Leif Andersson Henriksbergsvägen 104 136 67 Vendelsö 2010-01-21 MOTION OM BEGRÄNSAT AXELTRYCK Beslutsförslag ========= 1. Axeltrycket på vägsträckan 500 meter från GA1 till 1 000 meter från GA1 (Omvägen) begränsas till 1 ton. 2. Föreningen beställer och sätter upp vägmärken som anger axeltrycksbegränsningen (två skyltar) 3. Ordföranden får varje år bevilja två dispenser. Fler dispenser kan beviljas av en enig styrelse. Beviljade dispenser skall redovisas vid påföljande stämma. Bakgrund ====== Den gamla vägen fungerade bra och hade god bärighet. Sträckan från GA1 till 500 meter från GA1 är ganska hårt belastad och krävde visst underhåll under 1900-talet. Resten av vägen fungerade väl i mer än 40 år utan något underhåll. 20 byggde MS Omvägen för att slippa trafik vid sin bostad. Vägen byggdes delvis av finkornig sand som togs från det som nu är parkeringsplats. När föreningen vid lantmäteriförrättningen skulle överta ansvaret för sommarunderhåll av vägen diskuterades Omvägens egenskaper och belastningen på den. Att omvägen är väsentligt sämre än den gamla vägen är uppenbart men med den lilla belastningen av lätta fordon som då var aktuell bedömdes ändå underhållskostnaderna kunna bli rimliga. Det största problemet var sopbilen som då körde ner till parkeringsplatsen men genom att MS upplät en yta intill GA1 för uppställning av sopkärl och alla förklarade sig villiga att använda denna bortföll detta problem. Och för enstaka tunga transporter kvarstod ju den gamla vägen som har tillräcklig bärighet och dessutom är tillräckligt rak för långa fordon. Med detta som underlag togs beslutet att föreningen skulle överta ansvaret för att hålla vägen inklusive Omvägen farbar under sommartid. Vägen har nu belastats av byggtrafik från två byggprojekt. Av någon anledning har en stor del av de tunga fordonen i denna byggtrafik gått via Omvägen. Det kan vara rimligt se detta som en engångsföreteelse och RL har erbjudit sig att lämna ett extra bidrag till vägunderhållet. När nu byggverksamheten avslutats finns emellertid inte längre någon anledning att använda Omvägen på annat sätt än det som låg till grund för att föreningen accepterade att godta vägen. Det är naturligtvis viktigt att det är möjligt att komma fram med nödvändiga transporter. För viktiga transporter finns emellertid möjligheten att använda den gamla vägen eller begära dispens. Begränsningen omöjliggör alltså inte viktiga transporter.