Leif Andersson  Henriksbergsvägen 104   136 67 Vendelsö   2010-01-21

                MOTION OM BEGRÄNSAT AXELTRYCK

Beslutsförslag
=========

1.  Axeltrycket på vägsträckan 500 meter från GA1 till 1 000 meter från GA1 (Omvägen) 
    begränsas till 1 ton.

2. Föreningen beställer och sätter upp vägmärken som anger axeltrycksbegränsningen 
   (två skyltar)

3. Ordföranden får varje år bevilja två dispenser. Fler dispenser kan beviljas av en enig 
    styrelse. Beviljade dispenser skall redovisas vid påföljande stämma.

Bakgrund
======

Den gamla vägen fungerade bra och hade god bärighet. Sträckan från GA1 till 500 meter från 
GA1 är ganska hårt belastad och krävde visst underhåll under 1900-talet. Resten av vägen 
fungerade väl i mer än 40 år utan något underhåll.

20   byggde MS Omvägen för att slippa trafik vid sin bostad. Vägen byggdes delvis av finkornig 
sand som togs från det som nu är parkeringsplats.

När föreningen vid lantmäteriförrättningen skulle överta ansvaret för sommarunderhåll av vägen 
diskuterades Omvägens egenskaper och belastningen på den. Att omvägen är väsentligt sämre 
än den gamla vägen är uppenbart men med den lilla belastningen av lätta fordon som då var 
aktuell bedömdes ändå underhållskostnaderna kunna bli rimliga. Det största problemet var 
sopbilen som då körde ner till parkeringsplatsen men genom att MS upplät en yta intill GA1 för 
uppställning av sopkärl och alla förklarade sig villiga att använda denna bortföll detta problem. 
Och för enstaka tunga transporter kvarstod ju den gamla vägen som har tillräcklig bärighet och 
dessutom är tillräckligt rak för långa fordon. Med detta som underlag togs beslutet att föreningen 
skulle överta ansvaret för att hålla vägen inklusive Omvägen farbar under sommartid.

Vägen har nu belastats av byggtrafik från två byggprojekt. Av någon anledning har en stor del av 
de tunga fordonen i denna byggtrafik gått via Omvägen. Det kan vara rimligt se detta som en 
engångsföreteelse och RL har erbjudit sig att lämna ett extra bidrag till vägunderhållet. När nu 
byggverksamheten avslutats finns emellertid inte längre någon anledning att använda Omvägen 
på annat sätt än det som låg till grund för att föreningen accepterade att godta vägen. 

Det är naturligtvis viktigt att det är möjligt att komma fram med nödvändiga transporter. För 
viktiga transporter finns emellertid möjligheten att använda den gamla vägen eller begära dispens. 
Begränsningen omöjliggör alltså inte viktiga transporter.