lämna tillbaka vad vi vunnit. Men bakom denna föreställning ligger en lång tradition från ledungsskyldighet via våldgästning, tionde, överflödsförordningar, Robin Hood-sagan och fyrk till dagens kleptokrati som döpt om avund till "rättvisa och solidaritet" och som styr under måttot "Det gör inget om några blir fattiga bara ingen blir rik (med vissa undantag)". Trots att vi kan ge ut uppskattningsbevis i obegränsad mängd och trots att värdet på dessa uppskattningsbevis inte beror på den utgivna mängden utan på att de verkligen ges ut så att de markerar uppskattning lyckas vi inte frigöra oss från iden att man måste ta ifrån människor deras uppskattningsbevis. Resultatet av en sådan inställning blir att det blir viktigare att gömma undan de uppskattningsbevis man fått än att anstränga sig för att få in nya. Man ägnar sig allt mer åt att flytta omkring uppskattningsbevis (=pengar) i stället för att producera nyttigheter. Man får nöja sig med dålig mat, dåliga kläder och trånga och dåliga bostäder. Varje ny generation får själv försöka samla livserfarenhet och sjuka och gamla får försöka dö på egen hand. Men så här kan det väl ändå inte vara! Hela 1900-talet har vi ju haft en ekonomi som kombinerat påbudspengar med skatter och under den tiden har vi fått det påtagligt bättre! Javisst, den tekniska utvecklingen har varit så snabb att inte ens ett vansinnigt ekonomiskt system har kunnat förstöra alla förbättringar. Ta tex kombinationen elektriskt ljus - billiga och bra glasögon som gjorde att en hantverkare kunde arbeta oberoende av dagsljus från 20 till 60 års ålder istället för enbart under ljusa timmar från 20 till 40 års ålder. Eller på den, i min ungdom, kanske vanligaste uppgiften för flickor - att skriva ut handskrivna manus på skrivmaskin.Eller på alla kvinnotimmar vid bykgrytan som tvätt- maskinen tagit hand om. Måiga av det tidiga 1900-talets stora arbetsuppgifter är idag helt borta och för andra har vi fått fantastiska hjälpmedel. En vanlig hobbyutrustning har idag kapacitet och precision som kan mäta sig med vad det tidiga 1900-talets storföretag kunde mobilisera. Trots detta behöver de flesta familjer idag två inkomster för att klara sig. Och, om man bortser från en del ganska ointressanta prylar, lever man inte bättre än vad de flesta familjer, vid mitten av 1900-talet gjorde på en inkomst. Allt har inte blivit bättre. När vi nu kan se tillbaka på 1900-talet kan vi konstatera att det medförde stora tekniska förändringar och att vi visade en häpnadsväckande oförmåga att ta vara på dessa. Att vi visserligen övergett slagan för skördetröskan men att vi inte förmått byta kleptokratin mot en fungerande ekonomi. Att vi sparar för kommande generationer genom att låta lärare gå arbetslösa så att skolkostnaden kan hållas nere med hjälp av lärarlösa lektioner. Det märkligaste med 1900-talet är inte att vi fått det bättre.Det är ännu märkligare att vi behållit en ekonomi som hindrat oss från att få det ännu bättre. ___________________________________ ----------------------- Åter till hemsidan